NØYE UTTENKT SYSTEM: Inne på verkstedet er det god plass, et gjennomtenkt system og høy trivsel for mekanikerne. – Det blir mindre dødtid, mer effektivitet og mestring. Og ikke minst høyere trivselsfaktor, sier daglig leder Andreas Strømsnes (33) hos Nordnorsk Marinesenter. Her sammen med mekaniker Benjamin Teigen Olsen (22).

Med trivsel og
jobbglede i fokus

Hos Nordnorsk Marinesenter ute på Burøya i Bodø er det viktig at folk gleder seg til å komme på jobb

– Jeg har gjort det jeg kan for å skape et stabilt miljø som er tilrettelagt for høy trivselsfaktor, sier daglig leder Andreas Strømsnes (33).

Han forteller om år med hardt arbeid hos tidligere Jakhelln Båt, virksomhetsoverdragelse og en reise som har medført et stort ansvar og krav om sterkt fokus.

– Jeg har hele tiden ønsket å skape en arbeidsplass alle kan være stolte av. Det er nok den røde tråden. Og ikke minst motbevise de som ikke trodde vi skulle få dette til, sier Andreas.

DEN VIKTIGE KRANA

Han husker dagen da båtkrana skulle flyttes fra Breivika i sentrum og ut til Burøya. En prosess som måtte planlegges nøye, og som Nordnorsk Marinesenter var avhengig av å få på plass.

Saken fortsetter under bildet.

TUNGE LØFT: Det er viktig å ha det rette utstyret når tunge båter skal vedlikeholdes.

– Folk lo av meg når de hørte at jeg skulle kjøre krana gjennom sentrum og ut hit. Den går jo på hjul, så jeg mente det var den tryggeste måten å gjøre det på. Vi brukte en hel natt. Med politieskorte og hjelp fra Nordlandskrana. Det var en god følelse å få den på plass, smiler Andreas.

For nettopp dette var en av mange milepæler for å få Nordnorsk Marinesenter og drømmen om en god arbeidsplass opp og gå.

– Vi hadde liksom ikke flyttet skikkelig før krana var på plass. Og det var en befrielse å få det til. Båtmiljøet i Bodø er stort, og vi er de eneste som har kran og et stort uteområde. Jeg vil faktisk si at vi nå har Norges fineste båtverksted, og det er tilbakemeldingene jeg har fått fra agenturer. Alt er på stell, og det var litt av hele poenget når jeg bestemte meg for å få dette til, sier Andreas.

Saken fortsetter under bildet.

LIKER BÅTER: Thea Normann synes at det er spennende å jobbe med båt. – Jeg lærer utrolig mye nyttig. Nå kan jeg polere, gjøre en del vedlikeholdsarbeid og jeg liker båter, smiler hun.

ET GODT STED Å KOMME TIL

Det å komme til Nordnorsk Marinesenter skal være en hyggelig opplevelse. I kundemottaket møtes man med et smil, og snur man seg rundt, er det ingen tvil om en gjennomtenkt strategi på alle plan.

– Jeg har alltid vært opptatt av å ha det på stell. Kundegruppa vår, båtflåten - bruker mye penger på båten sin. Derfor skal kundene våre føle at ting er skikkelig. De skal vite at båten blir tatt vare på. Det handler om trygghet, sier 33-åringen.

Han forteller at det ikke finnes regulerte standarder innenfor drift av båtverksted.

– Jeg håper at vårt verksted øker yrkesstoltheten til de som jobber her. Jeg har forsøkt å rette opp i alt som ikke fungerte optimalt der vi var tidligere, optimalisere på alle plan. Og jeg fikk stor frihet hos Morten Jakhelln og Erling Ole Berg-Hanssen i Hundholmen Byutvikling i prosessen med å overta driften, jeg lærte utrolig mye, sier Andreas.

Saken fortsetter under bildet.

GOD PLASS: En stor og rommelig arbeidsplass er viktig for både trivsel og effektivitet.STORT OG EFFEKTIVT VERKSTED

Nordnorsk Marinesenter har et stort båtverksted med plass til mange båter.

– Det var viktig at mekanikerne kunne skru på båtene innendørs, særlig vinterstid. Nå kan de ha flere båter inne samtidig, og det er ikke jag om å ta ut båten mens man skrur eller venter på deler. Er det skrogreparasjoner, så kan man jobbe på to-tre båter samtidig, mens det tørker, sier marinesenterlederen.

