VERDENS BESTE JOBB: – Vi har verdens beste jobb hvor vi får lov til å hjelpe både dyrene og bistå eierne deres, sier Linda Bakken Bøe og Liv Hege Jenssen hos Dyrlegene Bodø.

Dyrebare hjelpere

Skrevet for intunor
05.08.2019 11:43

Kjæledyrene betyr stadig mer for oss nordmenn. Da er det godt å vite at hjelpen er nær når noe noe skulle skje.

– Folk er enormt knyttet til dyrene sine og for oss som dyrleger blir det like viktig å ta vare på menneskene.

DYR ER REN TERAPI

Liv Hege Jenssen og Linda Bakken Bøe hos Dyrlegene Bodø brenner for jobben og de ser at den også har et samfunnsøkonomisk perspektiv:

Saken fortsetter under bildet.

DYRENES HJELPERE: Liv Hege Jenssen med en innledende sjekk av dagens neste pasient. – Vi vet at kjæledyrene betyr veldig mye for eierne, så vi har et stort ansvar for å ta gode vare på dem.

– Dyr betyr enormt for folk. Det skapes voldsomt tette bånd og i mange tilfeller er en hund eller en katt ren terapi. De betyr selskap, de får ned stressnivået og ikke minst - de fungerer som et kontaktskapende element. Det er mye lettere å innlede en samtale med en annen hundeeier som du møter når du går tur.

Saken fortsetter under bildet.

KLART FOR OPERASJON: En siste sjekk med stetoskopet og så er det klart for kastrering av denne katten.

VOLDSOM UTVIKLING

De to etablerte Dyrlegene Bodø i 2007, i dag har bedriften 24 ansatte med klinikk og en egen butikk for fôr og utstyr. Og utviklingen har vært rivende:

– En ting er at utstyret stadig blir bedre, det andre er at eierne investerer mer i dyrene sine. Det betyr igjen at omfanget på inngrep og behandling øker.

Klinikken har mye av det samme utstyret som du finner hos en tannlege eller på et norsk sykehus. 

Saken fortsetter under bildet.

DYRENES TANNLEGEKONTOR: Utstyret minner til forveksling om det du finner hos tannlegen, men dette er altså beregnet på å hjelpe dyrene.

Rotfylling av tenner gir en lykkelig hverdag for hunden og kunstige hofter sørger for ekstra og kjærkomne år sammen med eieren.

GIR GODE RÅD

Så er det også slik at dyrene i 2019 får de samme plagene som menneskene, nemlig livsstilssykdommer. Diabetes, hjertelidelser og overvekt.

– Vi bruker mye tid på å veilede og instruere eierne om hva som er det beste for dyrene deres, sier Jenssen og Bakken Bøe.

Saken fortsetter under bildet.

VIKTIG SAMARBEID: Dyrlegene Bodø har et tett samarbeid med Dyrebeskyttelsen og her er det en katt som venter på nye eiere.

Et annet og viktig område for Dyrlegene Bodø, er det tette samarbeidet med Dyrebeskyttelsen. De sørger for at hjemløse katter blir kontrollert, vaksinert og chippet før de overlates til nye eiere.

– Det føles godt å kunne bidra på dette området, for vi utdannet jo oss til dyrleger for å kunne hjelpe dyr.

Saken fortsetter under bildet.

SISTE STOPP: Bak denne døren tilbyr Dyrlegene Bodø et verdig farvel med kjæledyret ditt, når den dagen kommer.

VERDIG FARVEL

Men dyr lever ikke evig og én dag må den vanskelige beslutningen tas. Her har Dyrlegene Bodø brukt mye tid og omtanke på å skape et verdig farvel.

– I dag er det lov for eierne å selv begrave sine døde kjæledyr, men vi kan også tilby kremering. Asken kan du få i en urne. I samtale med eierne skreddersyr vi en løsning.

VIKTIG RÅDGIVER

For en bedrift som har vokst raskt, er det godt å vite at man har gode rådgivere med på laget. Det begynte med Bokholderiet, som i dag er blitt til INTUNOR.

Saken fortsetter under bildet.

STOR VARIASJON: Pasientene består som regel av katter og hunder, men noen ganger må Liv Hege Jenssen, Linda Bakken Bøe og deres kolleger også ta seg av et lite pinnsvin.

– For oss har det alltid vært viktig å ha et lokalt eierskap. Vi ønsker at de verdiene som skapes skal forbli her. Da er det helt uvurderlig å ha ekspertene hos INTUNOR som håndterer regnskap, lønn og alle juridiske forhold. Vi bruker dem hele tiden som en viktig sparringspartner, sier Liv Hege Jenssen og Linda Bakken Bøe.

FREMOVERLENT BEDRIFT

Hos INTUNOR synes autorisert regnskapsfører Emilie Valvik at det er veldig interessant å få lov til å jobbe med Dyrlegene Bodø:

Saken fortsetter under bildet.

SPENNENDE KUNDE: Regnskapsfører Emilie Valvik hos INTUNOR stortrives med å jobbe opp mot Dyrlegene Bodø. 

– De har et innovativt fokus, noe vi også er opptatt av. Vi opplever bedriften som fremoverlent i sin bransje og at de satser på sine ansatte. For meg som regnskapsfører er det givende å samarbeide med en kunde som er engasjert i både regnskap og teknologi, sier Valvik.