INDIVIDUELLE OPPLEVELSER: – Dagens kunder er vant til at de kan tilpasse kjøpet opp mot sine egne preferanser. Vårt nye system gjør dette mulig også innen kino og kultur, sier markedsansvarlig i DX, Endre Hestenes.

Kulturell skreddersøm

Skrevet for DX
10.12.2018 20:21 - OPPDATERT 10.12.2018 20:27

Vil du selv bestemme hvor mye du v il betale for en opplevelse? Bodø-selskapet DX tester ut fremtiden billett-løsning som håndterer dette.



– Våre kunder lever av å levere opplevelser. Vår rolle er å bidra med teknologi og løsninger som forsterker og støtter opp om opplevelsene, sier daglig leder i DX, Martin Berg.

Komplett og fleksiblelt

Bodø-selskapet leverer en komplett og fleksibel platt- form for salg av billetter og håndtering av arrangementer.

Nå spisser de produktene enda mer inn mot kino, kulturhus og store festivaler.

Saken fortsetter under bildet.

TALLENES TALE: – Som arranger er du opptatt av å nå flest mulig. Ved å differensiere prisen på billetten koblet opp mot tidspunkt for kjøp og plassering i salen, kan vi optimalisere transaksjonen, sier Oddvar Haug Jensen i DX.

– Det åpner opp for at vi kan jobbe enda tettere sammen med kundene våre og dypere i bransjespesifikke utfordringer, sier sief for kundesuksess, Oddvar Haug Jenssen.

 Hva vil du betale for?

En kinobillett kan kanskje kombineres med forhåndskjøpt popcorn og brus, levert til kinosetet. En konsertbillett kan inngå i en helaftensbillett med bordreservasjon og transport inkludert.

– Behovene og ønskene til publikum varierer. I fremtiden ønsker vi å hjelpe våre kunder med å tilby større grad av skreddersøm i opplevelsene de leverer til sitt publikum, sier markedsansvarlig i DX, Endre Hestnes
.

Hos DX, som så dagens lys i 1997, har det blitt jobbet intenst med å flytte selskapets programvare over på en ny og langt mer fleksibel plattform. Og det er denne som nå åpner for nye muligheter.

Saken fortsetter under bildet.

BEDRE OPPLEVELSER: Parken-festivalen er et arrangement DX har jobbet mye opp mot. – Det handler hele tiden om å forbedre kundenes opplevelse fra A til Å, sier Oddvar Haug Jenssen.

 Dypere analyser

– Kinoene, scenene og arrangørene vi jobber med konkurrerer i et krevende marked, og de konkurrerer om det mest verdifulle folk har, nemlig tid, sier Haug Jenssen.

– I fremtiden tror vi et av de viktige suksesskriteriene vil være å nå ut til riktig publikum, til riktig tid, og bygge lojale relasjoner, fortsetter Martin Berg

På sin nye plattform skal DX bygge fremtidens verktøy som gjør dette mulig. Blant annet ved å koble seg opp mot eksterne leverandører av analyseprogrammer.

Attraktiv bedrift

 DX har i dag 32 ansatte, hvorav 16 jobber på hovedkontoret i Bodø. Resten er fordelt på Stavanger, Haugesund og Lyngdal.

Til tross for at selskapet ikke er blant de største IT-bedriftene i Bodø, er de svært attraktive for nye talenter.

– Hos oss kan du faktisk få jobb i kraft av det du har skapt på jente- eller gutterommet. Kreativ kraft er det viktigste vi etterspør, konkluderer Oddvar Haug Jensen.