– Dette er et nytt tilbud og vi gleder oss til å ønske nye kunder velkommen, sier Per Karlsen (58) hos Nordvik.
Han er en av de mest erfarne fagfolkene i Salten når det gjelder å bytte og reparere bilruter, i tillegg til at han er ekspert på bulkretting uten lakkering.
AVANSERT UTSTYR
I dag er nemlig ikke en bilrute bare en bilrute. Det er montert både kamera og sensorer i glasset. Dette er elektronikk som må kalibreres når en ny rute blir satt inn.
Det er her Nordvik har investert tungt i det mest moderne utstyret som finnes. På en stor skjerm foran bilen blir det projisert bilder og mønstre som sørger for at alt blir 100 prosent kalibrert.
– Når det gjelder steinsprang på bilruter, så er det nulltoleranse hvis disse inntreffer i synsfeltet. Da må ruta byttes, forteller Karlsen.
Her kan du bestille time.
Nordvik Bilglass er medlem av Glassdrive og håndterer alle bilmerker, noe som setter store krav til erfaring og kunnskap om hvordan de ulike modellene er konstruert.
– På nye biler finner vi rett rute ved hjelp av registreringsnummer og chassis-nummer. På eldre modeller kan det være mange alternativer, selv om vi i utgangspunktet alltid prøver å gå for original-deler.
Saken fortsetter under bildet.
BUDSJETT-VENNLIG
I tillegg til bilglass, kan det nye verkstedet hos Nordvik tilbyr bulkretting uten lakkering. Dette er en effektiv metode når det er snakk om skader hvor det ikke er sprekk i lakken. I bransjen blir dette ofte betegnet som parkeringsplass-bulken.
– Her kan det være gode penger å spare. En mindre skade kan vi kanskje fikse raskt og rimelig. Skulle du brukt forsikringen, så er det ikke uvanlig med høy egenandel så her er det mye å spare sier Karlsen.
EKTE LIDENSKAP
For Nordvik er det viktig å sikre seg fagfolk som brenner for faget og Karlsen er en av disse. For han interesse for biler slutter ikke når han drar hjem fra jobb. I åtte år har han pusset, skrudd og flikket på sin egen 54-modell Mercury.
Saken fortsetter under bildet.
Dette er et bilmerke som ble introdusert av Ford i 1938, av ingen ringere enn Henry Fords sønn, Edsel. Merket var ment å fylle plassen mellom de alminnelige Ford-bilene og svært luksuriøse Lincoln, som også var eid av Ford.
– Den har lakk i kobber-perlemor og er rett og slett et stykke historie og kunst, sier Karlsen med ettertrykk.
I TRYGGE HENDER
Og det er nettopp denne lidenskapen for alt som har med biler å gjøre, som særpreger medarbeiderne i Nordvik. Det handler om det lille ekstra, de små detaljene som er med på å skape det store bildet.
Saken fortsetter under bildet.
For Karlsen har det vært en lang reise hvor det i dag i stor grad handler om digitale løsninger og avansert teknikk. Dette til tross, i bunnen må det ligge en grunnleggende forståelse for faget. Og til syvende og siste koker det ned til én ting:
– Vi skal skape gode kundeopplevelser. Hos oss skal du vite at bilen din er i trygge hender.