Det faktum at Glasshuset er en offentlig gate med glasstak, er både en utfordring og en kilde til spennende løsninger. Derfor var det nødvendig med grundige studier før man landet på de rette valgene for fremtiden.
ET NYTT BLIKK
– Det første vi innså var at vi trengte inspirasjon og friske øyne, sier senterleder Tomas Hansen Lønsetteig hos Koch Kjøpesenter.
Del én besto av en studietur til Stockholm for å se hvordan lignende sentre der hadde valgt å møte kundene. Hos blant andre Mood og Gallerian fant de urbane møteplasser som klarte å kombinere gater, handel, trivsel, opplevelser og kunst.
Saken fortsetter under bildet,
– Når du plutselig har en espresso-bar midt i gata, så gjør det noe med tempo og stemning, sier Hansen Lønsetteig.
For når Olav Thon Gruppen har tatt over Glasshuset og Kock Kjøpesenter, så har de seriøse planer for hvordan hjertet av byen skal kunne banke sterkere.
SMUG OG TORG
– Målet er å skape den følelsen du får i europeiske storbyer med sine smug og torg. Vi vil etablere ulike soner, samlingsplasser som går ut over bare det å dra til et sted for å handle.
Saken fortsetter under bildet.
Glasshuset er et offentlig byrom hvor vi ønsker å heve kvaliteten av dette byrommet. Glasshuset skal innby til å samles hele familien for å spise, være sammen om arrangementer og opplevelser, oppholde seg. Drar på kino. Det skal være din tredje plass, etter hjemmet og jobben. Et sted hvor du tilbringer tid. Tar med deg datamaskinen og jobber litt mens du koser deg med ferskvarer og kaffe fra et av serveringstedene i Glasshuset. En plass hvor du finner alt du trenger - og hvor du finner ro.
BÆREKRAFTIG TRIVSEL
Og det er her det kommer inn et helt sentralt element. Hvordan skape et bedre inneklima når det er kaldt ute?
Saken fortsetter under bildet.
– Vi skal sette inn roterende svingdører øverst i Glasshuset, noe som vil redusere varmetapet betydelig i forhold til dagens store dører, understreker Hansen Lønsetteig.
Dette er da også en del av planen når Glasshuset og Koch Kjøpesenter tenker bærekraft og bidrag inn mot det grønne skiftet. Et lavere energiforbruk kombinert med en mer behagelig opplevelse blir til en ekte vinn-vinn situasjon.
ET STORT POTENSIAL
For å skape et helt nytt Glasshus, var det nødvendig å gå gjennom kundereisen, punkt for punkt. Her fikk man hjelp av andre senterledere og eiendomssjefer fra Olav Thon Gruppen som tok turen til Bodø for å komme med sine innspill. Konklusjonen?
Saken fortsetter under bildet.
– At vi har et stort forbedringspotensial. Sånn sett er det bare fantasien som setter grenser for hva vi kan få til her.
Målsetting er uansett krystallklar:
Koch Kjøpesenter og Glasshuset skal være den foretrukne møteplassen for de rundt 12.000 personene som bor i sentrum samt de 83 000 innbyggerne i regionen.
I HJERTET AV EUROPA
I årene som kommer skal Bodø bli til en helt ny by. Det kommer en ny flyplass, det blir en transformasjon som er helt unik. Og startskuddet går allerede i 2024. Når Bodø blir europeisk kulturhovedstad. Dette er noe Glasshuset og Koch Kjøpesenter virkelig ser frem til:
– Vi skal være en pådriver for å dyrke frem et levende, varmt og organisk sentrum. Det var her Bodø ble født, det er her fremtiden ligger, konkluderer senterleder Tomas Hansen Lønsetteig.