En tur i skog og mark gjør godt for både kropp og sjel. Foto: Unsplash

Slik får du og dine
en bedre helse

Skrevet for Respons nu
14.03.2021 21:13 - OPPDATERT 15.03.2021 06:57

Det er alltid enklere å forebygge enn å reparere. Dette gjelder særlig når vi snakker om en god helse. Her kommer noen gode råd som er gull verdt.

JEVNLIG SJEKK

K. Hansen Optik er en av Bodøs eldste optiker forretninger. Med 6 offentlig godkjente optikere og 4 assistenter står de parat til å bistå med alt fra sjekk av synet, til valg av briller eller linser. Ifølge daglig leder Hege Pedersen er synet i endring hele livet og det er viktig å sjekke synet jevnlig uansett alder.

Avhengig av alder eller livssituasjon vil det kunne oppstå ulike problemstillinger. Barn og unge gir  ikke nødvendigvis uttrykk for synsplager, og for disse vil dette være spesielt viktig å få avdekket dette. Økt  skjermbruk kan også gi nye plager hos folk flest.

K. Hansen Optikk har åpent fra kl08 om morgenen og synsundersøkelser (spesielt for barn) anbefales å gjennomføre på dagtid. Her får du en grundig kontroll av synet og god oppfølging i etterkant. Bestill din time til synstest via nettsiden eller ring på tlf 755 44444. Følg dem gjerne på Facebook eller Instagram for inspirasjon, tips og tilbud.

På plass - for deg: Medarbeiderne hos K. Hansen Optik AS står klare til å bistå deg og din familie. Bak fra venstre, Ann-Elin Thoresen (butikkmedarbeider og optikerassistent), optiker Terese Olsen, optiker Olav Frogner, optiker og faglig leder Rakel Aurjord, optiker Katarina Vibe og daglig leder Hege Aaserund Pedersen. Foran fra venstre: optiker Håvard Kraglund, butikkmedarbeider Silje Helen Larsen og butikkmedarbeider og optikerassistent Trine Molund. Foto: Rune Nilsen

 

VÆR NYSGJERRIG!

 

Naprapat i Nord er eid og drevet av Aina Bye, som er Naprapat, muskel- og leddterapeut. Ifølge Aina Bye er muskel- og leddsmerter en av de største årsakene til sykemelding. Hennes råd er at man bør søke kunnskap, samt være fremoverlent og nysgjerrig på sin egen helse.

 

Hun anbefaler at man bør lese seg opp, høre podcast eller spørre terapeuten sin, sier Bye. Det er viktig å ta stilling til sentrale faktorer som søvn, næring, fysisk aktivitet og relasjoner. Får du fylt på med energi? Ta deg en tur i marka, ha en god samtale med en venn, eller praktiser yoga. Bevegelse står også svært sentralt, da styrke og kondisjon setter i gang kroppens unike, smertestillende system.

 

Hos Naprapat i Nord jobber de med å løse opp spenninger i muskler og ledd og du får verktøy som skal bidra på lang sikt. Ta gjerne kontakt om du har tanker eller spørsmål rundt dine muskel- og leddsmerter. Kroppen er full av potensial, Naprapat i Nord hjelper deg med å finne ditt. Bestill din time på nettsiden eller ta kontakt på 957 08 952. Følg dem gjerne på Instagram og Facebook for inspirasjon og tips.

 

Muskel- og leddsmerter er en av de største årsakene til sykemelding. Foto: Naprapat i Nord

 

FOREBYGGING BETYR ALT

Sandgata Tannklinikk ligger midt i Bodø sentrum og har fire tannleger, en tannpleier og fire sekretærer. Daglig leder Therese Bakke understreker betydningen av forebygging, for å bevare tannhelsen best mulig. Her kommer noen av tipsene deres: 

  • Ikke bruk vann når du pusser tennene. Da vil du få økt konsentrasjon av tannkrem og bedre effekt av fluor i tannkremen. 2.
  • Ikke skyll munnen med vann etter tannpuss. Da vil du få samme effekt som ved fluorskyll, og du sparer tid og penger.
  • Rengjør mellom tennene. Enten med tanntråd, tannstikkere eller mellomromsbørster.
  • Etter inntak av mat og drikke, skyll munnen med vann eller tygg sukkerfri tyggegummi. Dette rengjør tennene.
  • Da de fleste tannsykdommer ikke merkes i startfasen er det veldig lurt å ha en årlig kontroll av tennene hos tannlege eller tannpleier. Et begynnende kariesangrep kan for eksempel stanses med fluorlakk. Et siste ekstra tanntips er å smile også under munnbindet, det hjelper på humøret. :)

