SER LYST PÅ FREMTIDEN: Til tross for mange faresignaler, ser administrerende direktør i Coop Nordland, Lars Arve Jakobsen, lyst på fremtiden. – For oss er ikke dette en solnedgang, det er en soloppgang.

En soleklar utfordring

Coop Nordland har vært vant til å tråkke gasspedalen i bånn, men nå er trafikklyset kraftig oransje. Det er tid for grundige vurderinger for administrerende direktør Lars Arve Jakobsen og hans medarbeidere.


Helt siden pandemien skyllet inn over Norge 12. mars i 2019 har vi fått en ny virkelighet:

– Vi har hatt fire unormale år på rad og det har ikke skjedd før. Et og annet «kriseår», ja, men ikke en så lang periode, understreker Jakobsen.

Dette betyr at for første gang under hans ledelse går man inn mot et nytt år uten en klar målsetting om økning i volum. Og det kjennes rart, Jakobsen innrømmer det. Samtidig trigger det «krigeren» i ham.

NYTT ÅR - NYE MULIGHETER

Det kinesiske tegnet for krise består av to tegn. Det ene betyr fare, det andre står for «endring» og «avgjørende øyeblikk». Noe som igjen betyr at en krise også åpner for nye muligheter, nye tanker.

NYE TRENDER: Den økonomiske og sikkerhetspolitiske situasjonen har gjort at Lars Arve Jacobsen og Coop Nordland må tenke nytt med tanke på 2023.

– Akkurat nå har vi en turbulent tid med krig i Europa, renteøkning og økte priser. Da endrer også kundene adferden. Vi ser en klar tendens til at de har et enda skarpere fokus på pris.

Her har Coop Norge allerede tatt grep, med en sterk satsing på egne merkevarer (EMV). Dette er produkter som kjeden har utviklet selv og lanserer i ulike priskategorier.

  • SMAK er en serie av aller høyeste kvalitet.
  • COOP er den største serien med kvalitetsprodukter
  • XTRA er Forbrukersamvirkets egen lavpris-serie
  • ÄNGLAMARK er økologiske matvarer, allergi- og miljøvennlig produkter

Dessuten har Coop Nordland Obs, som er en sterk motor i konsernet. Den kampanjedrevne butikken sørger for at du som kunde hver uke kan gjøre store kupp med tanke på gode tilbud.

VANTE FOLK
Til sammen skaper dette en robust organisasjon som er i stand til å takle turbulens. For er det noe Forbrukersamvirket har i sitt DNA, så er det å håndtere kriser.

– Det var en krise som skapte organisasjonen, det var store utfordringer som drev utviklingen videre. 

Saken fortsetter under bildet.

 For Lars Arve Jakobsen og medarbeiderne i Coop Nordland handler det nå om å stake ut en ny kurs. Handlingsrommet er ikke borte, heller ikke den offensive tankegangen. I et Norge hvor dagligvarebransjen styrer mot minus fem til seks prosent, vil Coop Nordland gå i balanse- kanskje med et lite overskudd.

I løpet av 2022 har de fått med seg Coop Korgen og Grane, noe som kommer i tillegg til Hattfjelldal og hele Sør-Helgeland. Det betyr også en kraftig opprustning hvor Korgen går fra Prix til Xtra og Bleikvassli bytter ut Marked med Prix.

TØR DER ANDRE TVILER
Igjen, dette er noe av grunntanken i Coop Nordland. De tør hvor andre tviler. De erkjenner at også små plasser fortjener et godt tilbud. Derfor vil de etablere en Prix i Misvær, hvis de siste forhandlingene om tomt kommer i mål.

Saken fortsetter under bildet.

EXTRA STAS: På Salhus, rett utenfor Brønnøysund sentrum, er det funnet plass tl en stor og flott Extra-butikk.

Hvis alt går etter planen vil den nye handelsparken på Mørkved stå klar i 2024 og da flytter Obs Bygg dit. Det frigjør 7.000 kvadratmeter på City Nord, noe som igjen åpner for store muligheter:

– Vi har mange som banker på døra. For oss blir det avgjørende å finne en komplett løsning som skaper optimale tilbud og opplevelser for kundene våre.

