SAMVIRKE-SUKSESS: Samvirkelaget har blitt til en populær kafé som samtidig gir folk muligheten til å få en fot innenfor arbeidsmarkedet. – Dette var en idé som kom fra kreative folk i selskapet vårt. Da er det min jobb som leder å legge til rette for at de får sjansen til å realisere drømmen, sier administrerende direktør Lars Arve Jakobsen i Coop Nordland.

Samhold skaper suksess

Skrevet for coop nordland
12.03.2021 16:04

Noen ganger er det helt avgjørende hvilken bedrift du ønsker å lede. Noen ganger stemmer din livsfilosofi helt med selskapets verdier. Slik det er med Lars Arve Jakobsen og Coop Nordland

– Lykkes din avdeling eller din butikk, da lykkes også du som leder. Snur du på rekkefølgen og starter med et sterkt ønske om at det er du som person som skal lykkes, går det galt.

Egosentrisk ledelse fører aldri til noe godt, sier administrerende direktør Lars Arve Jakobsen i Coop Nordland.

S FOR SAMHOLD

Noen ting endrer seg aldri. Noen verdier går aldri av moten. Ordet Samvirkelaget er en slik ting. Eller, det er ikke en ting.

Det er like mye en idé, en følelse, en erkjennelse av hva som betyr noe. Samvirke. Virke sammen. Jobbe sammen. Holde sammen. Samfunn. Samhold.

Saken fortsetter under bildet.

 IKONISK BYGG: Det er ikke tilfeldig at Samvirkelaget havnet der de ligger. For denne Sambo-gården i Storgata i Bodø ble utgangspunktet for Forbrukersamvirkets vekst og utvikling etter andre verdenskrig. – Vi må aldri miste historien av syne, samtidig som vi har blikket festet på horisonten og neste mål, sier Lars Arve Jakobsen.

Noen ting endrer seg alltid. Det er lite som er statisk. Samvirkelaget har hatt mange navn. Samvirkelaget har mange navn. Det har mange navn. Sambo. Coop. Prix. Extra. Obs. Men innerst inne finner du den samme sjelen. En butikk som er litt din.

– SLIPP FOLKENE TIL!

Tilbake til Samvirkelaget. Idéen om en alternativ kafé som skulle bidra til et inkluderende arbeidsliv, kom fra kreative sjeler i Coop Nordland. Og det er akkurat slik Lars Arve vil ha det:

– Det handler om å gi folk muligheter til å komme opp med gode forslag. Slippe de unge til. Ikke tro at fordi du er sjef eller har mest erfaring så sitter du automatisk med fasiten.

Snakker du med folk i Coop Nordland så forteller de om en Lars Arve Jacobsen som alltid lytter. En sjef med åpen dør. En direktør som bryr seg like mye om Straumen og Myre som fylkeshoved- staden. Men også en sjef som vet å sette ned foten når det trengs.

Saken fortsetter under bildet.

C FOR COOP: Forbrukersamvirket har vært en bærebjelke i Norge og Nord-Norge. For Lars Arve vil C alltid står for Coop. Samvirket.

ET TVEEGGET SVERD

– Det er en hårfin balanse her, innrømmer Lars Arve.

Selv om han sverger til en flat struktur og en størst mulig grad av involvering, har ikke Coop-direktøren helt glemt den litt mer autoritære stilen. Krigsskoleutdanning og flere lederstillinger i Hæren og Luftforsvaret har nok bidratt til å forme den delen av personligheten til Jakobsen.

– Du må hele tiden vurdere den konkrete situasjonen. Noen ganger er du nødt til å fatte raske vedtak. I noen tilfeller er du som toppleder forpliktet til å skjære gjennom og treffe en beslutning. Og, ikke minst, være villig til å ta konsekvensene av det du har bestemt.

VIL VÆRE MOTIVATOR

For Lars Arve er det viktig at han klarer å beholde overblikket. At han kan se helheten. Dette samtidig med at han også vil være en leder som motiverer og inspirerer.

Saken fortsetter under bildet.

LITT VEL FORT I SVINGENE: Når Lars Arve skjønte at folk fikk dårlig samvittighet fordi de ikke svarte på en mail som kom inn klokken halv tre på natten, så hadde det gått litt for langt. – Du skal ha en god natt søvn. Du skal ha fritid og privatliv. Noe som er en forutsetning for å kunne gjøre en god jobb.

