KONSENTRASJON OG KONDISJON: Therese Sundstrøm har alltid vært en konkurransemenneske med fokus og kondisjon. Det fikk hun betalt for om bord i Hurtigruta.

Drømmer om å få kjæresten til Norge

Skrevet for City Nord

Hun skulle egentlig bli kokk, men tok fagbrev som servitør. Nå har Therese funnet lykken på Name It.

– Det er kundene som er sjefen. Når de forlater butikken med et smil om munnen, er dagen perfekt.
 
Therese Sundstrøm (28) lever og ånder for å skape en god stemning, yte maksimal service og gi faglige råd.


Fra kokk til servitør og barneklær

Men det var ikke gitt at hun skulle ende opp på Name It på City Nord, en butikk som spesialiserer seg på barneklær.
 
– Egentlig skulle jeg bli kokk, men ombestemte meg og tok fagbrev som servitør.
 
Det ble inngangsbilletten til spennende jobber på Tango i Stavanger og NYT i Bodø. Før Tverlands-jenta satte sjøbein og tok hyre på Hurtigruta.

Saken fortsetter under bildet.

ET EKTE JA-MENNESKE: Therese Sundstrøm har service i blodet og elsker å skape gode opplevelser for kundene

I storm og stille

– En utrolig spennende og utfordrende jobb, samtidig som turnusen – tre uker på og tre uker fri – fremsto som attraktiv, forteller Therese.
 
I to år seilte hun opp og ned langs norskekysten, i storm og stille:
– Det kunne være tøffe tak når vinterstormene tok tak, samtidig fikk jeg jobbe sammen utrolig dyktige kolleger og traff masse spennende mennesker.

Elsker å vinne - hater å tape

Det å være servitør om bord i Hurtigruta krever en kombinasjon av kondisjon, styrke og konsentrasjon. Da kom det godt med at Therese hadde bakgrunn som mellomdistanseløper:
– Jeg har nok et i overkant konkurranseinstinkt og har alltid likt å trene.
 
Det var 800- og 1500-meter som var hennes favorittdistanser og når hun tenker tilbake på oppveksten, så skinner gullmedaljer og førsteplasser ekstra sterkt:
 
– Den følelsen, når du skjønner at du har vunnet. At du er den beste, den kan nesten ikke beskrives.

Saken fortsetter under bildet.

STOLT SJEF: Tidligere butikksjef på Name It, Silje Mari Storøy, er den første til å gratulere Therese med prisen: – Hun har gjort en fantastisk innsats på butikken, sier Storøy.

Imponerte - fra dag én

Og dette er en egenskap hun har tatt med seg inn i neste fase av yrkeslivet:
– Jeg følte at det var på tide med et miljøskifte. At det ble Name It var ganske tilfeldig, dette var den første butikken som ga meg en sjanse.
 
En sjanse hun grep med begge hendene. Daværende butikksjef, Silje Mari Storøy, ble imponert fra dag én:
– Therese lærte fort, det andre brukte minst ett år på, hadde hun under huden etter seks måneder. Og så sier hun aldri nei, hun står på 110 prosent for butikken og kundene.
– Så hadde jeg da også verdens beste lærer, repliserer Therese.

Saken fortsetter under bildet.

HER ER BEVISET: Therese Sundstrøm er kåret til månedens servicemedarbeider på City Nord, takket være sin innsats på Name It. – En stor ære, sier 28-åringen.

Så tok hun prisen

Innsatsen hennes har ikke gått upåaktet hen, og da Silje Mari nominerte Therese til prisen for månedens servicemedarbeider på City Nord, var juryen ikke et sekund i tvil.
 
– Jeg ble helt målløs, dette hadde jeg virkelig ikke ventet, men du verden så hyggelig det var, sier Therese.
 
Prisen inspirerer henne til ytterligere innsats og én dag har hun kanskje sin egen butikk.
– Det hadde så avgjort vært kult, men vi får ta en dag av gangen, sier den reflekterte 28-åringen.

Tyrkisk kjærlighet

Fritiden bruker hun sammen med venner og familie, hun liker å trene og gå turer med familiens 12 år gamle Tico, en Shetland Sheepdog.
 
Og så har hun en drøm, som forhåpentligvis snart går i oppfyllelse:
 
– Jeg har en kjæreste i Tyrkia og nå jobber vi med at han skal kunne flytte til Norge.