KLART OG TYDELIG: Steffen Zahl hos Østbø har gjort klar to nye søppelbokser som skal ut til kundene - med helt nye merker.

En ekte merkedag 
for gjenvinning

Skrevet for Østbø AS
28.10.2020 14:08

Når avfallsbransjen ruller ut et nytt merkesystem, er Østbø i front for å skape en enklere og mer effektiv hverdag for kundene.

– Det vi vet er at kundene våre ønsker å kildesortere, og de vil gjerne ta et ansvar. De har et stort behov for å vite hva de skal gjøre med emballasjen. Og det skal vi nå hjelpe dem med, sier salgs- og markedssjef i Østbø, Knut Ole Iversen.

Det er Avfall Norge som har utviklet et helt nytt system, med merker som er sortert inn i ulike fargekoder. 

FELLES MERKING

– Det smarte her er at produsentene også skal ta i bruk disse merkene. Dermed vil et raskt blikk på innpakningen eller emballasjen fortelle deg hvor avfallet skal. Det er bare å matche merket på emballasjen med merket på avfallsdunk eller container, sier Iversen.

Saken fortsetter under bildet.

EN MERKBAR ENDRING: – Disse nye merkene for hvor emballasjen skal havne vil gjøre hverdagen betydelig enklere for kundene våre sier trainee i Østbø, Celina Victoria Svaleng og salgs- og markedssjef, Knut Ole Iversen.

For en av de største utfordringene frem til nå, er at det finnes ulike systemer for kildesortering og merking, alt etter om du er hjemme, på hytta, på jobben eller ute i samfunnet. Symboler og farger spriker, både på avfallsbeholderne og på emballasjen i butikkhyllene.

ENHETLIG HVERDAG

– Det har lenge vært et behov for å skape en mer enhetlig hverdag for kundene og det er det vi nå er i ferd med å etablere. Dermed blir det også enklere å sortere, sier trainee hos Østbø AS, Celina Victoria Svaleng.

I følge en undersøkelse gjennomført av Ipsos tror 92% av norske kommuner og kommunale avfallsselskaper at den nye merkeordningen vil gjøre det enklere for innbyggerne å sortere avfallet sitt.

Saken fortsetter under bildet.

OFFENSIV BEDRIFT: Østbø ligger i front når det gjelder å utvikle nye og effektive løsninger. – Vi er stolte over å gi avfallet en ny verdi, sier salgs- og markedssjef Knut Ole Iversen.

– Vi har over lengre tid observert emballasje med misvisende merking og emballasje som ikke er egnet for gjenvinning, sier Iversen.

Da tenker han blant annet på kaffeposer som har plast på utsiden og aluminium på innsiden. 

TILLIT ER AVGJØRENDE

– Det er viktig at kundene våre kan stole på at emballasje som er merket for resirkulering faktisk blir tatt hånd om på en forsvarlig måte, understreker Svaleng.

Og dette blir nå mulig siden produsentene og avfallsbransjen inngår et samarbeid som gjør at ingen trenger å være i tvil om hva som skal legges hvor.

Av store produsenter som har omfavnet den nye ordningen er Coop, Orkla, Tine, Norgesgruppen og Bama. På sikt er det meningen at man skal ende opp med lik merking både i Norden og innen EU.

Fakta:

Østbø er en totalleverandør av avfallstjenester i hele Nord-Norge. Selskapet har avdelinger i Mosjøen, Mo i Rana, Fauske, Bodø, Lofoten og Harstad.

Østbø bidrar til en sirkulær økonomi ved å levere komplette gjenvinningstjenester til bransjer som service og handel, bygg og anlegg, industri og olje/gass sektoren.

Østbø tilbyr et bredt spekter av tjenester:

  • Bedriftsrenovasjon
  • Husholdningsrenovasjon
  • Industriservice
  • Farlig avfall
  • Jern og metall
  • EE-avfall
  • Miljøkartlegging og miljøsanering
  • Transport
  • Transport av farlig gods
  • Rådgivning
  • Bilvrak-mottak i Bodø og Fauske
  • Totale løsninger for olje- og gassindustrien