Offensiv satsing: Elisabeth Tindre og Breeze er godt rustet for å ta opp kampen med de store aktørene i vaskeribransjen. – Vi sitter på en unik kompetanse, sier Tindre.

Klar for å kapre nasjonale kunder

Skrevet for Breeze

Etter 36 år i en tørketrommel-turbulent vaskeri-bransje er Breeze klar for å erobre Norge – på nytt.

 – Jeg skal ikke legge skjul på at det har vært et blodslit, men nå ser vi endelig resultatene av all jobbingen, sier administrerende direktør Elisabeth Tindre.

God butikk

I fjor returnerte det tradisjonsrike firmaet til Bodø, etter kun å ha hatt produksjon på Fauske siden 2013.

– og nå tjener de penger på sine tre vaskerier i Bodø, Troms og Harstad.

Omsetningen ble på 65,6 millioner kroner, med et resultat på 3,4 millioner kroner.

Tøffe tak

Historien, som begynte med Bodø Garderoberenseri i 1941, og deretter etablering av industrielt vaskeri Salten Vask og Rens i 1981. Fra 1981 har vi vært nede i dype daler og på høye topper. Flere ganger har selskapet slitt med røde tall, men de har alltid klart å komme seg velberget i havn.

– Bransjen er preget av få aktører, store kontrakter og korte avtaleperioder. Det gjør det hele meget uforutsigbart.

I perioden 2010 – 2013 mistet de flere store anbud, som gjorde at vi skalerte ned i Bodø.

I 1996 mistet vi to millioner kroner over natta da Forsvaret forlot oss, for så å komme tilbake igjen etter to måneder, forteller Tindre.

Saken fortsetter under bildet.

Luftfartstilsynet: Sjøgata 45/47 er en av eiendommene som Breeze har investert i. 

Viktig med eiendom

I perioden 2010-2013 var det stor fokus på eiendomsutvikling. Vi har historisk investert i flere eiendomsprosjekter, slik at selskapet hadde flere bein å stå på.

Men nå er Breeze klar for å kaste seg inn i kampen om nasjonale kunder på nytt. Bygget i Bodøsjøen er dimensjonert for å kunne ta vekst og enda større kunder.

Breeze har vært gjennom en rekke samarbeidsprosjekter, med gode og dårlige erfaringer.

Men denne gangen skal de ha hendene på rattet selv.

Alt på det rene

– Vi har en uttalt målsetting om å være vaskeribransjens friske pust – med alt på det rene, understreker Tindre.

Det betyr også en knallhard satsing på miljøvennlige løsninger.

– Vi skal bruke minst mulig energi, kjemikalier og vann og legge opp til bruk av bærekraftige tekstiler. Nå skal vi også investere i el-biler til selgerne våre.

 Saken fortsetter under bildet.

Turbulent næring: Vaskeribransjen er tidvis like turbulent som en tørketrommel. Her er det moppene som gjøres klare.

Prispress

Utfordringer på det nasjonale markedet er at kontraktene er meget store. Bare sykehusmarkedet har en verdi på over 300 millioner kroner. Breeze har gått i spissen for å få anbuds kundene til å dele opp kontraktene i mindre geografiske områder.

– Dette vil gi flere vaskerier muligheten til å konkurrere og det vil igjen være gunstig for kundene, sier Tindre.

Frem til nå har det ofte vært slik at én stor aktør har presset prisene ned i kjelleren, vunnet alle anbudene, for så å skru prisene kraftig opp når konkurrentene har lagt ned.

En renere fremtid

For å kunne håndtere en økt nasjonal satsing, planlegger Breeze å øke

kapasiteten rundt om i Norge. Da kan det være aktuelt å bygge nytt eller kjøpe eksisterende vaskerier.

Til sjuende og sist handler det om følgende for Breeze:

– Vi vil skape en renere fremtid – på alle måter!