GYLLNE TIDER: – Coop Nordland har hatt en kraftig vekst. Bare de fire siste årene har omsetningen økt med en milliard kroner, sier administrerende direktør Lars Arve Jakobsen.

– Vi skal alltid være
på offensiven

Skrevet for coop nordland
13.12.2019 09:18

I løpet av 10 år har Coop Nordland økt omsetningen med 1,7 milliarder kroner. Men den handlekraftige handelsgiganten har ikke tenkt å hvile på laurbærene.

– Vår strategi legger til grunn av vi skal ha en tydeligvekst, også i årene som kommer. Det ligger i vår natur å være på offensiven, sier administrerende direktør Lars Arve Jakobsen.

JAKTER NYE MULIGHETER

Det betyr at de hele tiden er på jakt etter nye muligheter og nye etableringer. Dette samtidig som de også driver en omfattende opprusting av den eksisterende butikk-parken.

Per i dag disponerer og forvalter Coop Nordland 200.000 kvadratmeter og antallet medarbeidere er opp i 1.200.

Saken fortsetter under bildet.

SATSER I VESTERÅLEN: På Myre er det bygget opp en handelspark med Extra, XL-bygg, apotek og Vinmonopolet.

Den sterke veksten i omsetning skyldes fusjoner og flere butikker. Coop Nordland har fått med seg Coop Sør-Helgeland, Coop Steigen og Coop Beiarn og Misvær. Nå skal de blant annet ha et skarpt fokus på Sør-Helgeland, hvor det kommer til å skje mye i Brønnøy kommune.

Saken fortsetter under bildet.

ET NYTT SENTER: Det nye Tverlandssenteret ligger ideelt plassert i et trafikkmessig knutepunkt.

TRAVELT ÅR

I løpet av det siste året har det skjedd mye:

  • Etablering av handelspark på Myre i Vesterålen med Extra, XL-bygg, apotek og Vinmonopolet
  • Ny Prix på Engavågen
  • Stor Prix og Byggmix på Berg i Sømna
  • Ny Extra på Stokmarknes
  • Tverlandssentret med Extra-butikk, treningssenter, frisørsalong, kafé og fotklinikk
  • Overtakelse av Fauske Handelspark

DISTRIKTENES VENN

Det er store kontraster i porteføljen til Coop Nordland, fra det store kjøpesenteret City Nord til den nye butikken i Sulitjelma. Og dette er en nøye uttenkt strategi.

Saken fortsetter under bildet.

TILBAKE TIL RØTTENE: Sulitjelma symboliserer på mange måter starten på forbrukersamvirket. Nå har de fått en flunkende ny Prix-butikk.

– Vår forankring i forbrukersamvirket gjør at vi har en ekstra forpliktelse til å satse tungt også der andre ikke finner det lønnsomt. Slik som vi også gjorde da vi satte opp et stort nybygg på Straumen og ny butikk i Valnesfjord. Dette er vår måte å betale tilbake til distrikts-Norge, sier Jakobsen.

VEKST PÅ CITY NORD

Så er det ikke til å komme forbi at den store motoren heter City Nord. Der har arealet økt fra 23.000 kvadratmeter i 2009 til 66.000 kvadratmeter i dag. Og driften går bra med fortsatt vekst.

Jakobsen frykter ikke det som har vært lansert av dystre spådommer for norsk detalj-handel:

– Nei, det handler mer å skape tilbud som gjør at kundene får lyst til å komme innom.

Saken fortsetter under bildet.

ÅPNINGS-FESTEN: 12. november 2015 var det fyrverkerishow da den nye delen av City Nord ble åpnet. Fire år senere jobbes det med nye og svært spennende planer for Nord-Norges største kjøpesenter.

Konkurransen fra nettbutikkene har City Nord valgt å møte ultraoffensivt ved åpne en post-i-butikk med egne prøverom. Nok et bevis på at senteret hele tiden prøver å tenke utenfor boksen. De prøver ikke å stritte i mot endringer i kjøpemønsteret, de spiller heller på lag med dem.

EN GRØNN AKTØR

Hvilket også var noe som førte til at man ser på muligheten for å etablere Norges råeste kinoanlegg. For poenget er å skape attraktive opplevelser på City Nord, ut over de rene butikk- og mattilbudene.

I et 2019 hvor bærekraft og det grønne skiftet står høyt på dagsorden hos de fleste bedrifter, har dette lenge vært en kampsak for Coop i hele landet.

– For å ta City Nord  som et eksempel: Kunne vi sette opp solcellepaneler på taket slik at senteret ble selvforsynt med energi? Og kan vi produsere nok energi til at dette igjen kan danne grunnlag for å etablere helt nye – og svært utradisjonelle konsepter? For å si det sånn, City Nord er langt fra ferdig utviklet og jeg er overbevist om innbyggerne i Bodø kommer til å få flere unike tjenester med base her, sier Jakobsen.

Saken fortsetter uker bildet.

 SATSER PÅ HELGELAND: På Berg i Sømna er det kommet en stor Prix og Byggmix.

Som en tung aktør tar også Coop Nordland sin del av samfunnsansvaret og har en aktiv tilnærming når det gjelder sponsing av lokal kultur og idrett.

– Igjen, vi synes alltid det er hyggelig å kunne bidra til at de ulike lokalsamfunnene blir et litt bedre sted å jobbe og bo, sier administrerende direktør Lars Arve Jakobsen i Coop Nordland.