INNFRIDDE LØFTET: Dette bildet, med sjefen klar for rundtur i Nordland, illustrerte fjorårets sak hvor administrerende direktør Lars Arve Jakobsen i Coop Nordland jakter på 500 millioner nye kroner. Det klarte han og nå skal bilde opp på kontorveggen.

Handelsgiganten som ikke glemmer distriktet

Skrevet for Coop Nordland
22.12.2018 01:17

Han jaktet på 500 millioner kroner og fant dem. Men det stopper ikke der. Akkurat nå er Coop Nordland i full gang med fem nye butikker.

 – Det har vært et hektisk år, men det er avgjørende at vi hele tiden jakter nye markedsandeler, sier administrerende direktør Lars Arve Jakobsen i Coop Nordland.

 Det var for ett år siden – i nettopp dette magasinet – at Jakobsen formulerte målet for de kommende 12 månedene: – Øke omsetningen med 500 millioner kroner.

Saken fortsetter under bildet.

ENGAVÅGEN: Coop Nordland tar ansvar for distriktene og Engavågen får ny Prix.

Solid hopp

Det var kanskje noen som syntes at den offensive Coop-sjefen hadde hårete mål, men fasiten viser at konsernet kom i mål. Omsetningen økte fra 1,9 til 2,4 milliarder kroner.

 Og listen over hva som har skjedd i løpet av det siste året, er omfattende:

  • Fusjon med Coop Sør-Helgeland
  • Fusjon med Coop Steigen
  • Fusjon med Coop Beiarn&Misvær
  • Ny Extra i Løpsmark
  • Ny Ekstra og Obs Bygg på Sortland
  • Ny Extra i Glomfjord
  • Ny Extra på Rognan
  • Revitalisering i Bodø sentrum med ny Prix, Samvirkelaget Kafe og Nøste-butikk
  • Kjøp av Fauske Næringspark

57.000 medlemmer

Det betyr at Coop Nordland når består av 84 butikker, 57.000 medlemmer og 1.100 ansatte. I tillegg til selve handelsvirksomheten, vil samvirke-giganten også forvalte en betydelige eiendomsmasse, med City Nord i Bodø  og Havnesenteret i Brønnøysund som to av de mest profilerte byggene.

Saken fortsetter under bildet.

SULITJELMA: Gruve-bygda som var forbrukersamvirkets arnested, får ny Prix.

Så skulle man kanskje tro at de var behov for konsolidering og en noe dempet tempo etter en slik kraftsatsing. Men det har aldri vært mottoet til Lars Arve Jakobsen og hans handlekraftige team.

Fem nye butikker

– Akkurat nå bygger vi på fem forskjellige steder, sier Jakobsen.

  • Nytt senter på Tverlandet
  • Ny Prix i Sulitjelma
  • Ny Pris på Engavågen
  • Ny Prix på Berg i Sømna
  • Ny Extra på Stokmarknes

– På Tverlandet blir det en hardtslående Extra-butikk  på 1.500 kvadratmeter, en veikro, frisør og treningssenter. Og da har vi fortsatt litt plass til overs for interessante leietakere. For å si det sånn, vi tar gjerne et apotek.

Saken fortsetter under bildet.

TVERLANDET: Et helt nytt senter med Extra-butikk er under bygging.

Tar ansvar for distriktene

Så blir jo spørsmålet hvorfor  en så stor aktør som Coop Nordland velger å satse tungt ute i distriktet, på små plasser som Sulis og Engavågen?

– Akkurat dette er noe av det som skiller oss fra andre i bransjen. Det ligger i forbrukersamvirkets DNA at vi ønsker å skape gode tilbud også for de som bor et stykke unna de store byene og tettstedene, sier Jakobsen.

Saken fortsetter under bildet.

BERG: Etter fusjonen med Sør-Helgeland er det klar for ny Prix på Berg i Sømna.

Dette er også tankegangen bak en opprusting av butikkene i Helnessund og Nordfold.

Butikk og bolig

Men selvsagt stopper det heller ikke der. Coop jobber for fullt, sammen med NOBL, for å få realisert en kombinasjon av butikk og leiligheter i Rønvikveien.

Saken fortsetter under bildet.

STOKMARKNES: Hurtigrutens fødeby får en ny Extra-butikk.

– Her gjenstår det en del plan- og reguleringsarbeid, så vi snakker om en åpning tidligst høsten 2020.

På toppen av dette er man i gang med å se på en full restrukturering av Mørkvedsenteret 17, som blant annet huser Coop Extra, Apotek 1 og to legekontor.

En annen konsekvens av Coop Nordlands økte satsing, er at direktørens årlige motorsykkel-tur har blitt kraftig forlenget.

Saken fortsette under bildet.

230 MIL: Årets sommerturné ble på 230 bil etter at Coop Nordland sitt område ble betydelig utvidet.

Sommerturné på MC

For hver sommer kjører Lars Arve Jakobsen rundt og besøker samtlige butikker. I år klokket han inn på 230 mil etter blant annet å ha vært så langt sør som Terråk i Bindal kommune.

– En fantastisk tur og en kjærkommen anledning til å få hilse på alle de som til daglig kjemper i fronten.

Fantastiske medarbeidere

For Jakobsen vet at suksessen til Coop Nordland til sjuende og sist blir avgjort av de som jobber i butikkene. Det er der det skapes så gode handleopplevelser at kundene gjerne kommer tilbake.

Derfor smilte han da også ekstra bredt da Coop i år gikk til topps i Ipsos omdømmeundersøkelse av Norges største selskaper, etter å ha kjempet seg forbi tunge konkurrenter som NRK, TINE og Vinmonopolet.

– Vi opplever at kundene har sansen for Coop som en litt annerledes aktør, hvor det vi gjør har likhetstrekk med delingsøkonomien.