GIVENDE JOBB: Daglig leder Jan Robert Want i Pro Motor Nord og Bodø Bilberging jobber gjerne døgnet rundt hvis det kreves. - For meg er jobben en livsstil, sier Want

– Vi sier aldri nei
til et oppdrag

Pro Motor Nord og Bodø Bilberging er spesialister på berging og reparasjoner av kjøretøy og båter, og bistår gjerne døgnet rundt.

.– Vi begynte som bilskadeverksted i sin tid, men så har det utviklet seg til både berging, transport, vedlikehold og verkstedtjenester. Det handler om å gjøre det man trives med, hele tiden utfordres og ikke minst ha det artig underveis, sier Want.

Han trekker frem gjengen på jobb. Folk som stiller opp og aldri sier nei. De som kreativt finner løsninger, får ting til og står på. En høy arbeidsmoral som også blir del av arbeidsmiljøet.

– Jeg har tolv ansatte, en komplett gjeng som tar alt av utfordringer. Og akkurat det er helt avgjørende. For å drive med bilberging døgnet rundt, så er det avgjørende å ha folk som blør for drakta. Om det er et vogntog som har veltet eller en gravemaskin som har søkt ned i en myr, så drar vi ut og berger, sier Want.

Saken fortsetter under bildet.

KREATIV STAB: Å ha en gjeng på arbeid som stiller opp, finner gode løsninger og alltid sier ja til utfordringer er avgjørende for suksess. Fra venstre: Zdzislav Semczyk, Jan Robert Want, Lukasz Grotha, Rafat Juwko og Erik Ellingsen

Bergingsoppdragene er aldri de samme, og dukker gjerne opp både spredt og plutselig. Det eneste forvarslet på at noe kan skje, handler ofte om værmeldingen. Om det er en båt som skal reddes fra havets bunn eller en bil som har havnet i ei elv.

– Vi opererer i alt fra Hammerfest til utenfor Bergen når det kommer til båt og spesielle oppdrag. Vi reiser dit det er behov for oss, også i distriktet. Det vi har sett over tid, er den positive effekten av å alltid være på tilbudssiden. Den dagen man begynner å si nei, da har man mistet fokus på det å være best, sier Want.

EN LIVSSTIL

Want forteller at jobben krever sitt. At det nærmest er en livsstil og en lidenskap.

– Det krever mye av familien, så jeg er heldig som har verdens snilleste og mest tålmodige kone - Ellen.

Saken fortsetter under bildet.

STORT ANSVAR:– Det kan være farlig det vi driver med, og da må vi ofte holde folk unna. Det er også viktig å ta menneskelige hensyn hvis vi kommer tidlig til ei ulykke. Da må vi tenke på de som har vært uheldig, sier Want.

 

Hun er hjernen bak økonomien og har styringen på det meste. Ja, vi jobber døgnet rundt og har ingen klokkeslett vi forholder oss til på redningsaksjoner. Det er ofte store og krevende operasjoner, forteller Want.

Han påpeker sikkerhet. Det å hele tiden tenke  sikkerhet for seg selv, og alle folkene rundt en bergingsoperasjon. Også de nysgjerrige som gjerne ønsker å få med seg det som skjer.

– Det kan være farlig det vi driver med, og da må vi ofte holde folk unna. Det er også viktig å ta menneskelige hensyn hvis vi kommer tidlig til ei ulykke. Da må vi tenke på de som har vært uheldig, sier Want.

Han synes det er givende å hjelpe - trå til når nøden er ute.

Saken fortsetter under bildet.

VARIERTE OPPDRAG: Ingen dager er like og plutselig får de i oppdrag og levere et politihelikopter til Norsk Luftfartsmuseum.

– Folk blir glad, og det er det som er den største drivkraften. Om det er etter ei uke på havet for å redde en havarert båt eller noe så enkelt som starthjelp, sier Want.

ALLSIDIGHET SOM MERKEVARE

For Pro Motor Nord og Bodø Bilberging har allsidighet blitt en rød tråd og en sterk merkevare. Sammen med det å aldri takke nei til ett eneste oppdrag.

– I tillegg til berging så reparerer vi anleggsmaskiner,
lastebiler, busser, bobiler og båter. Og biler. Og så allsidig tror jeg ikke mange er. Her har vi virkelig fått høy kompetanse. Det er vel sånn det blir når man alltid sier ja, smiler Want.

Han forteller om det heftige snøfallet som kom i Bodø for noen uker siden. Om hektiske dager og netter.

Saken fortsetter under bildet.

ALLTID I BEREDSKAP: Ulykker kan skje når som helst og Bodø Bilberging er alltid klare til innsats.

– Da jobbet vi virkelig døgnet rundt. Det var travelt. Det er krevende, også fordi det er snakk om store verdier. Tenk deg det å berge en leddbuss, for så å skulle kjøre den gjennom byen og samtidig passe på at man ikke ødelegger verken den eller noe annet.

Så må man i tillegg ha kompetansen for å få gjort dette effektivt og raskt. Ja det er mye å tenke på, mye å holde styr på, sier Want.

70 LIFTER I DRIFT

I tillegg til berging og reparasjoner, drifter Jan Robert Want også Bodø liftutleie sammen med hele familien, med sønnen Preben Want som daglig leder. Et firma som er bygget opp fra bunnen av, med i dag 70 lifter i drift.

– Den største liften er 48 meter. Og i tillegg leier vi ut gravemaskiner og annet utstyr. Preben er ivrig, og har også startet firmaet Arbeidslys Norge hvor han selger lysutstyr til biler, anleggsmaskiner og lastebiler, forteller Want.

Saken fortsetter under bildet.

LØFTER ALT: Når en lift skal inn i hagen, er fagfolkene på kranbilene klare til innsats.

Pro Motor Nord og Bodø Bilberging har snart holdt til i Stille dal i 20 år, og har i tillegg en avdeling for båter ute på Burøya.

– Ja, det er mye å holde styr på. Det går i ett hele året, men skal jeg trekke fram de aller tøffeste oppdragene, så er det kanskje å berge vogntog. Det viktigste er å ikke ødelegge noe, eller ødelegge mer enn hva som allerede er ødelagt. Og da må man kunne konstruksjonen. Et vogntog er mykt, lett å skade, forteller Want.

Han trekker fram enda et motto.

Det å ikke skade mer enn når det ble skadet.

– Det er alltid en stor glede å få noe opp fra grøfta for så å se at det kan kjøre videre. Da blir man stolt.

– Det er berging, sier Want.

Du kan leser mer om Pro Motor Nord her.