ETT ØYE - MANGE SVAR: En helsesjekk hos optikeren kan ikke bare reddet synet ditt, men også avsløre andre og alvorlige lidelser.

Med skarpt blikk
for høy kvalitet

Skrevet for brilleservice
02.11.2019 17:17

Knut Edvinsen brenner for å hjelpe folk. Og som optiker kan han redde synet ditt.

– Det lå nok litt i blodet, med en storebror som var både urmaker og optiker.

Edvinsen, født og oppvokst på Stokmarknes i Vesterålen, tok utdanningen på Kongsberg og hadde sin første arbeidserfaring som optiker i Molde. Sakte, men sikkert vokste også et ønske om å skape sin egen bedrift.

Saken fortsetter under bildet.

MED ØYE FOR DETALJER: Optiker Knut Edvinsen og Brilleservice har betjent kundene i Bodø i 30 år, hele tiden med fokus på høy kvalitet og personlig engasjement.

GRUNDIG FORARBEID

Og da han først bestemte seg, gikk det fort. Edvinsen ankom Bodø 23. juni i 1989. 20. juli var butikken klar til å ta imot de første kundene. Åpningen var nøye planlagt, til tross for bare en måned i byen. Detaljert budsjett var skissert opp, og en gjennomtenkt forretningsplan lå naturligvis som grunnlag da dørene til Brilleservice ble åpnet.

Erfaring som leder i danseband på 70-tallet, der han spilte orgel og trekkspill, ble nyttige. Edvinsens oppgaver i bandet var å sørge for kontrakter, skaffe transport og gjøre innkjøp av utstyr.

Saken fortsetter under bildet.

Dyktige folk: – Uten lojale og kunnskapsrike medarbeidere hadde dette aldri gått sier optiker Knut Edvinsen. Her omkranset av f.v. Marit Rydning Nilssen, Maria Skagen Michalsen og Anne-Kari Andersen.

EN SPENNENDE REISE

I dag, 30 år senere, kan Edvinsen se tilbake på en lang og spennende reise innen faget i fylkeshovedstaden.

– Teknisk har det vært en rivende utvikling. Da jeg begynte fantes det verken datamaskiner, epost eller mobiltelefoner. Nå er datamaskinene hovedverktøyet i alt vi gjør.

I tillegg til teknikken, mener Edvinsen at en avgjørende egenskap for en optiker er å være glad i folk. Du må trives med å snakke med kundene, bli ordentlig kjent med dem. Fortsatt kjenner han på gleden over å bli kjent med nye mennesker og å høre deres historier.

Saken fortsetter under bildet.

Avansert utstyr: Optiker Knut Edvinsen sørger hele tiden for at Brilleservice har det mest moderne og effektive utstyret: – Synet er noe av det viktigste vi har.

KVALITET I ALLE LEDD

Så er det slik at Edvinsen alltid har vært opptatt av optimal kvalitet. Han sikret seg en master i klinisk optometri i USA, og skaffet seg tidlig en unik kompetanse innen harde kontaktlinser. Dette skulle vise seg å bli svært nyttig da han opprettet laserklinikk i Bodø.

– Det å ha en inngående kunnskap om, og en dyp forståelse av hvordan hornhinnen er bygget opp og fungerer, er alfa og omega på dette området.

3.000 ØYNE UNDER LASEREN

Laserklinikken er et tilbud som kan rette opp en rekke svakheter og sørge for at pasientene slipper å bruke briller.

– Hvis du som 30-åring kan gå fra minus fem i styrke til en brillefri hverdag, så er det innlysende at dette gir økt livskvalitet, sier Edvinsen. Så langt har laseren blitt brukt på 3.000 øyne.

Saken fortsetter under bildet.

VIKTIG FRIHET: Optiker Knut Edvinsen og Brilleservice legger stor vekt på at skal handle hos leverandører som ikke er bundet opp av avtaler med store, internasjonale kjeder.

Kvalitetskravet har også gitt seg utslag i at Edvinsen hele tiden har jaktet på leverandører av glass og innfatninger som ikke er bundet opp av avtaler med store, internasjonale kjeder.

UAVHENGIGE FORRETNINGER

Et annet eksempel på hvor viktig det er å legge lista høyt, er samarbeidet med den anerkjente glassprodusenten Carl Zeiss Vision. Dette er også årsaken til at Edvinsen i dag er styreleder i IC Optical Group, en gruppe uavhengige og frittstående optikerforretninger i Norge - som ikke ønsker å gå inn i de store kjedene.

KAN REDDE SYNET DITT

I bunnen av alt arbeidet ligger det en grunnleggende omsorg for pasientene og en erkjennelse av hvor viktig synet er. For ofte er det slik at folk ikke oppsøker en optiker før de virkelig begynner å slite med synet.

– Alle burde gå til en undersøkelse hvert andre eller tredje år, uansett hvor bra du føler at du ser. Dess tidligere vi oppdager synsendringer, dess bedre blir resultatet. Sliter du med hodepine eller stiv nakke, så kan årsaken rett og slett være en viss grad av svekket syn.

Saken fortsetter under bildet.

ETT ØYE - MANGE SVAR: En helsesjekk hos optikeren kan ikke bare reddet synet ditt, men også avsløre andre og alvorlige lidelser.

JO TIDLIGERE – JO BEDRE

Så er det heller ikke bare øyerelaterte lidelser som kan bli avdekket, men også tegn på diabetes, høyt blodtrykk, kreftsvulster i hodet og multippel sklerose (MS). I tillegg vil man også kunne avdekke starten på glaukom, en sykdom som skader fibrene i synsnerven, og som ubehandlet kan føre til blindhet.

– Men sporer vi dette tidlig, er det en enkel sak å holde sykdommen i sjakk ved hjelp av medisin, sier Edvinsen. I dag har Brilleservice 26.000 kunder i kartoteket, og dette er folk i alle aldre. Mange av disse har vært hos oss store deler av livet – og etterhvert kommer også barna deres innom.

Bildet fortsetter under teksten.

Veteran-duoen: Anne-Kari Andersen har vært helt siden starten hos Brilleservice og optiker Knut Edvinsen.– TA VARE PÅ SYNET DITT

Som optiker er Knut Edvinsen også opptatt av å guide folk til å ta vare på øynene sine. Dette handler om alt fra komfortable solbriller til noe så banalt som at det er viktig med en grundig vask.

– Det finnes ørsmå midd som stortrives i øyenvippene. Disse blir ekstra fornøyd hvis man ikke vasker seg godt nok til daglig og da kan det igjen føre til betennelser og plager. Avslutningsvis vil Knut Edvinsen understreke en av de viktigste årsakene til at Brilleservice kan feire 30-årsdagen som en vital og oppegående bedrift:

– Kunnskapsrike og lojale medarbeidere som står på sent og tidlig. Uten dem hadde dette aldri gått. I tillegg vil jeg takke alle trofaste og nye kunder for deres tillit.