OFFENSIV GJENG: Her er medarbeiderne i Fram Seafood, en ny bedrift med stor suksess. F.v. Marthe Valvåg, Marte Øritsland, Kocher Salay, Ådne Leistad, Marit Sivertsen og Ole Kristian Kjellbakk.

Ut og FRAM i verden

Skrevet for fram seafood
13.12.2019 16:30

I løpet av knappe to år har de gått fra to til seks ansatte og nærmer seg 750 millioner kroner i årsomsetning. Nå er de klare for å etablere egne utlandskontorer.

– Typisk nok har det gått litt fortere enn planlagt.

Søskenparet Marit Sivertsen og Ole Kristian Kjellbakk skulle egentlig ta det litt med ro. De skulle i hvert fall ikke ansette noen. Med Fram Seafood skulle de bygge stein på stein. Slik gikk det ikke.

Saken fortsetter under bildet.

INTENSE DAGER: Kjøp og salg av laks handler om ørsmå marginer og den rette timingen. – Det blir litt som et pokerspill, sier Ole Kristian Kjellbak

BRATT VEKST

Etter den første måneden hadde de solgt laks for 50 millioner kroner. 2018 endte med en omsetning på 490 millioner og et resultat på 4,7 millioner kroner.

2019 blir enda bedre, prognosene tilsier 750 millioner kroner i omsetning ved årsslutt. Underveis har de også rekruttert fire nye medarbeidere og sitter med konkrete planer for å opprette egne kontoret i utlandet.

– Det er helt avgjørende at vi klarer å ha fingeren på pulsen ute i de ulike markedene og det krever lokal tilstedeværelse.

Saken fortsetter under bildet.

ET LEVENDE MARKED: – Det er viktig å hele tiden være oppdatert om hva som rører seg i du ulike markedene, sier Marit Sivertsen.

ATTRAKTIV NÆRING

Akkurat nå opplever oppdrettsnæringen at den blir definert som attraktiv og høyt utdannede og topp motiverte medarbeidere står i kø for når det dukker opp ledige jobber.

Og hos Fram Seafood er filosofien krystallklar:

– Når folk begynner hos oss, skal dette være den siste arbeidsplassen deres. De skal finne et så godt miljø og få så gode betingelser at det aldri frister å slutte.

Havbruks-næringen er limet i kyst- og distrikts-Norge. Et lim som sørger for lys i små grender og halvstore tettsteder. Samtidig produseres det bærekraftig og miljøvennlig mat til en stadig økende verdensbefolkning. Per nå er norsk laks inne på markedene i hele 146 land!

Saken fortsetter under bildet.

KYSTENS LIM: Havbruksnæringen skaper arbeidsplasser på steder hvor det ellers ikke ville ha vært aktivitet.

BLÅTT BLIR GRØNT

– Når næringen tar det grønne skiftet på alvor med blant annet et tungt fokus på sertifisering og sporing, så er vi på rett vei. For vi må aldri glemme at det er biologi vi holder på med, dette er en skjør prosess hvor det er svært små marginer mellom suksess og fiasko.

Med veksten til Fram Seafood er Bodø i ferd med å bli en tung lakse-aktør. Det har aldri vært solgt så mye laks fra byen som nå.

– Byen har alt som skal til, flyplass, dypvannskai og fryseri. Det neste som bør på plass er en enda sterke grad av videreforedling.