DIN FORETRUKNE LEVERANDØR: – Vår store styrke ligger i et bredt sortiment og evnen til å være fleksible med tanke på å kunne levere det som trengs – når det trengs, sier f.v. Gøran Asphaug, Chris S. Jakobsen og Marius Kristensen

Lokal mat-suksess

Skrevet for matgrossisten
19.12.2019 20:09

I løpet av de fire siste årene har de økt omsetningen fra 32 til 68 millioner kroner. Med base i Bodø har Matgrossisten blitt en smakfull suksess.

– Hardt arbeid, flinke folk og høy servicegrad. Vi er tilgjengelig 24 timer i døgnet, sju dager i uka. Fornøyde kunder er alfa og omega.

Dette er forklaringen til den store veksten for Matgrossisten. Svaret kommer fra de to eierne, Chris S. Jakobsen og Gøran Asphaug, samt salgssjef Marius Kristensen.

Saken fortsetter under bildet.

BINDELEDDET: – Vi skal være bindeleddet mellom kundenes behov og leverandørenes utvalg, sier Chris S. Jacobsen.

DE FIKSER ALT

Hovedvekten av kunder befinner seg i det som på fagspråket kalles for HORECA, som er en forkortelse for hotell, restaurant og catering. Og det kundene trenger, det skaffer Matgrossisten til veie.

Så handler det ikke bare om mat, selskapet har også fått et solid fotfeste innen drikkevarer, med direkteimport til Vinmonopolet fra produsenter i Spania, Italia, Frankrike, Polen og Argentina. I lokalene på det gamle slakteriet på Alstad har Matgrossisten et 400 kvadratmeter stort lager forbeholdt kvalitetsvarer innen øl, vin og brennevin.

Saken fortsetter under bildet.

– Med 30.000 varelinjer tilgjengelig, har vi hele tiden muligheten til å skreddersy løsninger for våre  600 aktive kunder, sier Marius Kristensen.

LEGGER LISTA HØYT

I dag er det 13 personer som jobber i Matgrossisten, for fem år siden var det to. Men de har ikke tenkt å stoppe der. Målet er en omsetning på 100 millioner kroner innen tre år, med et resultat på fem prosent og to ekstra årsverk på lista. Og i arbeidet med å profesjonalisere bedriften, har de også valgt å hente inn en ekstern styreleder, i kraft av Hans Austad.

Hovedleveransene består i alt fra fersk fisk, kjøtt og skalldyr til et stort utvalg av frukt, grønnsaker og det meste av det som finnes av tørrvarer.

EN KONKURRANSE-FORDEL

– Vi skal være bindeleddet mellom kundenes behov og leverandørenes utvalg. Vår oppgave er å sørge for at du som kunde kan øke salget fordi du har en effektiv tilgang til det ypperste innen lokal og kontinental mat, understreker Jakobsen, Asphaug og Kristensen.

Saken fortsetter under bildet.

– Vår oppgave er å sørge for at du som kunde kan øke salget fordi du har en effektiv tilgang til det ypperste innen lokal og kontinental mat, sier Gøran Asphaug.

Med 30.000 varelinjer tilgjengelig, har Matgrossisten hele tiden muligheten til å skreddersy løsninger for sine 600 aktive kunder. Parallelt med dette jobber de aktivt med en offensiv miljøprofil som blant annet består av å få ned matsvinn og satsing på el-biler til frakt av varene.