OMFATTENDE MASKINPARK: Med over 90 registrerte kjøretøyer har Nordasfalt en omfattende maskinpark. – Det krever god logistikk og nøye planlegging for at arbeidet skal gå knirkefritt, sier avdelingsleder Svend Erik Johansen hos Nordasfalt i Bodø.

– Gode veier betyr alt

Skrevet for Nordasfalt
14.12.2018 20:18

Da bygda stilte opp med hornmusikk, kaffe og kaker, skjønte Svend Erik hvor mye asfalt egentlig betyr for et lokalsamfunn

– Du blir jo litt varm om hjertet, sånt gjør inntrykk, sier Svend Erik Johansen (70), avdelingsleder hos Nordasfalt i Bodø.

 Året var 1991 og stedet var det lille øysamfunnet Leka i Nord-Trøndelag. Der hadde innbyggerne ventet lenge på ordentlige veier og da gjengen fra Nord-Asfalt dukket opp, var det julaften og 17. mai på én gang.

Bratt læringskurve

Svend Erik begynte i asfaltbransjen allerede i 1976 og etter opplæring i noen intense sommeruker, fikk han plutselig ansvaret for sitt eget lag samme høst.

– Jeg skulle lede én 14-åring, to 15-åringer og to 16-åringer. For å si det sånn, det ble en bratt læringskurve.

Saken fortsetter under bildet.

 HEKTET PÅ ASFALT: Svend Erik Johansen skulle bare teste ut en ny arbeidsplass, men det førte til et livslangt kjærlighetsforhold til veier og asfalt.

Omflakkende start

Historien forteller også om at bransjen har tatt mange og lange skritt siden den gang. Det samme gjelder Nordasfalt som i starten levde en omflakkende tilværelse, hvor de livnærte seg mye på Vegvesen-oppdrag Trøndelag og på Østlandet. For i Bodø var konkurransen knallhard og ingen hadde noen interesse av å slippe nykommeren inn på markedet.

 I dag er Nordasfalt et vitalt selskap med et bredt spekter av tjenester. – Sist jeg sjekket så hadde vi 90 registrerte kjøretøyer, så det sier litt om aktivitetsnivået, sier Svend Erik som i dag er avdelingsleder i Bodø.

Saken fortsetter under bildet.

UNKT MILJØ:  – Det er jo nesten ingen som slutter her, hvilket fører til at Nordasfalt sitter med en unik kompetanse og erfaring, sier Svend Erik Johansen.

Interessant og ufordrende

I utgangspunktet hadde han ingen planer om å begynne i asfaltbransjen, men etter ti år på Polar Plast og Papir ble han fristet av tanken da en kollega ville teste noe nytt. Og dermed var han fanget. For det skulle vise seg at jobben var interessant, utfordrende og spennende. Ikke minst at de kan jobbe utendørs om sommeren og innendørs vinterstid.

– Så er det da også het helt unikt miljø her, med stor kontinuitet, hvilket sørger for at vi sitter med et tonn med erfaring og kompetanse.

 

Har skutt 500 elg

På fritiden drar Svend Erik gjerne ut med sin lille 13-fots båt på jakt etter torsk og en og annen kveite. Men den virkelig store lidenskapen er den årlige elgjakta.

– Laget har vel felt nærmere 500 elg siden vi begynte.

Med en så stor tilgang på førsteklasses kjøtt, blir jo spørsmålet om hva som er den beste måten å tilberede det?

– Langtidsstekt elgsteik og – ikke minst – saltet og røkt elghjerte. Det er virkelig en delikatesse.

Saken fortsetter under bildet.

   EN VEI INN I FREMTIDEN: En mild høst har gjort det mulig for folkene til Nordasfalt å legge noen ekstra kilometer med asfalt før vinteren setter

Magiske Lofoten

Etter 42 år i bransjen har Svend Erik lagt asfalt over store deler av Nord-Norge. Og hvis han skal velge seg en strekning som har gjort størst inntrykk, så blir det yttersida av Lofoten.

– Der er landskapet bare helt magisk.

Men hender det så at han tar seg i å tenke – når han kjører langs veien – at nettopp denne asfalten har han vært med på å legge?

– Noen ganger, ja. Og det er både en litt underlig og samtidig veldig tilfredsstillende tanke.

 Nordasfalt har vært på veien i 30 år, Her kan du lese mer om den offensive bedriften.