STOR LØFTEKAPASITET: – Vi er rigget for å takle det meste og med en løftekapasitet på 20 tonn er bilene vår svært allsidige, sier driftsleder Helge Steiro i Zahl Transport.

Store løft for
liten bedrift

Skrevet for ZAHL TRANSPORT

De drømmer ikke om å vokse, men satser beinhardt på kvalitet.

 – Vi har funnet vår nisje og er fornøyd med å skape fem sikre arbeidsplasser, sier driftsleder Helge Steiro i Zahl Transport.

Sesong-arbeid

Og nisjen er delt inn i to sesonger. Så lenge det ikke er snø, er det firmaets avanserte kranbiler som sørger for oppdragene. De finnes det tre av, men en fjerde er satt i bestilling.

Hvilket er kapitalkrevende, for en kranbil koster fort mellom fire og fem millioner kroner.

Saken fortsetter under bildet.

 KLAR FOR VINTEREN: Sigmund Johansen er en av sjåførene i Zahl Transport som både kjører kranbil og som håndterer brøytemaskinene når vinteren fester grepet.

Entreprenører og privatkunder

Etter å ha testet ulike versjoner, har Zahl Transport falt ned på at de går får Scania biler med kran fra Palfinger.

 – Kundene er entreprenører, men også private som trenger å få flyttet en båt eller heist møbler og kjøkken inn i en leilighet, sier Steiro.

Ledig brøytekapasitet

Når vinteren kommer er det tre hjullastere med skuff og snøplog som overtar arbeidsdagen. Da er de travelt opptatt med å brøyte, strø og eventuelt også kjøre bort snøen.

– Vi har fortsatt ledig kapasitet, så hvis det er noen borettslag eller private som har lyst til å inngå en avtale med oss, så er det bare å ta kontakt.

Saken fortsetter under bildet.

FIKSER ALT: – Hvis noen trenger å få flytte en brakkrigg fra Bodø til Lofoten, så sørger vi for at alt blir gjort – fra A til Å, sier Zahl.

Kompliserte flytteoppdrag

stopper selvfølgelig ikke selskapets aktivitet her. De tar også på seg større oppdrag.

– Hvis noen trenger å få flytte en brakkrigg fra Bodø til Lofoten, så sørger vi for at alt blir gjort – fra A til Å, sier daglig leder Bjørn Tore Zahl.

Det betyr at de står for nedrigging, transport og opprigging med egne snekkere og elektrikere.

Skulle noen trenge et mellomlager for større godsenheter, så fikser Zahl Transport dette også.

Kapret prestisjejobb

Og innimellom dukker det opp noen helt spesielle jobber. Som da kranbilene ble hyret inn for å bistå under ombyggingen av Norsk Luftfartsmuseum. Da fikk Steiro ansvaret for å styre krana når dyrebare fly skulle flyttes i en særdeles komplisert operasjon.

 – Akkurat det var en prestisjejobb som vi satte stor pris på å kapre, sier Zahl.