Sandgata Tannklinikk tilbyr alle typer behandlinger, gjort av erfarne og kyndige tannleger og tannpleiere. De har høy tilgjengelighet hele året til konkurransedyktige priser. Ta gjerne kontakt for for å bestille time på tlf: 75 50 04 30 - Sandgata 5A, 3. etasje. Inngang i Storgata. Følg dem gjerne på Instagram eller Facebook for råd og tips, eller gå inn på nettsiden.

En blid gjeng står klar til å ta imot deg med et smil. Øverst fra venstre: Marte Notkevich, Therese Tammel Tryggestad, Aleksandra Zakariassen, Therese Bakke. Nederst fra venstre: Marie Fische, Kristina Oskarsen, Nina Pedersen, Wenche Johansen

 

DU MÅ TENKE SELV

Modus Fitness & Lifestyle - Bodøs nyeste trening og livsstilssenter, kan vise til over 16 års erfaring med trening, kosthold og kurs i livsstilsendring. Den norske folkehelsa blir dessverre dårligere for hvert år og i «coronaåret» 2020 oppgir 40 prosent av befolkingen i en undersøkelse, at de har vært mindre aktive enn normalt. Samme prosent har også gått opp i vekt.

Både overvekt og inaktivitet kan ha negativ påvirkning på helsen din. Her kommer noen råd til hvordan du med enkle grep kan oppnå gode helsegevinster:

  • Beveg deg minst 60 minutter daglig. Velg mellom a) kort tur b) middels tur c) lang tur. Du bør ha minst 1 lang tur per uke
  • Spis hver tredje time. Frokost, lunsj, mellommåltid, middag og kvelds. Et stabilt blodsukker er viktig.
  • Drikk minst 2 liter vann daglig. Reduser kaffe og sukkerfri brus.
  • Spis masse grønnsaker og bær daglig, kutt snop på hverdager.
  • Sett deg små delmål og godta at du gjør feil underveis.

Modus starter regelmessig kurs i livsstilsendring om du ønsker hjelp og oppfølging på veien til bedre form, helse og vektreduksjon. Les mer på nettsiden og ta gjerne kontakt på tlf 902 53119 for en prat. Følg bedriften på Facebook for gode råd og tips.

Det er svært viktig å være bevisst på hva man spiser. Foto: Unsplash  

 

PÅ GOD FOT MED BEINA

Storgata Fotterapi er en fotklinikk i hjertet av Bodø Sentrum. Her finner du Autorisert fotterapeut Merethe Eliassen Fjørtoft og medarbeider/ sekretær Elisabeth Øines Jørgensen. Fotterapeuten har forøvrig offentlig godkjent helseutdanning og er autorisert helsepersonell. God behandling og personlig oppfølging tilpasset dine behov står i fokus.

Ifølge fotterapeut Merethe Eliassen Fjørtoft er god fothelse viktig for både gammel og ung. Det er flere måter man kan forebygge plager med føttene. Det å bruke riktig fottøy, ha en god fothygiene og gjøre daglige øvelser er noen av rådene de kan anbefale.

  • Variasjon av fottøy kan redusere risiko for belastningsskader under aktivitet.
  • Bruk gjerne fottøy og sokker av materialer som absorberer og transporterer bort fuktighet.
  • Tørk føttene godt etter dusj. Smør føttene med egnet fotkrem. Klipp neglene riktig og fil bort hjørner.
  • Gjør sirkulasjonsøvelser og balanseøvelser daglig.

Hos Storgata Fotterapi får du råd og veiledning til riktig fottøy og såler ut fra dine behov. De gir også råd til øvelser. I tillegg behandler de vorter, torner, hard hud, samt korrigerer og sliper/klipper negler. Ta kontakt på tlf 482 26195 eller på mail: [email protected]. Gå inn her for å se nettsiden eller gå inn på Facebook siden.

God fothelse er viktig både for gammel og ung. Og det er flere smarte måter å forebygge plager med føttene. Foto: Andreas Sandnes Olsen