MEGET GODT FORNØYD: Senterleder Even Storhaug ved Trekanten kjøpesenter kan slå fast at de de sparer penger, skaper bedre inneklima for kunder og ansatte og får en bedre miljøprofil. – Det blir ikke bedre enn det.

Garantert million-gevinst

Skrevet for Caverion Bodø
27.02.2019 22:58

En total gjennomgang av bygget gjør at butikkene på Trekanten kjøpesenter nå bruker 564 000 kWh mindre i året på strøm. Det er en årlig besparelse på 352.858 kroner.

 – Vi fikk jo et aldri så lite hakeslipp, for å si det sånn.

Senterleder Even Storhaug hadde ikke sett for seg hvilket enormt potensial som skjulte seg i kraft av energiøkonomiserende tiltak.

ENERGI-DETEKTIVENE

Det var da Ragde Eiendom overtok bygget at det ble bestemt å foreta en fullstendig energikartlegging. Oppdraget ble det Caverion Bodø som kapret, og de startet med å sette sine høyt spesialiserte energidetektiver på jobben.

Saken fortsetter under bildet.

FØRSTE I BODØ: – Dette er den første EPC-kontrakten vi har gjennomført i Bodø og det har vært utrolig spennende å få lov til å være med på et slikt banebrytende prosjekt, sier salgs- og markedsansvarlig Leif Mikalsen i Caverion Bodø. Her i samtale med senterleder Even Storhaug.

– Vi jobbet tett med Caverion Esco, som er det nasjonale energiteamet til Caverion, sier salgs- og markedsansvarlig Leif Mikalsen.

OMFATTENDE TILTAK

Sjekken resulterte i en tiltaksliste på 15 punkter, med alt fra bytting til LED-belysning, bytte av glass, bedre styring av dører, nye varmluftsporter og trimming av ventilasjonsanlegget.

Samlet var dette en jobb som kom til å koste 3,5 millioner kroner. Noe som i utgangspunktet fikk Storhaug til å trekke etter pusten:

– Min første tanke var at dette ble dyrt.

Saken fortsetter under bildet.

TETT DIALOG: – Alt skulle skje innenfor stramme tidsfrister og da var det helt avgjørende å ha en tett dialog med de som utførte jobben, sier senterleder Even Storhaug (t.v.) Her i samtale med Anders Kvig, prosjektleder automasjon.

SVÆRT GOD BUTIKK

Men faktum er at dette er svært god butikk for Trekanten og butikkene som driver der.

– Og det er jo det som er hele poenget, sier Storhaug.

– Vi jobber hele tiden for å gi leietakerne så konkurransedyktige betingelser som mulig.

Og de sparte utgiftene gjør at hele investeringen er tjent inn i løpet av 8,3 år. Og det har de fått en vanntett garanti på.

 Nøkkelordet er Energy Performance Contracting (EPC).

– Hvis kunden ikke får den forventede innsparingen, dekker vi mellomlegget, sier Anders Kvig, prosjektleder automasjon hos Caverion Bodø.

Saken fortsetter under bildet.

GRUNDIG SJEKK: I forbindelse med oppgraderingen ble alt av strøm og kontrollskap renovert og strømlinjeformet. Her er det automatiker Martin Nymo som sjekker at alt fungerer i henhold til planen.

Skulle kunden spare mer strøm enn det som står i kontrakten, deler partene overskuddet.

I tillegg til dette sørget også Caverion Bodø for å utforme en søknad til ENOVA, noe som førte til 530.329 kroner i støtte. Dette blir nok et bevis på hvor viktig det er for et firma å sikre seg profesjonell rådgiving når det er snakk om energiøkonomisering.

STYRES AV DIGITAL HJERNE

En viktig forutsetning for å få bedre kontroll over strømforbruket på Trekanten, er installeringen av et sentralt driftssystem (SD). Her kan senterleder Storhaug hele tiden holde øye med alt som skjer, fra datamaskin, nettbrett eller smarttelefon.

Det er også installert 15 strømmålere og 16 temperatursensorer for å skape et best mulig bilde av forholdene. Det faktum at hver enkelt butikk også har fått sin egen strømmåler, gjør at den enkelte leietaker blir langt mer motivert med tanke på en kostnadseffektiv drift.

Saken fortsetter under bildet.

FLYTTET AUTOMATEN: Ved å flytte automaten et par meter, unngikk man at dørene i bakgrunnen åpnet seg unødvendig når kundene skulle hente ut en billett.

ALLE FAGGRUPPENE INVOLVERT

Det var en omfattende jobb som Caverion satte i gang i fjor vinter, med stramme tidsfrister.

– Vi var nok oppe i femten mann på det meste, fra alle faggrupper, sier prosjektleder elektro hos Caverion Bodø, Jan Inge Falch Bjørnbakk.

Caverion jobbet tett sammen med Bodø Glass og Ramme og Multi Kulde AS, begge selskaper med tung spisskompetanse som ble sømløst integrert i prosjektet.

4.000 LYSPUNKTER

En rask opptelling viser at det finnes nærmere 4.000 lyspunktet på Trekanten, noe som førte til at bare det å bytte til LED ble en tidkrevende affære.

Så var det også sånn at energikartleggingen kom opp med forbedringer ingen helt hadde tenkt over:

Saken fortsetter under bildet.

4.000 LYSPUNKTER: – Det ble omfattende jobb når vi skulle bytte til LED på 4.000 lyspunkter, men resultatet ble veldig bra, sier Jan Inge Falch Bjørnbakk, prosjektleder elektro.

– Vi har nå justert åpningstiden på de automatiske inngangsdørene, samtidig som de kun åpner seg når du går mot dørene. Før reagerte de også på personer som var i bevegelse bort fra dem, sier Storhaug.

De registrerte også at dørene i garasjen åpnet seg når folk kom for å hente billett på parkeringsautomaten. Løsningen ble å flytte automaten et par meter.

MARKANT REDUKSJON

Summen av alle tiltakene er at Trekanten kjøpesenter i gjennomsnitt skal få ned strømforbruket med 19 prosent i året – noe som tilsvarer 564.000kilowatt-timer.

Saken fortsetter under bildet.

   EN LYS GARASJE: Vinterstid er det viktig med godt lys i parkeringsgarasjen og elektriker Kristian Johansen tar en ekstra kontrollbefaring.

Litt avhengig av strømprisene, så utgjør altså dette en årlig besparelse på 352.858 kroner.

– Så er det jo definitivt en ekstra bonus at inneklimaet har blitt bedre, både for ansatte og kunder. Sånn sett snakker vi om en ekte vinn-vinn situasjon, sier senterleder Even Storhaug.

Les også: