Skyhøy kompetanse: Salgs- og markedsdirektør Tove Pettersen følger nøye med når automasjonsingeniør Sondre Aspmo forklarer de siste nyvinningene.

Fra krise til suksess

Skrevet for Rapp Marine

De snudde blodrøde tall til smekkfulle ordrebøker. Nå trenger Rapp Marine flere flinke folk.

 – Det har vært en brutal prosess, men takket være en utrolig innsats fra alle ansatte har vi klart å snu skuta. Nå har vi drevet i 12 måneder med sorte tall og fremtiden ser lys ut, sier salgs- og markedsdirektør Tove Pettersen i Rapp Marine.

Jobber på spreng

Og med lys mener hun at selskapet har fylt ordrebøkene for 2018 og et godt stykke inn i 2019. Det er også signert kontrakter for 2020. Fabrikken i Serbia jobber på høytrykk og på hovedkontoret i Bodø er det aktivitet 24 timer i døgnet 

– Vi har kunder i alle tidssoner og da blir det svært tidlige morgener og sene kvelder for å rekke over alt, sier Pettersen.

Saken fortsetter under bildet.

Aker BioMarine: Rapp Marine har levert et bredt utvalg av elektrisk dekksutstyr til den nye krillbåten til Aker BioMarine.

Jakter på flinke folk

Totalt jobber det er ca. 400 personer i konsernet, fordelt på Bodø, Serbia, USA og Skottland. Men dette er altså ikke nok.

– Vi trenger både erfarne og nyutdannede folk innen hydraulikk, elektro og mekanisk, sier Pettersen.

Rapp Marine er en global leverandør av avanserte og innovative løsninger innen hydraulisk og elektrisk dekkmaskineri til forskning, fiskeri, offshore- og arbeidsbåter. Dette betyr også at de ansatte får store muligheter til å reise verden rundt med en teknologi som er i ypperste verdensklasse.

Saken fortsetter under bildet.

Forskning og fiske: Rapp Marien har levert elektrisk utstyr til det kombinerte forskning- og fiskeskipet Fridtjof Nansen.

Banebrytende skreddersøm

– Grunnen til at vi nå lykkes så bra er banebrytende produkter, skyhøy kompetanse og en komplett servicepakke. Vi skreddersyr også løsninger basert på det enkelte fartøyets spesifikke krav, poengterer Pettersen.

Til nå har selskapet lever utstyr til mer enn 1.500 fartøyer og opparbeidet seg en helt unik standing hos kunder i så vidt forskjellige markeder som USA, Danmark, Skottland og Kina.

Vinner anbudene

Og tallenes taler er ikke til å misforstå:

  • I løpet av de tre siste årene har Rapp Marine kapret 9 av 11 anbud for kinesiske forskningsfartøyer.
  • Sist høst sikret selskapet seg kontrakter på sju nye fiskefartøyer for danske, irske og russiske trålere. Og mange flere kontrakter er skrevet etter dette.
  • På tampen av 2016 landet de sin største enkeltkontrakt noensinne i Kina.
  • Så langt har selskapet levert dekkmaskineri til mer enn 1.500 fartøyer.
  • I 2010 vant Rapp Marine en høythengende innovasjonspris under den store Offshore Technology Conference i USA, for sin helt nye, væskekjølte elektriske motor.

Saken fortsetter under bildet.

Avanserte løsninger: De nye vinsjene fra Rapp Marine er i verdensklasse. Her montert om bord i Fridtjof Nansen.

Flere ess i ermet

Det er særlig de elektriske systemene med kosteffektive vinsjer som skaper færre miljøutfordringer og som er langt mer fleksible, som har høstet stor anerkjennelse verden rundt.

Men Rapp Marine har ikke tenkt å hvile på laurbærene. Fokuset på forskning og utvikling er beinhardt og det kommer nye, spennende produkter i nær fremtid.

­– For å si det sånn, vi har flere ess i ermet, sier salgs- og markedsdirektør Tove Pettersen.