KONSTANT ENDRING: – I dagens samfunn blir du som leder og medarbeider utsatt for konstante endringer. Da er det viktig at alle vet hva som er bedriftens kjerneverdier og hvorfor vi gjør nettopp det vi gjør, sier administrerende direktør Børge Bøyum i FREM.

Forvent det uventede

Skrevet for frem
05.03.2021 20:04

Det er ikke nok å bare fatte en beslutning. Det viktigste er å stå i konsekvensene av utfallet.

– Ledelse er både komplekst, samtidig som det også handler mye om sunn fornuft, sier administrerende direktør i FREM, Børge Bøyum.

Men det var dette med konsekvenser, da. For som leder er det ikke avgjørelsen I seg selv som er poenget, den er ment som er verktøy for å få ting til å skje. For å skape en endring, skifte en kurs, nå et mål.

DEN USIKRE FREMTIDEN

– De litt mindre avgjørelsene ser man fort resultatet av. Enten så fungerte det, eller så ble det bare sånn passe. Eller noe ganger helt feil. Uansett er det fort å rette opp. Da er det noe helt annet med større beslutninger. Hvor resultatet ikke kommer før om tre til fire år. Og da kan de komme i helt andre farger og former enn du hadde sett for deg, sier Bøyum.

Saken fortsetter under bildet.

GOD STEMNING: Hverdagen på FREM er preget av mye humor og arbeidsglede. Her er administrerende direktør Børge Bøyum i samtale med Morten Johnsen.Det kan også hende at det dukker opp konsekvenser du som leder ikke innser er et direkte resultat av noe du selv har vedtatt. Med andre ord, du må alltid forvente det uventede.

Det er en dynamikk du må være en del av.

MÅ STÅ OPPREIST

Bøyum har selv stått i flere situasjoner hvor han som leder ikke forsto konsekvensene av en sak.

– Dette har kostet penger og en gang omgjorde jeg en oppsigelse. Ingen er ufeilbarlig.

I en slik situasjon er det viktig å stå oppreist og ikke begynne å skylde på andre. Du må rett og slett finne ut hva som gikk galt og rydde opp i saken. Det er ikke behagelig. Men viktigst er at ting blir riktig.

Saken fortsetter under bildet.

Les også:

Da pandemien traff Norge i fjor, rammet det FREM hardt. Det var her Bøyum kunne trekke veksler på en tidligere karriere i Forsvaret. De etablerte øyeblikkelig en krisestab og satte opp kriseplaner:

DEN STORE SYRETESTEN

– Hvordan skal vi beskytte medarbeidere og kandidater? Hvordan skal vi legge om til en digital oppfølging og arbeidsflyt? I en slik situasjon er det alfa og omega å sørge for robuste kommunikasjonskanaler, slik at alle føler at de får et best mulig overblikk. Dette ble en skikkelig syretest for hele FREM, en test jeg mener vi kom styrket ut av.

Børge Bøyum har vært mannen som har gått i spissen for å transformere det som tidligere het Bodø Industri til FREM. I den prosessen følte han det nødvendig å komme helt inn til kjernen av hva bedriften skulle drive med.

KREVENDE SKJÆRINGSPUNKT

Som bedrift lever FREM i skjæringspunktet mellom samfunnsoppdrag og privat næringsliv. Det kan i seg selv være en krevende øvelse. Når målet er å skape arbeidstakere blir det mange hensyn å ta. Ikke minst det faktum at FREM selv er en bedrift som opererer i et fritt marked.

Saken fortsetter under bildet.

GULL VERDT: – Næringslivet i Bodø har virkelig tatt i mot oss med åpne armer. Stadig flere bedrifter innser verdien av å gi folk en sjanse. Rent samfunnsøkonomisk er jo dette gull verdt for Norge, sier Børge Bøyum.– Vi skal skape sosial bærekraft, men levere til markeds- pris. Vi skal ta den plassen vi trenger, men kommer aldri til å dominere et marked. FREM blir et supplement. Vi nærmer oss andre bedrifter med et tilbud om innhold og et sterkt ønske om samarbeid.

MØTER ÅPNE ARMER

– Og det må jeg si. Næringslivet i Bodø har virkelig tatt i mot oss med åpne armer. Stadig flere bedrifter innser verdien av å gi folk en sjanse. Rent samfunnsøkonomisk er jo dette gull verdt for Norge. Hvis én person kommer i jobb, vil dette i løpet av 10 år ha spart samfunnet for 4,6 millioner kroner i utgifter. I tillegg kommer de verdiene vedkommende skaper i kraft av jobben sin.

Nøkkelen til godt arbeidsmiljø og vekst mener Bøyum henger nøye med at samtlige i en bedrift virkelig er inneforstått med hvorfor de kommer på jobb. Hva er bedriftens grunnleggende målsetting, hva er de man ønske å skape?

MAKSIMAL ÅPENHET

Som leder er Bøyum en stor tilhenger av maksimal åpen het. Både i kraft at han alltid er tilgjengelig, men også slik at medarbeiderne har fullt innsyn i hvordan det til en hver tid går med bedriften.

Saken fortsetter under bildet.

– Tilhørighet og eierskap er helt nødvendig. Vi spiller på samme lag og da kan vi heller ikke ha hemmeligheter for hverandre.

Også hos FREM merker de tydelig at endringene kommer stadig kjappere.

– Både ytre rammebetingelser og forventninger skifter karakter i et tempo som gjør at du som leder i dag hele tiden må være på ballen. Og du må ha en sammensveiset ledergruppe med et enhetlig mål.

GÅSEHUD-OPPLEVELSENE

S– å skal jeg ikke legge skjul på at det er litt befriende å lede en bedrift hvor vi ikke utelukkende skal levere rene pengemessige overskudd til eierne. Vi blir ikke presset til å kutte noen hjørner eller maksimere profitten. Vi skal skape arbeidstakere og det er dette vi blir målt på.

– Det finnes knapt en sterkere følelse enn å se at et menneske som var gitt opp, som selv hadde gitt opp, får gløden tilbake. Finner gleden i en jobb og styrken i et samhold. Da kommer gåsehuden, sier administre- rende direktør Børge Bøyum i FREM.

Navnet FREM er forankret i bedriftens verdier:

Fremtidsrettet – Vi tilbyr kompetanse som er i front på arbeidsinkludering og produkter med kunden i fokus

Respekt – Vi påvirker positivt deltakere, næringsliv og myndigheter til å finne rom for de med nedsatt arbeidsevne og hull i CV-en

Engasjement – Vi gjør en forskjell i livet til de vi hjelper

Mangfold – Vi mener det er plass til alle i arbeidslivet