STOLT SJEF: Administrerende direktør i Coop Nordland, Lars Arve Jakobsen, er klar for å ta konsernet inn i en ny og bærekraftig fremtid. – Det kan vi kun gjøre takket være 1.300 lojale og dedikerte medarbeider som brenner for jobben sin.

Raushet er gull

2020 ble tidenes beste år for Coop Nordland. Nå skal handelsgiganten ta et enda større samfunnsansvar.

Med driftsinntekter på 3,3 milliarder kroner er det et kraftig lokomotiv som nå skal gire om. Administrerende direktør Lars Arve Jakobsen er klar på at størrelsen forplikter:

– Når vi er så store må vi fare fram på en ansvarlig måte. Det påhviler oss et særlig ansvar i forhold til å være skikkelige uansett hvor vi driver butikk. Å være offensiv er ikke ensbetydende med å ture fram uten hensyn til omgivelsene.

Saken fortsetter under bildet.

MÅ TENKE MED HJERTET: Pandemien har skapt skarpe utfordringer, men for Coop Nordland og Lars Arve Jakobsen har det også vært viktig å tenke ikke bare med hodet, men med hjertet også.

GRUNNLEGGENDE VERDIER

For Coop Nordland er det fortsatt svært viktig å opprettholde de grunnleggende verdiene i forbrukersamvirket. Konsernet forvalter en arv som forplikter.

Noe som igjen gir seg konkrete utslag.

Da Stokmarknes fikk en ny Extra-butikk i fjor, ble ikke den gamle Prix’en lagt ned. For det var fortsatt mange kunder som satt pris på nettopp denne butikken.

Det samme skjer nå på Andenes, som fikk sin Extra-butikk 2. desember. Den gamle Prix’en i «Værret» skal bestå.

Saken fortsetter under bildet.

ET EXTRA TILBUD: Nå er Coop Nordland på plass med en Extra-butikk på Andenes.

ALT HENGER SAMMEN

Coop Nordland vet at det er like viktig med en ny butikk i Sulis som det er med oppgraderinger på City Nord. Alt henger sammen. Og jo større konsernet blir, jo viktigere blir det å være raus:

– Det handler om en stor porsjon ydmykhet og folkelighet. Vi skal ikke misbruke makten vår, men være med på å heie frem andre aktører, sier Jakobsen.

Med en pandemi som fortsatt lister seg rundt i kulissene er fremtiden ganske lumsk. Ting kan endre seg over natta. I en slik situasjon tar Coop Nordland flere grep:

– Det er viktig for oss å gå foran og vise at vi er villige til å satse, villige til å ta risiko, understreker Jakobsen.

Saken fortsetter under bildet.

HÅPET ER LYSEBLÅTT: De bare dukket opp. De malte steinene. Med et rungende budskap.

Slik blir Coop Nordland litt som de små steinene som dukket opp på trappene rundt om i byen i fjor. Steiner med påskriften «Alt blir bra». Et lysende tegn. Et blinkende fyrtårn.

EN LYS FREMTID

– Skulle vi ha realisert alt vi har på blokka for de neste 3-4 årene, så snakker vi om investeringer for rundt en milliard kroner, sier Jakobsen.

Med andre ord, det mangler ikke på idéer og visjoner. En av disse, som definitivt skal realiseres, er markant satsing på bærekraft. Og dette er ikke ord, men konkrete handlinger.

Saken fortsetter under bildet.

NÆRBUTIKKEN: Det er viktig at butikken din ligger der du bor. Derfor har Coop Nordland satset på en ny Extra på Salhus, rett utenfor sentrum av Brønnøysund.

Bodø Energi og Coop Nordland har startet en felles satsning på framtidens smarte energiløsninger, blant annet hurtigladere i Nordland. Og da dreier det seg ikke bare om lading:

– Dette dreier seg om bærekraft og det å ta et tydelig samfunnsansvar, sier Jakobsen.

Noe som også reflekteres i at Coop Nordland har 34 prosent av aksjene i Salten Salmon. En bevisst strategi med tanke på lokal mat. Laks som før ble produsert i Tyskland, blir når skåret i Bodø. Og merkevaren "Nordic Blu", en økologisk laks, er på full fart inn i butikkene – både i Norge og utlandet.

Saken fortsetter under bildet.

EKTE BÆREKRAFT: "Nordic Blu" er en økologisk laks som Coop Nordland har vært med på å bringe frem til markedet - verden rundt.

STØ KURS FREMOVER

Det er fem pilarer som skal prege veien videre for Coop Nordland:

  • Kunden først
  • Økonomisk handlefrihet
  • Kompetente medarbeidere
  • Engasjerte eiere
  • Sterkt omdømme

– Vi kommer til å sette i gang et program hvor alle lederne i Coop Nordland vil bli involvert. Vi skal hele tiden være på hugget, klar til å reagere. I et marked hvor endringer er konstant må vi etablere vår egen «utrykningsstyrke» som har maksimal beredskap, sier Jakobsen.

Saken fortsetter under bildet.

VIKTIG MEDSPILLER: Coop Nordland vet at de spiller en sentral rolle, på små og store steder. Derfor investerer de i en ny Prix på Inndyr.

I dag har Coop Nordland 84 butikker. Det er et konsern som vet at de betyr noe for folks hverdag.

På må og store steder.

  •  Ny Extra på Strand på Sortland
  • Utvidet og fornyet Obs Bygg på Fauske
  • Ny Extra på Salhus i Brønnøy
  • Ny Prix i Hommelstø i Velfjord
  • Nytt bakeri på Fauske
  • Ny Prix på Inndyr
  • Ny Prix i Hattfjelldal
  •  Fusjon med Coop i Grane og Hattfjelldal

1.300 GODE GRUNNER

I sum blir dette lyden av fremskritt. En utvikling basert på varige verdier. For til syvende og sist, så koker det ned til dette:

Hva er viktig for nettopp deg. I din hverdag. I ditt nærmiljø. Hvor du finner en oppdatert butikk og et konsern som også bryr seg om idrettslaget og kulturlivet. Et Coop Nordland som vil være tolvte mann på laget.

Saken fortsetter under bildet.

FARGERIKT FELLESSKAP: City Nord i Bodø har blitt en møteplass og et senter hvor du kan finne alt du trenger.

Det er her administrerende direktør Lars Arve Jakobsen tar en kort tenkepause. Lener seg tilbake og kommer med konklusjonen:

– I dag finnes det 1.300 grunner til at vi har lykkes med det vi driver med.

Hva mener han med det?

– Det er de 1.300 medarbeiderne i Coop Nordland som hver dag sørger for at vi kan skape gode handleopplevelser.