TEPPESUKSESS: Stein Petersen har stor suksess med sine tepper og har nå hele verden som marked.

Selger tepper verden rundt

Skrevet for Heimtex

Han har kunder i New York og Seoul og stortrives i sentrum av Bodø.

– Gode tepper har sjel, sier daglig leder Stein Petersen hos Heimtex.

Allerede som russ ble han fanget av teppebransjen og butikken har i dag Norges bredeste utvalg av hånd- og maskinvevde tepper i prisklassen fra 200 til 200.000 kroner.

Når det gjelder valg av tepper, har han kun ett godt råd:

- Kjøp kvalitet. Hvilket ikke trenger å bety at du må ut med enorme beløp. Gode tepper finnes i alle prisklasser. Kjøper du et dårlig, syntetisk teppe har du praksis kjøpt en stor borrelås, sier Petersen.

I utgangspunktet skulle man kanskje ikke tro at det var mulig  å leve av å drive en teppebutikk i Bodø, men Petersen har etter hvert opparbeidet seg en stor kundemasse verden rundt – basert på nettsalg.

– I denne bransjen lever du primært av renomméet ditt og det tar noen år skaffe seg en slik posisjon, sier Petersen.

Han kjenner alle i bransjen og er jevnlig på turer verden rundt for å sikre seg nye tepper. Bare i transithavna i Hamburg ligger det tepper for tre milliarder kroner.

– Kvaliteten på tepper handler om alt fra ulltypen til korrekt toving og veving. Et kvalitetsteppe er en investering som du får igjen i form av at det holder i veldig mange år, sier den garvede teppehandleren.

Hva er så viktig når du skal velge et teppe?

– Bruk din egen smak, ikke gå etter trender eller moter. Når et teppe skal vare i flere tiår kan det også være greit å legge seg på tidløs design, mener Stein Petersen.