Utvider på Langstranda: Driftsdirektør Sture Pettersen (t.v.) og administrerende direktør Anders Mjaaland kan slå fast at Østbø AS går som aldri før.  og nå rigger de for nye vekst på mottaket på Langstranda.

Et rent miljø
er god butikk

Skrevet for Østbø

I et knallhardt marked har Østbø AS funnet nøkkelen til suksess og i fjor passerte de 200 millioner kroner i omsetning.

– En viktig milepæl og i år vil det ikke være langt unna at vi passerer 250 millioner kroner, sier administrerende direktør Anders Mjaaland.

Resultatet for 2016 ble 13 millioner kroner før skatt, noe som også er rekordhøyt.

En tøff snuoperasjon

Da Mjaaland begynte i Østbø 2007 var den økonomiske virkeligheten dramatisk verre. Det ble et minus på 1,3 millioner kroner og 2008 viste blodrøde 2,6 millioner.

– Vi var nødt til å bygge oss opp, stein for stein, sier Mjaaland 

I løpet av de ti årene han har styrt skuta, har det kun gått én vei – oppover. Det har ikke bare vært lett, 2013 ble et tøft år hvor de måtte rydde opp i selskapsstrukturen.

– Vi var medeier i et mottak for elektrisk avfall, som gikk konkurs. Vi valgte å gjøre opp alt, én gang for alle, sier Mjaaland.

Saken fortsetter under bildet.

Bygger stein for stein: Østbø AS utvider nå anlegget sitt på Langstrand og det er ikke få kvadratmeter med miljøstein som går med for å få alt klart. – Mye av suksessen handler om at vi er en totalleverandør som dekker absolutt alle behov, sier driftsdirektør Sture Pettersen og administrerende direktør Anders Mjaaland

Størst i nord

I dag er Østbø Nord-Norges største kommersielle avfallsselskap og den sjette største totalleverandøren av avfallstjenester på landsbasis.

– Mye av suksessen handler om at vi er en totalleverandør som dekker absolutt alle behov, sier driftsdirektør Sture Pettersen.

Det betyr også at bedriften legger ned mye arbeid med å bistå kundene når det gjelder regler, rutiner og sikre at hverdagen blir både miljøvennlig og lønnsom.

Vinn-vinn situasjon

– Vi ser jo at det blir et økende fokus på miljøtiltak i alle bransjer og rådgiving blir en stadig viktigere rolle for oss. Vi tar hånd om alt fra a til å, og så kan kundene konsentrere seg om det de er best på. Hvilket igjen blir en vinn-vinn situasjon, sier Pettersen.

Her har det også vært en radikal endring i selskapets portefølje. Fra å ha tre kunder som sto for 50 prosent av omsetningen, utgjør de tre største i dag under 10 prosent av omsetningen.

– Dette gjør oss mindre sårbare for svingninger i markedet, sier Pettersen.

Østbø jobber kontinuerlig med å forbedre tjenestene og bare i 2016 ble det investert 50 millioner kroner i nytt utstyr.

Ligger i forkant

– Vi legger stor vekt på å ligge i forkant og komme med innovative løsninger, påpeker Mjaaland.

Et eksempel på dette er innkjøpet av en ”støvsuger-bil”, som kan suge opp massive mengder med jord rundt kabler og rør uten at de tar skade. Nå kommer bil nummer to og den kan i tillegg blåse masse tilbake, noe som gjør den enda mer anvendelig.

Erobrer nye områder

Østbø har nylig etablert en avdeling i Harstad, noe markedet har tatt i mot med åpne armer. Nå utvider de også mottaksanleggene på Fauske, Mo i Rana og Leknes.

Samtidig pågår det en storstilt utvidelse på Langstranda i Bodø. Her er det stein fra Bodø-tunnelen som sørger for at selskapet får et betydelig større armslag. I Sandnessjøen har Østbø sikret seg kunder i offshore-bransjen, da selskapet også sitter på en unik kompetanse innen spesialavfall.

– Det finnes ingen raske løsninger, alt handler om hardt arbeid og betydningen av å reinvester overskuddet i bedriften, sier Mjaaland.

 Kvalitet i alle ledd

Så er det også slik at det ikke hadde blitt noen suksess uten topp motiverte og kunnskapsrike medarbeidere:

– Vi legger stor vekt på å gi folk frihet under ansvar. Vi er en liten administrasjon og satser på å flytte makten ut til ledere i den operative virksomheten. Vi vil ha minst mulig byråkrati og legger til rette for korte kommandolinjer, sier Mjaaland.

Digital arbeidsflyt

Østbø bruker også mye krefter på å  legge til rette for en økt digitalisering, slik at arbeidsflyten både internt og eksternt blir mest mulig effektiv:

– Det er en stund siden vi hadde skriftlige ordrer, nå går alt via nettbrett. Og kundene kan logge seg inn via en egen portal, hvor de finner alt av informasjon oppdatert i sanntid, poengterer Sture Pettersen.

Midt oppe i suksessen, er Østbø veldig klar på at det ikke er plass til noen hvileskjær:

– Vi er veldig ydmyke og jobber daglig med å holde fokus på å skape så gode tjenester som mulig, sier Andes Mjaaland.

For Østbø AS er rigget for fremtiden og videre vekst. Og det tjener både kundene og miljøet på.