I SITT RETTE ELEMENT: Mathias Olsen lever og ånder for klær og moter. På Bertoni sørger han for at kundene får det lille ekstra – og litt til.

Har knekt dresskoden

Skrevet for City Nord

Mathias (20) har 200 slips og er lidenskapelig opptatt av klær. Nå drømmer han om å skape sitt eget varemerke.

– Jeg finner mange på eBay, sier Mathias Olsen. Og da går det gjerne i italienske silkeslips.

Startet tidlig

Han begynte som ekstrahjelp på Bertoni, men det gikk ikke lang tid før han rykket opp til assisterende butikksjef. Lidenskapen for klær har han hatt lenge. Allerede som 15-åring hadde han 70.000 følgere på en nettside om moter.

Saken fortsetter under bildet.

SKO ER VIKTIG: Det rette antrekket blir ikke komplett uten de rette skoene. Denne dagen har Mathias iført seg et par Chelsea-boots. 

Til og med når det gjelder tv-serier, velger Mathias å prioritere de som gir ham inspirasjon til antrekk, som Suits og Peaky Blinders.

Drømmen om Tom Ford

– Klær skaper folk og det er fantastisk givende å få lov til å hjelpe kundene frem til det optimale uttrykket.

20-åringen har en svakhet både for den britiske stilen og amerikanske Tom Ford. Drømmen er en Tom Ford-dress, som fort får en prislapp på mellom 30.000 og 50.000 kroner.

Saken fortsetter under bildet.

SLIPSSJEKK: Mathias er opptatt av at alle detaljene skal stemme. Her en liten justering av slipsknuten til sjefen, Adrian. 

Drømmemedarbeideren

Butikksjefen på Bertoni, Adrian Olsen, kunne ikke ha funnet en bedre medarbeider:

– Mathias spør ofte om han kan dra til skredderen for å fikse en hastesak for en kjær kunde. Eller om han kan få lov til dra hjem og personlig levere ferdige varer på døra til kunden. Han har et brennende ønske om at kundene ikke bare skal få det de forventer, men mye mer enn det.

Saken fortsetter under bildet.

- EN STOR ÆRE: Mathias Olsen synes det er en stor ære å bli kåret til månedens servicemedarbeider på City Nord. Her sammen med en stolt butikksjef, Adrian Olsen.

Fikk City Nord-prisen

Innsatsen til Mathias har definitivt blitt lagt merke til og nå er han kåret til månedenes servicemedarbeider på City Nord. En utmerkelse han setter umåtelig stor pris på:

– Når jobben er hele livet ditt, så er det rørende at andre verdsetter innsatsen din.

Saken fortsetter under bildet.

PERFEKSJONISTEN: Når Mathias bretter skjorter er absolutt ingenting overlatt til tilfeldighetene. Her ser du en proff i arbeid.

Når han skal lade batteriene og finne inspirasjon, tar Mathias seg gjerne en biltur og setter på alt fra Elvis til indie-pop bandet Bleachers. Og da drømmer han også om å ta sitt eget varemerke ut i den store verden.

 Saken fortsetter under bildet.

STORE DRØMMER: Én dag skal Mathias ta sin egen merkevare ut i den store verden. Da kommer erfaringen fra Bertoni godt med.

Vil skape noe eget

– Det å skape noe eget er viktig. Det er på en måte drivkraften, sammen med den berusende følelsen av å yte god og profesjonell service.

En samtale med Mathias blir en sjarmerende fortelling om timer foran speilet for å mestre en dobbel Windsor slipsknute, fortryllende mansjettknapper, fordelene med en dobbeltspent frakk, hvorfor blått er det nye svarte innen dresser, fascinasjonen ved fiskebeinsmønster og hvorfor brede slag og militære skulderklaffer har sneket seg inn i motebildet.

Saken fortsetter under bildet.

SAMLER PÅ SLIPS: Mathias har 200 slips hjemme, mange av dem kjøpt på eBay. – Da går det gjerne i italienske silkeslips.

Smittende lidendskap

Og det kunne blitt en flere timer lang vandring inn i et landskap hvor du enten er for eller i mot at dressen din skal ha en ”ticket-pocket”, slik for eksemepl Sean Connery’s James Bond hadde på sine Anthony Sinclair-jakker i Goldfinger.

I det hele tatt, Mathias Olsens glødende interesse for klær har en stor smitteeffekt. Da er det heller ikke rart at hans 11 år gamle lillebror hadde følgende julegaveønske:

– Skinnhansker og frakk!