TETT SAMARBEID: Ingrid Tidemann jobber som revisor i BDO sammen med  Cecilie Kristensen som er Manager for rådgivning i BDO. Foto: Kimm Saatvedt

Setter spor i Salten ved
å hjelpe andre å lykkes

Ingrid Tidemann (25) og Cecilie Kristensen (30) er blant de som har bidratt til at selskapet har hatt en formidabel vekst de siste årene.

Fra å være 15 til 40 ansatte på under fire år, har BDO Bodø nå gått fra å være et relativt lite rådgivnings og revisjonskontor til et fullverdig kompetansehus som er markedsledende i nord.

– Det som gjorde at jeg ville jobbe i BDO var fokuset på folkene og kulturen. Du kjenner det med én gang du kommer inn her. Det er en positiv og offensiv stemning som du får lyst til å være en del av, sier Ingrid.

I BDO kommer du til et selskap i sterk vekst, hvor du får utfordringer og muligheter til å jobbe tett med kundene. Her får du tidlig ansvar og blir raskt en del av et felleskap preget av ekte engasjement og høy kompetanse.

– Jeg liker at det er en kultur for å spille hverandre gode, vi aksepterer feilskjær og tåler andres suksess. Dette gjør oss mer folkelig og i bedre stand til å jobbe tett på både hverandre og på kundene våre. Har vi det bra, får kundene våre det bra, sier Cecilie.

Saken fortsetter under bildet.

FAGLIG FORANKRING: – Det er viktig for oss å sørge for at kundene til enhver tid får tilgang til avgjørende kunnskap og at de er sikret faglig forankret veiledning, sier Ingrid Tidemann.

I KULISSENE FOR LOKALT NÆRINGSLIV

Du har kanskje hørt navnet BDO flere ganger og lagt merke til at de ofte er tilstede og delaktige i både prosjekter og ulike kundeforhold. Men hva gjør de egentlig?

– Ja, vi er ofte i kontakt med folk som sier de har hørt mye om oss, men at de likevel ikke vet helt hva vi gjør.

Det er små- og mellomstore bedrifter som utgjør hovedtyngden av kundene til BDO, men de har også større, børsnoterte selskaper i porteføljen. Tjenestene består av regnskap, revisjon, rådgiving og advokatbistand.

«People helping people achieve their dreams»

– Det er en veldig amerikansk ting å si, men samtidig gir misjonen vår mening i forhold til hva vi gjør og hva vi ønsker å være for kundene våre. Da må vi tørre å si det!

RAPPORTERER PÅ BÆREKRAFT

BDO har tatt en sterk posisjon i markedet når det kommer til å hjelpe lokale bedrifter med å forstå, utvikle og implementere bærekraft i forretningsmodellene sine. Med nye krav og reguleringer blir det enda viktigere å også rapportere på dette.

Saken fortsetter under bildet.

BÆREKRAFTIG BYGG: BDO Bodø holder til i Bodø Innovation Gate (BIG), verdens nordligste Breeam Excellent-bygg.

– Da blir det spesielt viktig for oss å sørge for at kundene til enhver tid får tilgang til avgjørende kunnskap og at de er sikret faglig forankret veiledning. Da er det viktig for oss å jobbe tverrfaglig, forteller Ingrid.

I høst ble både Ingrid (revisor) og Cecilie (Manager
rådgivning
), sertifiserte etter Global Reporting Initiativ (GRI) - standarden. Nå er de en del av et team av både revisorer, regnskapsførere og rådgivere på kontoret i Bodø som er sertifiserte i å bistå lokale selskaper med å rapportere på bærekraft.

– Dette er en av de mest anerkjente standardene for å rapportere på bærekraft og som også er veldig enkel å tilpasse både små- og mellomstore Bodø-bedrifter. Vil du vite mer dette og hvordan du kommer i gang, må du bare ta kontakt med oss, sier Ingrid.

BDO er et internasjonalt rådgivnings- og revisjonsselskap med en global omsetning på over 85 milliarder kroner. I Norge har omsetningen vokst med 6–10 prosent årlig til i overkant av 2,3 milliarder i 2020. Med 1800 ansatte, fordelt på mer enn 70 kontorer over hele landet, er vi tett på nærings- og samfunnsliv. Også i Bodø.

Du kan lese mer om BDO Bodø her.