Han forteller at det blir mindre dødtid, mer effektivitet og mestring. Og ikke minst høyere trivselsfaktor.

– Vi har fått voldsomme tilbakemeldinger fra kunder. Jeg tror folk er glad for at det fortsatt er en slip i Bodø. Og det setter jeg stor pris på. Det gjør at vi strekker oss langt. Det handler om det lille ekstra. Reklamasjoner koster og har konsekvenser. Det har vært en positiv utvikling hele veien, og vi har ei sunn drift, sier Andreas.

Han forteller at Nordnorsk Marinesenter prioriterer næringsbåter og har forpliktet seg til å følge opp de båtene som ivaretar arbeidsplasser.

–  Det kan jo hende vi noen ganger må forskyve en fritidsbåt en dag eller to, men det går bestandig bra. Folk er forståelsesfulle. Vi har faktisk opp mot 800 båter på land hvert år, men det finnes mange flere - så potensialet er stort, sier Andreas.

Saken fortsetter under bildet.

BALANSERT HVERDAG: For mekaniker Benjamin Teigen Olsen (22) og Karita Annette Taftø (28) bidrar treningen til en mer balansert arbeidshverdag. – Dørstokkmila blir ikke lang når det er tilrettelagt for trening og gode garderober, sier Benjamin.TRENINGSSTUDIO PÅ JOBBEN

Andreas, som har styrketrening som lidenskap - har alltid drømt om å kunne lage et skikkelig treningsstudio på jobb. Og når han først skulle lage en arbeidsplass innenfor et rammeverk for trivsel og arbeidsglede - bestemte han seg for å kjøre på.

At folk kan trene før eller etter jobb tror jeg gjør en stor forskjell med tanke på det å faktisk få trent. Alle kjenner dørstokkmila.

– Jeg er ikke noen A4-type, jeg er jo litt spesial. Og det gjenspeiler seg nok i lokalene her, smiler 33-åringen.

Han mener det er viktig for de ansatte å ha muligheten til å holde kroppen i form, at det gjør noe med både energien på jobb og bidrar til færre sykemeldinger.

Derfor fikk han også laget enkeltgarderober, med separate bad, slik at folk fikk privatliv etter trening.

– Når koronaen kom ble treningsstudioet framskyndet. De ansatte her har fysisk tunge jobber tidvis, og for meg er det viktig å tilrettelegge for det å holde kroppen i form. De som bruker treningsrommet, er i alle fall veldig fornøyd. At folk har egne bad å dusje på etter trening var viktig med tanke på trivsel og privatliv. Akkurat det måtte jeg søke arbeidstilsynet om lov til, for standardreglene sier fellesdusj, sier Andreas.

Saken fortsetter under bildet.

STORTRIVES PÅ JOBB: Karita Anette Taftø stortrives på jobb på kundemottaket hos Nordnorsk Marinesenter.

DE  SOM VIL NOE

Andreas forteller at gjengen på Nordnorsk Marinesenter er knallbra. Ansatte med pågangsmot og kompetanse. Og det å få jenter inn i arbeidsmiljøet er positivt, på mange måter.

– Jeg jobber sammen med en ansvarsfull gjeng med høy båtkompetanse. Folk som går den ekstra mila hvis det skulle være nødvendig, og som tar utfordringer på strak arm. De står på, og det er utrolig kult. Folk som vil noe. Og det å ha jenter her på en ellers ganske mannsdominert arbeidsplass, det er gull, sier Andreas.

Derfor trekker han i dag fram både Karita Annette Taftø (28) i kundemottaket og Thea Normann (20) som ble ansatt som vedlikeholdsansvarlig for litt siden. To som faktisk bidrar til en litt annen tone.

– Vi er 16 ansatte, og det siste tilskuddet er Thea. Hun ble ansatt for å gjøre ærend, holde effektiviteten til mekanikerne oppe. Sørger for at de får brukt tiden sin til det de skal gjøre. Så bunnsmører hun båter og polerer. Rasende flink ung dame. Å få inn positive folk som både Thea og Karita, det gjør noe med stemningen og miljøet på jobb. Vi mannfolkene skjerper oss litt, smiler Andreas.