— Jeg våger påstanden om at i løpet av 3-5 år så vil Ford være det ledende bilmerket i Norge.
Daglig leder Ole Kristian Os hos Sveins Auto vandrer rundt i bedriftens nye lokaler og kan registre at fremtiden er lys. For i løpet av kort tid har det skjedd veldig mye. Og sentralt i dette står elektriske nyttekjøretøyer. Det vil si varebiler.
EN HELT NY VERDEN
– Med Ford Transit Custom får vi en bil med 38 mils rekkevidde og en kapasitet til å trekke en tilhenger på 2.000 kilo, sier Os.
Og det er rekkevidden kombinert med hengerkapasiteten som er en utløsende faktor for hånd- verkere som trenger denne typen bil.
Saken fortsetter under bildet.
Når den i tillegg har en motor som er plassert mellom hjulene og et batteri som sørger for en god vektbalanse, er du sikret et kjøretøy med suverene egenskaper på veien.
Et tredje poeng er at vektgrensen for å kunne kjøre denne typen bil er hevet til 4.250 kilo. Det betyr at du kan sette deg bak rattet med et førekort klasse B. Noe som igjen gjør at den unge lærlingen i bedriften kan løse oppdraget.
SKREDDERSYDDE LØSNINGER
Ford Transit kommer i 25 ulike konfigurasjoner, hvilket fører til at du kan skreddersy en løsning tilpasset dine behov.
Så stopper det ikke der. Det kommer en elektrisk Puma og en elektrisk Kuga. Explorer er på vei med en varebil- versjon. Dette signaliserer at Ford har tatt markedet på alvor og sørger for at det alltid finnes en bil som passer nettopp deg.
Saken fortsetter under bildet.
For Sveins Auto har det vært en revolusjon å komme inn i nye lokaler. Den gamle lokasjonen stammet fra 1976 og hvis man tar med Sveins verksted, så er vi tilbake på 60-tallet.
Nå har de fått rikelig med plass - 2.700 kvadratmeter - noe som har gitt verkstedet et betydelig større alburom.
FORTSATT DIESEL
Til tross for at elektriske biler er i ferd med å overta markedet, er det fortsatt slik at 77 prosent av bilene på norske veier bruker fossilt drivstoff. Dermed er det bruk for et topp verksted.
Saken fortsetter under bildet.
Hva skjer så med bruktbilmarkedet? Dette er i ferd med å bli kraftig delt:
– De som ikke har budsjett til ny bil har ikke noe valg, da blir valget en noen år gammel bensin eller dieselbil hvis de skal ha en fullgod familiebil. Det trenger slettes ikke være en dårlig løsning. Mange av disse bilene har god plass, firehjulstrekk og hengerfeste som mange nord- menn foretrekker, sier Os.
DET STORE TIDSSKILLET
Derfor befinner vi oss akkurat nå i et tidsskille hvor diesel, hybrid og elektrisk lever side om side. Men frem- tiden, den er hel-elektrisk. Kjøretøyene får stadig lengre rekkevidde og det bygges hele tiden ut nye ladestasjoner langs veinettet.
Saken fortsetter under bildet.
Dette medfører at bilforhandlerne må omstille seg og øke fokuset på karosseri, lakk, dekkhotell og andre støttefunksjoner. Hos Sveins Auto, hvor staben i dag teller 30 medarbeidere, er tonen optimistisk:
– Nå har vi sikret oss de perfekte lokalene. Gamle Riksvei har 30-sone, doble fortau og fotgjengerover- ganger. Dette er en gate hvor trafikken går rolig og dermed får folk tid til å se at vi ligger her. Det blir ikke bedre enn det, konkluderer Ole Kristian Os.