TOPP TEKNOLOGI: Telekommunikasjonsmontør Lars-Ove Antonsen sørger for at privatpersoner og bedrifter kan utveksle store mengder data i høy hastighet. Foto: SIGNAL /Frida Bringslimark

Signal til
Nord-Norge

Tilgangen til et raskt og stabilt bredbånd er i ferd med å skape et nytt, digitalt klasseskille. Et skille Signal jobber hver dag for å utjevne.

Vi så det da pandemien stengte Norge. Hvor hjemmekontor og hjemmeskole ble den nye hverdagen. Over natta ble det smertelig tydelig hvem som hadde mulighet til å være med i den digitale arbeidsflyten.

BREDBÅND TIL FOLKET

Og det er her Signal kommer inn med sin krystallklare misjon:

– Vi skal tilby fremtidsrettede produkter og tjenester  – der folk arbeider og bor, fastslår salgs – og markedsdirektør Inge Steensen.

Signal har brukt 20 år på å skaffe seg en unik markedsposisjon og 43.000 abonnenter. Nå kobler de inn turboen og målet er å skaffe seg 10.000 nye kunder i løpet av 2022.

– Vi satser tungt i og på Nord-Norge, og ser store muligheter i hele landsdelen, det er mange som enda ikke har tilgang på høyhastighetsbredbånd.

Saken fortsetter under bildet.

LØSNINGER FOR FREMTIDEN: – Vi skal tilby fremtidsrettede produkter og tjenester – der folk arbeider og bor, fastslår salgs – og markedsdirektør Inge Steense

Det har mye å gjøre med at det er utfordrende og dyrt å grave ny infrastruktur i nord. I tillegg har vi en kort gravesesong, som gjør at ventetiden kan bli lang, sier markedssjef Stine Værang.

KONKURRANSE OG MANGFOLD

I tillegg til dette har de kjøpt 28.800 meter trekkrør for fiber på Tomsøya fra Kvitebjørn Varme:

– Tilgangen på trekkerørene gjør at vi raskt kan tilby høyhastighets internett og bedriftsløsninger fra Altibox til bedriftene og borettslagene på Tromsøya. Dette bidrar til økt konkurranse og mangfold i bedriftssegmentet som fra tidligere har vært dominert av få aktører, sier Steensen.

Saken fortsetter under bildet:

DET KLARE FØRSTEVALGET: – Vi har hatt Norges mest fornøyde tv- og bredbåndskunder 12 år på rad. Det sier litt om hvilken posisjon Altibox har kapret, sier markedssjef Stine Værang i Signal.

Normalt har Signal vært vant til å bryte nybrottsland og ligge i front når det er snakk om å skaffe fiber til folket. I Tromsø kommer de inn som nummer tre. Men markedssjef Værang er ikke i tvil om hvorfor folk bør bytte til Signal:

KLARE FORDELER

– Vi har hatt Norges mest fornøyde tv- og bredbåndskunder 12 år på rad. Det sier litt om hvilken posisjon Altibox har kapret.

Men det stopper ikke der. For Signal er det meget viktig å ha en lokal tilstedeværelse, hvor de i dag har ni ulike kontoret fordelt i landsdelen:

– Hos oss kan du komme innom og få hjelp eller en ny dekoder. Folk som snakker med folk. Vi investerer store summer i Nord-Norge, og har virkelig trua på at det å være til stede lokalt der vi har kundene våre bidrar til verdiskapning, arbeidsplasser og at vi holder på kompetansen i nord, poengterer Værang.

Saken fortsetter under bildet.

OMFATTENDE UTBYGGING: Signal bygger ut fibernettet fortløpende og stadig flere innbyggere kan dra nytte av prisvinnende tjenester.

ROBUSTE LØSNINGER

I tillegg har Signal et meget robust system som betyr at hvis noe svikter så har de alltid en plan B og en plan C:

– Dette er helt avgjørende for næringslivet hvor tilgang til et raskt og stabilt bredbånd er forskjellen på suksess og fiasko, sier Steensen.

Men hva med 5G, tenker du. Vil ikke det sørge for at mobiltelefonen kan erstatte bredbåndet?

Svaret på det er nei. For de antennene som skal sende ut 5G-signaler må være koblet til et fibernett. Antennene har også en begrenset rekkevidde, hvilket betyr at det må være mange meter med fiber for å få dette nettet til å fungere.

– Ikke misforstå, 5G vil være et formidabelt fremskritt og kan bringe et trådløst nettverk ut til distrikts-Norge. Men som sagt, det må støttes opp av en offensiv fiber-utbygging, understreker Steensen.

Saken fortsetter under bildet.

RASKE SIGNALER: I en verden hvor datamengdene bare øker og øker, er du helt avhengig av et raskt bredbånd for at hverdagen skal fungere på hjemme og på jobb.

LOKAL VERDISKAPING

Og når man skal legge fiber i Nord-Norge, så kreves det graving. Mye graving. Pluss støtte fra lokale entreprenører. Noe Signal ser på som en grunnleggende verdi:

– Vi jobber hele tiden med å knytte oss til lokale underentreprenører. Det er et klart mål for oss å bidra til lokal vekst koblet opp mot vår utbygging, sier Steensen.

Det går en rød fiberkabel fra starten på Fauske i 2001 og frem til dagens multimediale samfunn. De 110 medarbeiderne i Signal jobber hver dag for å levere de beste tjenestene og produktene til sine kunder.

Så når alt kommer til alt, blir oppsummeringen fra Inge Steensen og Stine Værang:

– Vi vet hvor viktig det er med nærhet og tilgjengelighet. Når vi kan koble dette opp mot en teknisk infrastruktur i verdensklasse og en stab som sitter på unik erfaring og kompetanse - da er det bare nødt til å bli bra.

Du kan leser mer om Signal her.