SKAPTE DRØMMMEBOLIGEN: Byggproffen ble løsningen da Arne Inge Svendsen og Unn Audhild Grønnslett ville skape sin egen boligdrøm på en helt unik tom i Festvåg.

– Sa til snekkerne at vi ville anbefale dem til kongen

Skrevet for Byggproffen

Da Arne Inge og Unn Audhild skulle realisere drømmehuset, var de aldri i tvil om hvem som skulle utføre den svært krevende jobben.

– Vi hadde veldig klare meninger om hvordan ting skulle være, sier Arne Inge Svendsen og Unn Audhild Grønnslett.

Unikt prosjekt

Midt inne i skogen på Festvåg hadde de nemlig sikret seg en helt unik tomt. Og etter grundige undersøkelser var det hele tiden ett firma som dukket opp som en klar vinner:

Saken fortsetter under bildet:

TRADISJONSRIK STIL: – Vi ville ha et nytt hus med tradisjonsrik stil, og det var nettopp det vi fikk, sier Arne Inge og Unn Audhild.

– Byggproffen fikk veldige gode referanser, særlig med tanke på at de var drivende dyktige til renovering og rehabilitering. Dette var fagfolk som kunne fikse hva det skulle være og de kom opp med gode løsninger av høy kvalitet.

Nytt og tradisjonelt

Paret ville ha et nytt hus med en tradisjonsrik følelse, litt som å komme inn i et nordnorsk bestemorhjem. Valget falt på Losen som Kanstad Trelast produserer for Systemhus.

Saken fortsetter under bildet.

LUNT KJØKKEN:  Fra kjøkkenvinduet kan Unn Audhild se elgen vandre forbi og nyte utsikten til fjell og skog.

Etter en tre år lang prosess, hvor ett gikk gikk med til å få alle kommunale tillatelser i boks, kunne de flytte inn i november i fjor. Og konklusjonen er krystallklar:

– Helt fantastisk. Det blir ikke bedre enn dette. Og som vi sa til snekkerne da de dro: Vi skal anbefale dere til kongen!

Saken fortsetter under bildet.

KOSELIG LOFTSTUE: : I andre etasje er det tre soverom, egen tv-krok med utsikt og plass til en trivelig arbeidsplass.

Lærlinger er viktig

Byggproffen ble etablert i 2009 og har i dag 22 ansatte og tre lærlinger. Det siste er noe daglig leder Eivind Nyhagen legger stor vekt på:

– Både fordi det er vårt ansvar å bidra til å skape gode fagfolk, men også fordi vi er helt avhengig av å sikre tilgang til kompetanse.

Dyktige folk betyr alt

For i følge Nyhagen er det kun én grunn til selskapets suksess de siste årene, hvor oppdragene har stått kø:

– Dyktige folk. Genuint interesserte håndverkere som brenner for faget og går det ekstra skrittet for å gjøre kundene fornøyd.

Saken fortsetter under bildet.

FOLKENE BETYR ALT: For daglig leder i Byggproffen, Eivind Nyhagen (rød jakke) er dyktig topp motiverte medarbeidere den avgjørende nøkkelen til suksess.

Fulle ordrebøker

Og et bevis på det er at firmaet har oppdragsboka fulltegnet helt til uke 40, de har seks eneboliger i egen regi som er klare for oppføring og de et gjort to salg allerede for 2019.

Det er særlig innen markedet for rehabilitering og oppussing at Byggproffen har markert seg. Et marked som bare øker og øker, kombinert med stadig større interesse for unike nyprosjekter.

– Også i Bodø ser vi hus i prisklassen 10-20 millioner dukke opp og dette er jo veldig utfordrende og spennende oppdrag, sier Nyhagen.

Når noen kunder velger å vente i ett til to år for å få nettopp Byggproffen med på laget, så vitner dette også om hvilken posisjon selskapet har skaffet seg i markedet.

Saken fortsetter under bildet.

EGEN BETONGAVDELING: For tre år siden innså Byggproffen at de var helt nødt til å skaffe seg sin egen betongavdeling. Dette har gitt en langt bedre flyt i produksjonen.

Egen betongavdeling

I 2012 inngikk de samarbeid med Systemhusgruppen og i 2015 skaffet de seg en egen betongavdeling:

– Det tvang seg frem. Det var en tung investering, men gir oss en langt bedre flyt i produksjonen.

Komplett faghus

Samme tanke ligger bak at Byggproffen har skapt sitt eget, komplette faghus på Alstad, som huser samarbeidende firma innen alt fra elektro til flis, rør, arkitektur og byggesaksrådgiving.

– Regelverket blir stadig mer komplisert når det gjelder regulering og krav til dokumentasjon. At vi har tilgang til egne eksperter på dette området er en stor fordel for kundene, sier Nyhagen.

Klare krav fra kundene

Og når det gjelder nettopp kundene, så har det også skjedd en kraftig endring her:

– Folk kommer i stadig større grad med veldig presise og omfattende innspill på hva de ønsker. De kommer med ferdige forslag og løsninger hentet fra sosiale medier som Pinterest og Instagram.

Må være på tå hev

Det betyr helt konkrete krav til lys, lyd, trappeutforming og digitale sikkerhetsopplegg.

– For oss betyr dette at vi hele tiden må fornøye oss, ligge i forkant og være klar til å takle nye trender, sier Nyhagen.