SOLID MERKEVARE: DX har blitt en merkevare som preges av kvalitet og pålitelighet. – Vi er helt sikre på at dette er en løsning som vil fungere veldig bra også ute i Europa, sier produktansvar Ørjan Eilertsen (t.v.) og salgs- og markedssjef Oddvar H. Jenssen.

Klar for å kapre
nye markeder

I 24 år har de skapt gode opplevelser i Norge. Nå er DX klar til å satse i utlandet.

Med hovedkvarter i Bodø har DX skapt en komplett løsning for salg av billetter, planlegging og gjennomføring av arrangementer. I dag har bruker de fleste kinoer og en lang rekke kulturhus denne løsningen.

DEN STORE UTFORDRINGEN

– Så sier det seg selv at med disse kundene i porteføljen så ble vi hard rammet da pandemien stengte Norge 12. mars i fjor, sier salgs- og markedssjef Oddvar H. Jenssen.

Dette førte til permitteringer og nedskalering, men fra i fjor høst var de i full gang igjen. Og noe av det første de måtte takle var å lage løsninger slik at arrangører kunne få betale tilbake penger til kundene.

Saken fortsetter under bildet.

TRENGER FLINKE FOLK: – En bedrift som DX er helt avhengig av å finne de rette folkene. Derfor synes vi det er flott at det blir en masterutdanning i datateknikk på Nord Universitet, sier Oddvar H. Jenssen.

Samtidig har DX jobbet hardt med å løfte løsningene sine opp i skyen, for det er der fremtiden kommer til å være. Dermed vil kundene oppleve enda høyere stabilitet uten å forholde seg til databaser eller teknisk drift.

SATSER I UTLANDET

Nå er DX klare for å kapre nye markedsandeler i utlandet:

– I første omgang er det snakk om England og Sverige, sier produktansvarlig Ørjan Eilertsen.

I begge landene har de koblet seg opp mot en lokal samarbeidspartner. Målet er å ha den første engelske kinoen om bord i løpet av andre kvartal i 2022.

I Sverige skal man komme konkret i gang neste høst.

– Det krever mye forberedelser og grundige studier når vi skal ut av landet. Mye er likt, men det kan også være store forskjeller på lover, reguleringer og forskrifter, sier Eilertsen.

Saken fortsetter under bildet.

LOKALE KUNDER: : Parken, Svømmehallen Scene, FRAM kino og Stormen er alle lokale bedrifter som får bistand av løsningene til DX. – Vi er stolte over å kunne støtte bedrifteR i vår egen by, sier Ørjan Eilertsen.

DEN MENNESKELIGE KAPITALEN

For en bedrift som DX er det viktig å finne de rette folkene og derfor er det tatt i mot med glede at det endelig er kommet i stand et master-studium datateknikk ved Nord Universitet.

De har også knyttet til seg to utviklere i Tallin, noe som er med på å styrke den digitale slagkraften til selskapet. Og da de søkte etter en produkt-designer, fikk de napp hos en amerikaner med tung erfaring som ønsket å flytte til Stavanger og jobbe ved DX-kontoret der.

– Når vi leter etter nye folk er det basert på tidssone, ikke hvor de fysisk bor, understreker Jenssen.

DX har i dag kontoret i Bodø, Stavanger, Lyndal og Haugesund.

Saken fortsetter under bildet.

GODE OPPLEVELSER: DX har hatt et langt og fruktbart samarbeid med FRAM Kino i Bodø, hvor de har bidratt til gode opplevelser.

NYE EIERE

I vår kjøpte den Stavanger-baserte investoren Øgreid AS seg inn i DX med en eierandel på rundt 43 prosent. Dette har gitt selskapet økte muskler og enda større tilgang til spisset kompetanse:

– De har vært flinke til å komme med innspill og har bidratt med et stort kontaktnett. I tillegg liker de at vi tenker «stort», sier Eilertsen.

DX vet at det ligger et stort potensial i bruk av data for å optimalisere drift, markedsføre effektivt og bygge sterke relasjoner med publikum. Dette potensialet skal de nå ta ut for og sammen med eksisterende og fremtidige kunder.

Saken fortsetter under bildet.

STORMENDE SUKSESS: DX har bidratt til at publikum har fått tilgang til en lang rekke flotte forestillinger i Stormen Konserthus.

GODE OPPLEVELSER I ALLE LEDD

Selv om man har et sterkt fokus på utvikling og utenlandssatsing er det like viktig at de eksisterende kundene får tett oppfølging i form av støtte, support og feilretting. Når visjonen er å skape gode opplevelser, så skal dette skje i alle ledd. Ute hos kundene, hos de som besøker kundene og – ikke minst – internt i DX.

Så er også målet å bli enda skarpere på å rette arbeidet inn mot det som er viktigst. Hvordan kan man skape en maksimal synergi og et samspill som kommer flest mulig av kundene til gode?

– Fremtiden blir spennende og vi gleder oss virkelig til å gire opp satsingen, sier Oddvar H. Jenssen og Ørjan Eilertsen.

Du kan lese mer om DX her.