LAGARBEID: Geir Allan Martinussen styrer sugegraveren mens Odd-Roar Iversen bruker trykkluft for å løsne opp jordmassene slik at de kan komme seg helt ned til oljetanken.

Fjerner miljøbomber med kirurgisk presisjon

Skrevet for Østbø

Mange bodøværinger aner ikke at de har en tikkende miljøbombe nedgravd på tomta.

Fra 2020 er det forbudt å fyre med olje. Da må alle oljetanker opp av jorda og kjøres bort. Men det finnes en rekke boliger hvor dagens eiere ikke vet at de har ”arvet” en nedgravd tank.

Miljøvennlig og raskt

I Bodø ble det allerede fattet et vedtak om at tanker som ikke er i bruk, må fjernes. Og det kan fort bli en komplisert operasjon.

Det er her Østbø har funnet frem til en miljøvennlig, rask og sikker modell: En gigantisk støvsugerbil som skånsomt fjerner jorda rundt tanken.

Saken fortsetter under bildet.

PRESISJONSARBEID: Bit for bit blir den gamle oljetanken avdekket, hele tiden på en presis og skånsom måte.

800 tanker igjen

– Hittil i år har vi tatt bort 214 oljetanker og pumpet opp 25.000 liter fyringsolje, sier avdelingsleder for slamsuging og industriservice, Tommy Sandstedt.

Han anslår at det fortsatt finnes nærmere 800 nedgravde tanker i Bodø. Og flere av dem er garantert i dårlig forfatning 

Svært kostbare lekkasjer

– Vi har selv kommet over tanker som har begynt å lekke olje og dette er særdeles farlig med tanke på miljøet, sier Sandstedt.

Og, ikke minst, det kan blir fryktelig kostbart. For det er nesten ingen forsikringer som dekker slike lekkasjer.

Saken fortsetter under bildet.

GAMMEL OLJETANK: I løpet av kort tid er jordmassene sugd inn i bilen og den gamle oljetanken dukker opp.

Kirurgisk presisjon

Når teamet fra Østbø rykker inn, fjerner de først jorda med sugegraveren. Dette, kombinert med høytrykksluft, sørger for en skånsom og kirurgisk presis operasjon.

 – Noe av problemet er at man ofte ikke vet hvor dypt tanken ligger. Ved bruk av en vanlig gravemaskin risikerer man rett og slett å slå hull i tanken, sier Sandstedt.

Et annet viktig poeng er at det også kan dukkeopp strøm- og datakabler som ikke er tegnet inn på kartet. Også her vil en gravemaskin risikere å gjøre skade. Derimot vil bruk av sugeutstyr forhindre slike scenarioer.

Saken fortsetter under bildet.

KLAR TIL TØMMING: Geir Allan Martinussen kobler til slangene som skal suge opp oljen fra tanken.

Vasking og spyling

Når Østbø-teamet har fått avdekket tanken, blir den først tømt for olje. Så blir den grundig vasket og spylt, før det er aktuelt å trekke den opp fra bakken.

– På den måten unngår vi en hver fare for at noe av oljen kommer ut.

Prisen for en komplett operasjon, inkludert igjenfylling og eventuell beplantning kommer på rundt 20.000-25.000 kroner.

Fikser komplisert drenering

Så er det ikke bare oljetanker som er markedet for Østbøs spesialbil. Den brukes også til å fjerne jord og grus ved drenering i områder hvor en gravemaskin ikke kommer til, og alternativet er spade og hakke. Men også i utgravde kjellere og stubbeloft finnes det behov for dette utstyret.

 Vurderer en ekstra bil

– Sesongen starter når telen går ut av jorda om våren og da kan det tidvis være en voldsom etterspørsel, sier Sandstedt.

Faktisk så stor at Østbø nå vurderer å investere i en bil nummer to, noe som er en investering på rundt seks millioner kroner.