VINN-VINN SITUASJON: – For oss i Bodø Taxi er det gull verdt at Nordland Taxi håndterer alt av turformidling og administrative tjenester, sier Lars Lundquist (t.v.). Her sammen med daglig leder i Nordland Taxi, Tony Gudvangen.

Skapte en nasjonal suksess

Skrevet for nordland taxi
26.12.2019 19:33

Det begynte som et tilbud til sjåførene i Bodø. Nå er Nordland Taxi i norgestoppen med kunder i Møre og Romsdal, Oslo og Harstad.

Det er i Sulitjelma det skjer. Her sitter 25 operatører på vakt 24 timer i døgnet, sju dager i uka. De sørger for at 280 drosjer kommer til rett adresse til rett tid. I tillegg til å være en effektiv formidler av trafikk, er dette også en svært viktig arbeidsplass i en del av Salten det ikke alltid er like enkelt å finne seg jobb.

Saken fortsetter under bildet.

SUKSESSFAKTOR: Daglig leder på kundesenteret i Sulitjelma, Kathrine Moan Larsen, er ikke i tvil om at hennes dyktige kolleger er nøkkelen til suksess.

BRED DEKNING

– I dag dekker vi rundt 95 prosent av Nordland. I tillegg leverer vi tjenester til flere andre steder i Norge. For eksempel på kvelds- og nattetid, eller hvis responstiden blir for lang, sier daglig leder Tony Gudvangen.

Og for Bodø Taxi fungerer tjenesten optimalt. De får levert kvalitetssikrede leveranser som blant annet omfatter:

  • Moderne og servicerettede taksameter- og kommunikasjonsløsninger
  • Effektive kreditthåndterings- og faktureringstjenester
  • Regnskap og konsulentbistand med høy faglig standard
  • Turformidling og kundekontakt forankret i service, tilgjengelighet og effektivitet
  • Profesjonell håndtering av transport- og omsetningsdata

– For oss er dette en vinn-vinn situasjon, hvor våre sjåfører og løyvehavere slipper å bruke unødvendig mye tid på administrasjon, forteller Lars Lundquist i Bodø Taxi.

SPENNENDE FRISLIPP

Taxi-næringen er akkurat nå inne i en brytningstid. Fra 1.juli neste år kommer det en ny lov som betyr at fylkeskommunene ikke lenger kan legge begrensninger på antall drosjeløyver i kommuner med mer enn 20.000 innbyggere, og mer enn 80 innbyggere per kvadratkilometer. 

Saken fortsetter under bildet.

HEKTISK HVERDAG: Hos operatørene i Sulitjelma ringer telefonen hele tiden. Men en profesjonell og erfaren stab sørger for at trafikken flyter godt. Her er det Therese Mari Olsen som sørger for at kundene får topp service.

De som skal kjøre drosje må imidlertid fremdeles ha løyve, men kravene for å få det, blir lavere. Man må naturligvis ha førerkort klasse B, og bilene må ha taksameter – men at drosjene er tilknyttet en taxisentral vil ikke lenger være et krav.

– Dette kan gi uheldige utslag i Bodø. For eksempel er det da ingen garanti for at det er like enkelt å få tak i drosjer på for eksempel Skaug eller Kjerringøy. Konkurranse gjør oss bedre, men frislippet bringer med seg en viss frykt for tilbudet ute i distriktene, sier Lundquist.

TAXI ER LURT

Samtidig skjer det ting som også kan endre bildet i en mer positiv retning for næringen. I en fylkeshovedstad som blir stadig mer fortettet, kan det i mange sammenhenger være mer lønnsomt å ta en drosje enn å investere i en bil nummer to for familien.

Hos Nordland Taxi jobber man fortsatt aktivt for å kapre flere kunder:

– Vi ser at stadig flere setter pris på at vi har kort responstid og meget erfarne operatører. De sørger for at du som kunde må vente stadig færre minutter før bilen kommer dit du har bestilt den, sier Gudvangen.

Saken fortsetter under bildet.

GODT IVARETATT: Enten du bestiller fra telefon TaxiFix-appen eller nettsiden, så sørger drevne operatører som Tore Endre Didriksen at du alltid blir godt ivaretatt.

DET LILLE, STORE KUNDESENTERET

Kundesenteret i Sulitjelma er naturligvis gull verdt for et lite lokalsamfunn, og at den nå er 20 år viser at det er fullt mulig å etablere slike arbeidsplasser ute i distriktet.

– Vi betjener 15 byer over hele landet, og formidler rundt 100.000 turer i måneden.

Enten det bestilles fra telefon, TaxiFix-appen eller nettsiden - blir du godt ivaretatt av våre operatører, sier Larsen.

De skal være best i landet på formidling av taxitjenester, og lærer stadig opp nye operatører. Grunnstammen av de ansatte har vært med gjennom 15-20 år, noe som betyr høy kompetanse og lang erfaring i yrket.

Privatpersoner, bedrifter, skoler og helsekjøring – alt inngår i porteføljen til de dyktige operatørene ved avdelingen i Sulitjelma.

BÆREKRAFTIG NÆRING

– Det vi ser, etter 26 års drift, er at en velfungerende taxi-tjeneste er både miljøvennlig og samfunnsøkonomisk fornuftig, sier Gudvangen.

Og det er bare et tidsspørsmål før stadig flere drosjer går over til utslippsvennlige løsninger. Næringen selv er positive til strammere utslippskrav fra kjøretøyer.