MILJØ-MATTER: – Disse mattene er produsert av resirkulert plast, kan leveres i alle formater og med kundenes logo, sier administrerende direktør i Breeze, Elisabeth Tindre.

Norges første økovaskeri-kjede

Skrevet for Breeze

De lever av å produsere rent tøy. Nå går Breezeogså tungt inn for å skape et renest mulig miljø.

Målet er å skape øko- vaskerier som setter en bærekraftig utvikling øverst på lista, sier administrerende direktør i Breeze, Elisabeth Tindre.

Brutal konkurranse

I en bransje preget av brutal konkurranse, skulle man kanskje ikke tro at dette var den mest naturlige konklusjonen. I løpet av seks år har antallet vaskerier i Norge blitt redusert fra 20 til 11.

Saken fortsetter under bildet.BYTTER UT PLASTEN: Før var det nyvaskede tøyet på disse trallene pakket inn i plast. Nå har Elisabeth Tindre og Breeze utviklet et spesial-designet stoff-trekk som kan brukes gang på gang. 

Krystallklar visjon

Men Breeze holder tempoet oppe, med sine tre vaskerier i Bodø, Harstad og Tromsø. Og Tindre er helt klar på hva som er visjonen:

– Vi introdusere nå flere produkter som skal sørge for et lavest mulig fotavtrykk, rent miljømessig.

  • Matter av resirkulert plast, som i tillegg har en unik underside som sørger for at de blir liggende i ro
  • Nye stoff trekk som brukes flere ganger på traller med tøy, som erstatter utstrakt bruk av plastinnpakning.
  • Nye stoffposer til brukt tøy som også erstatter plastsekker, som skal innfases i løpet av 2019

Eier tøyet selv

Poenget er at det er Breeze som eier alt tøy som bedriftene bruker, det være seg arbeidsklær, sengetøy, håndklær, servietter, duker og matter. Dermed har vaskeriet full kontroll over hvilke materialer de ønsker å bruke.

– Mattene kan vi levere i nøyaktig det formatet kunden ønsker, eventuelt også med bedriftens logo, sier Tindre.

Mange miljøtiltak

Men det stopper ikke der, på veien mot å bli Norges øko-vaskeri. Breeze tar i bruk e-biler, kjøper helt ren energi, redusere vannforbruket og energiforbruket betraktelig. Dette skal våre kunder kunne bruke i sine miljøregnskap.

Saken forsetter under bildet.

MILJØVENNLIG POSER: Elisabeth Tindre og Breeze er også i full gang med å utvikle miljøvennlige skittentøyposer.

Aktiv eiendomsutvikler

Breeze er også er en aktiv eiendomsutvikler:

Vi har så smått begynt å se på hvordan vi kan utvikle de Bodø-eiendommene vi kjøpte i 2017.

Det dreier seg om Speiderveien 2, Sandhorngata 39 og Sivert Nielsens gate 80.v

Og alt skjer også der under selskapets motto:

Alt på det rene!