BLANKE ARK: Mange bedrifter begynner med helt blanke ark når de skal rekruttere folk. – Det du sier må vises i det du gjør. Som arbeidsgiver handler det om å bygge en troverdig merkevare, en bedrift hvor folk har lyst til å jobbe, sier Jan Solhaug.

Slik finner du
de rette folkene

Når alle jakter på drømmekandidaten, er det helt avgjørende å velge rett budskap i rett kanal til rett målgruppe.


– Det er interessant at fremoverlent er et ord du finner i tusenvis av stillingsannonser. Er alle ute etter samme type person? Hvis man klarer å spisse budskapet bedre

og skrive en annonse som er mer tilpasset målgruppen så skiller man seg ut i mengden og treffer bedre.

Administrerende direktør Jan Solhaug i Jobbnorge vet hva han snakker om. I løpet av de fire siste årene har de fått mange flere kunder i sin portefølje, og økt omsetningen fra 48 millioner kroner til 74 millioner kroner. Staben har gått fra 15 til 29 høyt kvalifiserte medarbeidere.

LYKKES - GANG PÅ GANG

Hvorfor? Svaret på det er like enkelt som det er vanskelig. Gang på gang klarer Jobbnorge å finne de rette folkene når en arbeidsgiver tar kontakt. 

Med base i Bodø har de blitt en nasjonal aktør som har departementer, universitet, høyskoler og tunge konsern som faste kunder.

– I samarbeid med Frantz har vi utviklet vårt eget, digitale verktøy som gjør jobben mer effektivt, presist og målrettet, sier Solhaug.

Men hva bør en arbeidsgiver tenke på når det handler om å hente inn de rette hodene?

Det må være en rød tråd i alt du gjør. Merkevaren må bygges over tid og det er viktig at markedsavdelingen og HR jobber tett sammen.

Saken fortsetter under bildet.

BLI ATTRAKTIV: God employer branding gjør at du som arbeidsgiver lettere kan tiltrekke deg gode kandidater.

DU MÅ VÆRE KONKRET
Når Jobbnorge skal bistå en kunde så vet de også at mer enn halve jobben må gjøres i forkant. Da må du være meget konkret:

  • Hvilken stilling er ledig?
  • Hva er arbeidsoppgavene?
  • Hvilke kvalifikasjoner MÅ oppfylles?
  • Hvilken erfaring er relevant for nettopp denne stillingen?
  • Hvile personlige egenskaper er viktig i denne stillingen?

Hvis du ikke er konkret, kan det bli lite treff. Det vet Solhaug av egen erfaring:

– Vi bisto Vestvatn alpinanlegg i jakten etter daglig leder etter at de hadde forsøkt to ganger. Vi tok i bruk egne data hvor målgruppen var driftsleder, da fant Vestvatn sin daglige leder. Da ble det treff fordi vi fikk fortalt at dette var en operativ utejobb.

DET GODE MILJØET
I en hverdag der det tidvis er jobbsøkers marked, blir det viktig å skape en bedrift som har ry på seg for å ha et godt arbeidsmiljø. En arbeidsplass der folk er stolte av logoen og merkevaren.

– Vi i Jobbnorge kan ikke hjelpe deg med å skape et godt arbeidsmiljø. Men vi kan hjelpe deg med hvordan du skal finne de rette folkene, de som passer inn i akkurat din bedrift og kultur, understreker Solhaug.
Han er også overbevist om at vinnerne i fremtidens arbeidsmarked er de som er med på å etablere og forsterke bo- og blilyst. 

Saken fortsetter under bildet.

 DIN GODE HJELPER: Administrerende direktør Jan Solhaug og medarbeiderne i Jobbnorge er ditt førstevalg når du skal finne drømmekandidaten.

– En arbeidssøker må finne noe mer enn bare en jobb. Det kan være karrieremuligheter, ønsket om å bo ett sted og jobbet et annet sted. Og er det noe vi har lært av pandemien, så er det at det i stor grad er mulig å være fleksible og bruke blant annet digitale løsninger.

– Når ordet hjemmekontor er på sjetteplass over søkeordene på Finn Jobb, er dette et ugjendrivelig bevis på hvor viktig temaet er, sier Solhaug.

EN GOD OPPLEVELSE
For en bedrift som skal ha nye medarbeidere blir det ofte mange baller i luften. Rekrutteringsverktøyet til Jobbnorge sørger for at denne prosessen går knirkefritt. Det blir lekende lett å sende riktig informasjon til riktige mottakere på riktig tidspunkt i prosessen.

Målet er hele tiden at arbeidsgiveren skal lykkes med å finne sine drømmekandidater, og at jobbsøkerne skal få en god opplevelse, selv om resultatet ble negativt.

Avslutningsvis mener Solhaug at dagens arbeidsgivere også må ta inn over seg at de som kommer ut fra høy- skoler og universiteter i dag, tenker på en annen måte:

DET GRØNNE SKIFTET

– Der mange tidligere fokuserte på muligheten til å avansere i et selskap, er dagens unge mer opptatt av hvilke verdier arbeidsgiveren står for.

– De ønsker å arbeide for bedrifter som har større ambisjoner enn bare å øke overskuddet. Det betyr at du fremstår som attraktiv hvis du jobber med å skape arbeidsplasser, redusere ulikhet og ligger i front når det gjelder bærekraft og det grønne skiftet.

Du kan lese mer om Jobbnorge her.