ØVELSE GJØR MESTER: – Programmer våre handler om at vi kommer til kjernen i utfordringene hver enkelt deltaker står i, og da kan vi løse disse praktisk, ved å trene på det. Skal du yte ditt beste må du være godt trent, øvelse gjør mester, sier direktør Markussen i stiftelsen NNL.

- NNL skal alltid
skape nytteverdi!

Skrevet for nnl
05.02.2020 09:02

Stiftelsen NNL bistår virksomheter over hele landet med leder- og organisasjonsutvikling.  Nøkkelen til deres suksess ligger i kunnskapstørst og et evig fokus på utvikling.

- Vi utvikler jo ledere og selskaper, så du kan si vi er svært utviklingsorienterte. Det gjelder også for oss selv. Vi som arbeider i stiftelsen skal hele tiden være oppdaterte på våre fagområder, og vi søker hele tiden etter å øke kompetansen og kunnskapen vår, sier Stein Markussen, direktør i Stiftelsen NNL.

LEDERUTVIKLING

De har stor suksess med sine populære lederprogrammer, hvor deltakerne sammen løser problemstillingene de står i til daglig, og utvikler seg både som ledere og personer.

Hovedprogrammet er et topplederprogram, mens Ledelse i Front passer godt for mellomledere og teamledere. Opptur er litt annerledes, da det kombinerer ledertrening og personlig utvikling med svært spennende naturopplevelser.

- Felles for alle programmene er at vi kommer til kjernen i utfordringene hver enkelt deltaker står i, og da kan vi løse disse praktisk, ved å trene på det. Skal du yte ditt beste må du være godt trent, øvelse gjør mester, sier Markussen.

NYTTEVERDI

Jobben med å få ledere rundt om i landet til å bli den beste utgaven av seg selv, er noe som virkelig engasjerer NNL-direktøren.

- Et nøkkelmoment i alt vi holder på med er at kundene vi jobber med, enten det er på person-eller bedriftsnivå, skal ha en nytteverdi - Det skal være nyttig for virksomheten å bruke våre tjenester. Det skal gi resultater. Og da snakker vi ikke bare om økonomiske resultater, men også resultater som at det er bærekraftig, skaper langsiktighet, og tar vare på individene i prosessen.

Saken fortsetter under bildet.

SOLID STAB: Hos NNL har medarbeiderne svært ulike bakgrunn, utdanning og erfaring. Det betyr at de sitter på en bred kompetanse som kommer kundene til gode.

- Da er vi også inne på dette med verdibasert ledelse - En nytteverdi er å skape en bedriftskultur som motiverer medarbeiderne til å tilegne seg ny kunnskap og kompetanse, som involverer og ser alle, og som bidrar til læring. Dette jobber vi mye med, og vi er ganske gode på å skape nytteverdi for kundene våre!

VIKTIGE VALG

NNL har flere bein å stå på. De er ofte inne når ledere skal rekrutteres.

- Det er ganske dyrt å velge feil kandidat. Da kan vi som samarbeidspartner komme inn i forkant med et friskt blikk, og foreta en profesjonell prosess, som både sikrer kandidatene og selskapet om at dette blir riktig match. Her trengs det betydelig faglighet og objektivitet, og det er veldig lett å ansette feil kandidat fordi man fant en god tone.

STORT FAGMILJØ

Og for et selskap som jobber med å utvikle både organisasjoner og personer, er ikke Markussen i tvil om at forskjellene i egen stab er en viktig suksessfaktor.

- Hos oss har vi ulik kompetanse; en teolog, en filosof, en med mastergrad i psykologi, et par siviløkonomer, en master i økologisk økonomi, en programmerer, en med politiutdannelse og personer med pedagogisk bakgrunn, og så videre. Så kommer livets skole og erfaring som leder i tillegg. Også jobber vi alltid i team på to eller flere. Da får vi forskjellige innfallsvinkler på komplekse arbeidsoppgaver, og det fører til at vi kan utarbeide en mer helhetlig leveranse. Til det beste for kundene våre, sier Markussen.

POSITIV TIL FREMTIDEN

Coop Øst er deres per nå største kunde. Men en rekke store og små aktører – både i det private og det offentlige står på kundelista. Hovedkontoret er i Bodø – og 10 av 17 ansatte har kontorplass her.

  –  Vi har et sterkt team, mange fantastiske kunder, og vi ser på fremtiden med et positivt blikk, avslutter Markussen.

VELDIG GOD VERKTØYKASSE

Direktør Hanne Jakhelln ved Norsk Luftfartsmuseum deltok på Hovedprogammet i 2012, da som fagsjef på Nordlandsmuseet.

Saken fortsetter under bildet.

EN BEDRE LEDER: Hanne Jakhelln mener Hovedprogrammet gjorde henne til en bedre leder.

– .Der var en del av lederfilosofien at alle ledere hadde behov for å få større innsikt i seg selv, for bedre å kunne lede andre.

– Det er et svært utfordrende og krevende program, men jeg har fått ei veldig god verktøykasse som kan brukes til å forstå meg selv bedre, og gjennom det forstå medarbeiderne mine bedre. Jeg tror også dette ga meg bedre forutsetninger til å fatte riktige beslutninger.

– I jobben i Norsk Luftfartsmuseum bruker vi også NNL internt, hvor vi blant annet jobber mye med verdibasert ledelse. I tillegg ga Hovedprogrammet meg et utrolig godt nettverk, ikke bare i Salten, men i hele landet.  Og hvis jeg står fast, eller har spørsmål jeg vil drøfte med andre, kan jeg både få innspill fra NNL og fra de andre deltakerne på programmet.

– Alt i alt er jeg veldig fornøyd, og kan anbefale programmet.

 

EN EKTE OPPTUR

Daglig leder i Fasaderenovering AS, Andreas Rykkje meldte seg på Opptur-programmet fordi han trengte faglig påfyll:

– Så er det jo ikke til å stikke under en stol at en faglig sykkeltur på Cuba hørtes fristende ut. Vi sender ofte ansatte på kurs, men jeg som daglig leder har ikke hatt tid til å ta noe kurs - så jeg måtte rett og slett sette av tid til det.

– Opptur-programmet til NNL har vært en opplevelse fra A til Å.
Det startet på Kjerringøy med rype-filetering og kokkelering over åpne flammer, videre til skitur over Hardangervidda, fottur til Dividalen, og avsluttet på Cuba. En eneste stor opptur, rett og slett. Jeg er lei av å sitte i klasserom, så å ha «undervisning» i storslått natur er helt spesielt - og anbefales virkelig.

Saken fortsetter under bildet.

EKSTREMT FLINKE: – NNL er ekstremt flinke, både faglig, og som turkamerater. Det var rett og slett leit når Opptur-programmet var over, sier Andreas Rykkje.

– Man lærer å kjenne seg selv når man er sliten, og når man møter sin rake motsetning. Man lærer også å koble av. Ingen mobildekning flere steder, og man må løse problemer bare ved hjelp av de andre deltakerne.

– Jeg tror jeg har blitt en mer tolerant leder, som har blitt flinkere til å stoppe opp og reflektere over problemstillinger. Jeg har også blitt flinkere til å se medarbeiderne våre.

– I etterkant har jeg jevnlig kontakt med flere av deltakerne, og vi diskuterer stadig problemstillinger vi står i. Og så kan jeg henvende meg til NNL, når som helst, hvis jeg har spørsmål.

– NNL er ekstremt flinke, både faglig, og som turkamerater. Det var rett og slett leit når Opptur-programmet var over, sier Andreas Rykkje.