HISTORISK GLEDE: Historien om Husfliden i Bodø er like mye historien om en by som ble bygget mot alle odds. Til sjuende og sist handler det om ekte livsglede.

Kald krig og
varme hjerter

Velkommen til perioden da Bodø virkelig ble til en ekte by. Og hvor vi nesten ble årsaken til en atomkrig.

Husfliden i Bodø var vant til å leve en omskiftelig tilværelse, men da de glade 60-årene dukket opp, ble det i overkant med flytting. Gang på gang måtte de bytte lokale, gang på gang klarte medarbeiderne å tilpasse seg.

På årsmøtet i Nordland Fylkeshusflidslag i 1960 fikk Husfliden fullmakt til å ta opp nødvendige lån for å gå inn som medeier i Storgaten 13 b og 15 og det var en stor dag for forretningen omsider å kunne flytte inn i egne lokaler i 1965.

Husfliden var endelig kommet hjem.

Saken fortsetter under bildet.

Fakta:

I år fyller Husfliden i Bodø 120 år. De har alltid vært der. De har fulgt byen fra den spede begynnelsen og frem til dagens moderne utgave. I seks artikler vil vi følge utviklingen fra 1902 til 2022. Del 4 tar for seg årene fra 1960 til 1980. Denne serien er utarbeidet med viktig bistand fra Oscar Berg og Nordlandsmuseet.

ATOM-DRAMA

En som imidlertid ikke kom hjem, var den amerikanske piloten Francis Gary Powers. 1. mai tok han fra Pakistan med et U2 spionfly. Neste stopp skulle være Bodø. Men flyet ble skutt ned over Sovjetunionen.

Saken fortsetter under bildet.

SPION-FLYET: U2-flyet som skulle ha landet i Bodø, ble skutt ned over Sovjetunionen og utløste en internasjonal krise.

Dette førte til høydramatikk på internasjonalt plan og russerne truet rett og slett med å utslette Bodø med atomvåpen. Til slutt løste saken seg, men Bodø var én gang for alle markert på NATO-kartet.

Saken fortsetter under bildet.

DEN GAMLE DRØMMEN

60-tallet i Bodø var preget av en rivende utvikling. En gammel drøm gikk i oppfyllelse da Nordlandsbanen ble offisielt åpnet 7. juni i 1962. Like banebrytende var det faktum at det året etterpå blir etablert fergeforbindelse til Sund i Gildeskål. Dermed fikk Meløy og Gildeskål forbindelse til Bodø på kystriksveien.

 

Det var en stor dag når man kunne kjøre hele veien fra Gildeskål til Glomfjord og var en revolusjon for lokalbåttrafikken.

Saken fortsetter under bildet.

NATO-BYEN: I 1963 kommer USA’s visepresident Lyndon B. Johnson til byen for knytte Norge tettere opp mot Nato og for å promotere Marshall-hjelpen.

CELBERT BESØK

Som nevnt U2-skandalen hadde bragt Bodø inn i rampelyset. I 1963 kommer USA’s visepresident Lyndon B. Johnson til byen for knytte Norge tettere opp mot NATO og for å promotere Marshall-hjelpen. Et slikt besøk var ikke hverdagskost og vakte derfor også stor oppsikt. Og, ikke minst, det beviste nok en gang den svært sentrale rollen Norge og Bodø hadde i NATO på denne tiden.

Saken fortsetter under bildet.

60-tallet er et ti-år hvor Bodø i økende grad befester sin posisjon som by og i 1966 kan man feire 150-årsjubileum. Aspåsen skole tas i bruk og blir omtalt som «Nord-Europas fineste skole» av byens journalister. Et nytt kulturhus ser også dagens lys, koblet opp mot den nye skolen.

NY STORKOMMUNE

Og i 1968 faller en av de siste, store brikke på plass. Bodin, inkludert Kjerringøy og nordre del av Skjerstad blir slått sammen med Bodø kommune.

Saken fortsetter under bildet.

DEN NYE TURISTHYTTA: I 1967 ble det bygget en ny Turisthytta på Rønvikfjellet.

Av andre sentrale ting som skjer i byen på 60-tallet er:

1965: Fylkesbygget tatt i bruk.

Bodøs første lysløype åpnet ved Maskinisten.

1967

Ny turisthytte bygges på Rønvikfjellet.

Hurtigruta flytter fra Løvvoldkaia til Jerbanekaia.

Spionen Selmer Nilsen bli avslørt, blant annet for spionasje på Bodø Flystasjon. Han ble dømt til mange års fengsel og skapte stor oppstandelse i byen.

1969

Ringen Kino etableres i 2. etasje på Håndverkeren – det som i dag huser Husfliden.

Saken fortsetter under bildet.

EN NY MILEPÆL

Husfliden i Bodø har alltid tenkt offensivt og i 1970 bestemte de seg for å opprette en filial på Fauske. Men her var nok optimismen større enn markedsgrunnlaget. Tre år senere ble butikken lagt ned.

En viktig milepæl ble passert i 1978. Da kjøpte Husfliden Dronningens gate 46 – et to-etasjes bygård i sentrum. Vevstua fikk plass i andre etasje og endelig fikk man muligheten til å etablere en skikkelig utstillingsplass i første etasje.

Saken fortsetter under bildet.

De nye lokalene ble åpnet i 1979 og nå hadde også Husfliden kapasitet til å ta på seg produksjon og salg av Hamarøybunaden.

DET FØRSTE HØYHUSET

70-tallet ble en videreføring av prosessen med å gjøre en småby til en ekte by. Og i 1971 ble SAS-hotellet åpnet. Dette var byens første høyhus og ble spiren til den arkitekturen vi ser i dagens sentrum.

Saken fortsetter under bildet.

DEN NYE BYEN: Her har man nettopp starten byggingen av SAS-hotellet. Byens første høyhus sto ferdig i 1971.

I 1976 ble Bodø/Glimt cupmestere, nok en begivenhet som skulle peke frem mot den suksessen de gulkledde har opplevd de siste årene. Samme året får byen også sin første gågate i sentrum. Nå begynner det å bli urbant i fylkeshovedstaden.

Saken fortsetter under bildet.

I 1978 ble Tusenhjemmet revet. Navnet viste til at det var så mange leiligheter der. Ble opprinnelig satt opp for å skaffe boliger til arbeidsfolk. Senere overtatt av kommunen til bruk som boliger for fattige. Rivingen ble møtt med store protester og tomten ble stående ledig i mange år.

HISTORISK BRUBYGGING

Året etterpå åpnes Ungdomsklubben «Gimle» og Saltstraumbrua står ferdig. Dette førte også til at man kunne åpne Kystriksveien – som skulle bli legendarisk.

Saken fortsetter under bildet.

HISTORISK DAG: Det var en lenge etterlengtet og historisk dag da det første godstoget kom til Bodø 1.desember i 1961. To år senere blir Nordlandsbanen offisielt åpnet.

.Perioden 1960-1980 var en periode med vekst. Innbyggertallet gikk 12.560 til 33.022. Og årsinntekten steg fra 14.560 til 86.320 kroner