– Tross korona jobbes det på spreng – for verdens beste kunder!

Skrevet av Husfliden
06.04.2020 19:08

Dorthe Hjermind og resten av de ansatte ved Husfliden gleder seg mest til de kan treffe kundene igjen.

Som mange andre bedrifter i Norge har Husfliden sett seg nødt til å stenge dørene for å ta sin del av samfunnsdugnaden. Det har imidlertid ikke satt en demper på arbeidsmengden og gleden.

– Folk må ikke tro at stengte dører hos oss betyr at det ikke er noe aktivitet her inne. Vi jobber på spreng for å levere, sy og tilpasse bunader, sier daglig leder Dorthe Hjermind.

HØYSESONG FOR TRADISJON

Hvert år på denne tiden er det mange som tar turen til Husfliden i en av Bodøs mest tradisjonsrike butikker. Det er nemlig høysesong for bruk av Norges viktigste klesplagg – nemlig bunaden. Noen skal justere bunaden, noen trenger mer sølvtøy, og andre er så heldige at de kanskje får sin aller første bunad. 

– Vi selger mye annet, men bunad og alt rundt er selve hovedproduktet vårt. Systuen går for fullt når det nærmer seg konfirmasjon og 17. mai, og akkurat nå har vi mange bunader som venter på at eierne skal komme og prøve de, sier hun.

Saken fortsetter under bildet.

Jean Obligar Breines gjør klar en bunad som skal leveres tilbake til en kunde.

SYROMMET GIKK FOR FULLT

12. mars begynte Norge å stenges både i nord og sør, og Hjermind og de andre følte en umiddelbar bekymring. Dagen etter tok hun den tunge avgjørelsen. 

– Som frisører jobber vi tett på kunder. Vi tar mål av kroppen og tilpasser bunaden her og der. Vi er med andre ord nært mennesker. Jeg kunne rett og slett ikke utsette mine ansatte for smitterisikoen. Vi har jo mange turister innom her, noen kremter og hoster og nyser, og vi vet aldri hva det vil si i denne tiden. Vi var bare nødt til å sette helsen foran inntekten, sier hun

At Husfliden stengte for adgang ga dem verken sure kunder eller mindre å gjøre.

– Jeg er litt usikker hvor mange bunader vi hadde da vi stengte, men nå har vi 70 bunader som henger her og venter på å bli levert. Vi prioriterte å få unna så mye som vi overhodet kunne, og nå har vi gjort alt vi kan med bunadene frem til det åpnes og kundene får prøvd dem, sier hun.

– Vi ringte alle kundene som hadde bunadene sine her, og forklarte situasjonen. Tilliten, forståelsen og skryten fra dem er fantastisk. Vi har verden beste kunder, og de må vi ta vare på, legger hun til.

Saken fortsetter under bildet.

Rader på rader med bunader henger klart til at kundene kan komme å ta de siste målene.

MØTES I DØRSPREKKEN

At Husfliden ikke lar kundene vandre inn i lokalet betyr på ingen måte at de har vendt dem ryggen – eller at bunaden er innelåst.

– De som.får ferdig bunadene sine, får hentet dem. Det samme gjelder de som bestiller andre varer fra oss. I stedet for å åpne døren til butikken, møter vi dem i dørsprekken i sidedøren, sier Hjemind.

– Da blir det fort noen latterfulle samtaler, fortsetter hun og ler.

Samtidig har hun sett at flere kunder har et behov for å ha noe å gjøre mens de er innestengt i husene sine.

Saken fortsetter under bildet.

Dorthe Hjermind gleder seg til kundene kommer tilbake.

PERMITTERINGER

Det har imidlertid ikke vært til å unngå at også Husfliden har sett seg nødt til å permittere.

Blant de berørte finner man Jean Obligar Breines og Unni Bergvold. 

– Jeg skjønner valget. Vi er utrolig heldig og privilegert som får komme og jobbe i det hele tatt. Det er det beklageligvis mange andre bransjer som ikke kan akkurat det i disse tider, sier Bergvold.

– Humøret er på topp, skravla går hele dagen, og vi føler oss veldig trygge her. Dorthe har tatt godt vare på oss, men nå begynner vi alle å savne kundene våre, legger Breines til.

Saken fortsetter under bildet.

Jean og Unni er overlykkelig med å kunne jobbe i denne tiden.

LOVER ALT KLART TIL DEN  NYE SEOSNGEN

Det er knyttet stor usikkerhet til hvordan 17. mai blir i Bodø, men konfirmasjonstiden er for de aller fleste flyttet til høsten. 

Selv tror hun folk vil være forsiktig med å løpe ned butikkene når alt åpnes, men ser ikke bort fra et det likevel renner inn bunader som skal være fikset på til den nye sesongen på høsten. Og hun er klar i talen til de som trenger hjelp:

– Når alt åpnes igjen, er vi her. Klar til å gi dere de fineste bunadene og den beste servicen noen sinne. Vi savner kundene våre!