– I en jobb som leder må du like folk. Du må også innse at det finnes ulike personligheter, alle må ikke være som du. Snarere tvert i mot. Det er sunt at du får brynt deg og syretestet analysene dine på folk du respekterer.

MÅTTE BREMSE LITT

Så er det ikke til å legge skjul på at motivasjonen og drivkraften i Coop Nordland tidvis har vært så sterkt at sjefen selv måtte trykke på bremsen. Når han skjønte at folk fikk dårlig samvittighet fordi de ikke svarte på en mail som kom inn klokken halv tre på natten, så hadde det gått litt for langt.

– Vi tok faktisk en runde på nettopp dette. Det er en utfordring når folk brenner så hardt for jobben sin. Da er det min oppgave som leder å si i fra. Du skal ha en god natt søvn. Du skal ha fritid og privatliv. Noe som er en forutsetning for å kunne gjøre en god jobb.

Saken fortsetter under bildet.

UTKANT-NORGE: Det meste i Norge ligger i periferien. Da trenger du en god infrastruktur. Som når ferge kommer med nye forsyninger til Vega, og den lokale Coop-butikken.

DET MESTE ER DISTRIKT

Forbrukersamvirket har alltid vært en viktig del av Norges samfunnsutvikling. Ikke minst i Nordland. Et fylke hvor det meste er distrikt, hvor vi alle strengt tatt bor i periferien. Vega og Valnesfjord. Steigen og Straumen. Beiarn og Brønnøysund. Vik og Værøy. Mørkved og Myre. Velfjord og Vevelstad. Nordfold og Nygårdsjøen.

Ukjente navn. Tenker du. Og du har helt rett. Hvis du står utenfor Nordland og ser på denne listen av navn, så blir det bare det.

Navn.

DEN VIKTIGE ARVEN

Bor du i Nordland, er du en nordlending, så forvandles disse navnene til pulserende lokalsamfunn. Samfunnshus. Grendelag. En sjark på vei inn, en traktor som pløyer åkeren, en bonde som våker over nyfødte griser, en arbeider som stempler inn, en lærer som gleder seg til å møte klassen igjen.

– Vi i Coop Nordland har en forpliktelse til å være på disse stedene. Det er en del av vårt historiske samfunnsoppdrag, sier Lars Arve.

Saken fortsetter under bildet.

TILBAKE TIL RØTTENE: Sulitjelma symboliserer på mange måter starten på forbruker-samvirket. Nå har de fått en flunkende ny Prix-butikk.

På samme måte som Coop Nordland er en stor og tung sponsor- bedrift som støtter en rekke lag og foreninger. Igjen så handler det om å gi noe tilbake. De verdiene som skapes lokalt, skal brukes lokalt.

DEN STOLTE LEDEREN

Nå har Lars Arve Jakobsen aldri vært i tvil om styrken til alle de som jobber i Coop Nordland. Men hadde han vært det, så ble all tvil feid av banen da pandemien skyllet inn over Norge i fjor:

– Jeg har opplevd veldig mye positivt i denne jobben, men den gåsehuden som kom da alle gikk i krigen for Coop Nordland og hver eneste butikk, den var bare magisk. Jeg visste at vi hadde flinke og lojale medarbeidere, men dette? Det blir vanskelig å finne sterke nok ord.

Saken fortsetter under bildet.

HJERTE OG SMERTE: 2020 ble året hvor alt ble snudd på hodet. Men for Coop Nordland ble det også året hvor organisasjonen beviste hvor sterk den er: – Vi hadde aldri klart dette uten lojale og dedikerte medarbeidere i alle ledd, sier administrerende direktør Lars Arve Jakobsen.

ET UNIKT TILBUD

Medarbeiderne har alltid hatt en sentral rolle i Coop Nordland. Derfor har de satt videreutdanning og ledertrening i system.

Alle som ønsker å gjøre en karriere får sjansen. Enten det er snakk om en vertikal eller horisontal innretning. Noe som er ganske så unikt innen norsk varehandel.

Hvis du spør nære kolleger og medarbeidere om hva de forbinder med Lars Arve Jakobsen, så er det ett svar som går igjen:

– Han er ekstremt god til å få folk til å spille på lag. Han er god til å få folk til å virke samme. Skape samvirke. Det er nok derfor han trives så godt med å lede det store samvirkelaget som heter Coop Nordland.

Du kan lese mer om Coop Nordland her.