Så stopper det ikke der. Når 2023 ser dagens lys, vil Coop Nordland være i full gang med sitt grønne skifte. Da handler det om bærekraft i alle ledd:


EN GRØNN FREMTID

– Vi var tidlig ute med sosial bærekraft, blant annet med kaféen Samvirkelaget. Så langt vet vi at 20 av de ungdom- mene som har vært innom har fått fast jobb. Det er vi stolte av, sier Jakobsen.

Saken fortsetter under bildet.

BÆREKRAFTIG FREMTIED: – Vi jobber med det grønne skiftet i alle ledd, for Coop Nordland skal være i front når det. gjelder å skape en bærekraftig fremtid, sier Lars Arve Jakobsen.

Coop Nordland er også en av eierne i Salten Salmon, en fabrikk som til tross for en røff start, nå har skapte 115 lokale arbeidsplasser i Bodø. Dette fordi eierne hadde en sterk tro på at prosjektet hadde livets rett.

I samarbeid med Bodø Energi Kraftsalg AS har Coop Nord- land etablert PWR Up, som skal bygge ut lynladere og lade-stasjoner i fylket.

Parallelt med dette jobbes det kontinuerlig med smarte bygg og klimanøytrale materialer når handelsgiganten skal utvide og renovere. Og de har satt i gang omfattende tiltak for å redusere matsvinn og har god erfaring med sitt tette samar-beid med Kirkens Bymisjon og deres Matstasjon.


HØY BEREDSKAP
Men til syvende og sist koker det alltid ned til én ting: Medarbeiderne. Coop Nordland lanserer nå et omfattende lederprogram. For de vet, bedre enn de fleste, at kompetanse er ferskvare.

– Dette blir ekstra viktig i urolige tider, hvor vi trenger å ha en høy beredskap. Når endring blir en konstant tilstand, krever det et nytt tankesett.

Saken fortsetter under. bildet.

SAMMEN I KRISE: Pandemien skapte store. utfordringer for Lars Arve Jakobsen og alle. medarbeiderne i Coop Nordland, men sammen fant de løsningene.

Og da er vi tilbake med det korona-pandemien gjorde med Norge og arbeidslivet. Den skilte seg nemlig ut fra andre kriser i kraft av at den utviklet seg langsommere og ikke tok helt slutt. Ulykker, naturkatastrofer og terrorangrep oppstår plutselig og avsluttes voldsomt. Da blir det også lettere - til en viss grad - å sette strek og hente tilbake det normale livet.

– Vi må bare innse at verden er endret, én gang for alle, understreker Jakobsen.I det nordnorske næringslivet er Coop Nordland en supertanker og da kreves det både kløkt og sterke nerver når du skal manøvrere deg gjennom trange sund og kraftige stormer.

ÆRLIG HANDEL

– Vår viktigste strategi er å skape verdier og dele disse med mange eiere. Akkurat dette gjør at vi er annerledes enn andre aktører i varehandelen. Siden 1916 har Coop Nordland ført store deler av bedriftens overskudd tilbake til eierne. Overskuddet skapes av våre 1.350 medarbeidere og deles mellom våre 80.000 medeiere, sier Jakobsen.

Saken fortsetter under bildet.

FARGETIDA: Selv i vintermørket vet naturen å trylle frem varmende farger. – For oss i Coop Nordland handler det om å skape entusiasme og levere kvalitet - hver dag, sier Lars. Arve Jakobsen.

Når grunnmuren består av ærlig handel, demokrati, bærekraftig forretningsatferd og samarbeid til det beste for medeierne, er man godt rustet til å takle selv en usikker fremtid. Konsernet støtter over 100 lag og foreninger, og samfunnsansvaret ligger i hjertet av virksomheten.

Hvilket bringer oss til en foreløpig konklusjon. Det begynte med et Samvirkelag. Det fortsatte med Samhold og Solidaritet.

 – Kort fortalt, Coop Nordland er en bedrift som har «krigere» i alle ledd. Derfor ser vi kun lyst på fremtiden, sier administrerende direktør Lars Arve Jakobsen.