Lokal suksess: Daglig leder Oddvar Haug Jenssen og de ansatte i DX har bygget opp en IT-komet som har høstet stor suksess med digitale billettløsninger.

– Vi skal knekke Europa-koden!

Det som startet med én mann og en idé, har blitt til en IT-komet som nå feirer 20-årsdagen med å sikte seg inn på det internasjonale markedet.

I utgangspunktet er det ingenting som skulle tilsi at Norges ledende leverandør av elektroniske billett-systemer skulle vokse frem i Bodø. Men takket være hardt arbeid, flinke medarbeidere og unike produkter har DX (Dialog Exe) blitt en suksess.

Begynte i det små

Det hele begynte i 1989 hvor gründer Tore Martin Hansen, da i Nordlandsdata, kom i snakk med Bodøs kinosjef Erik Jørgensen. Det måtte være mulig å komme opp med en god og lokal løsning for billettbestilling og salg.

Saken fortsetter under bildet.

 Startstedet: Det var her eventyret begynte, med en avtale med Fram kino i Bodø.

Og det var det. I starten gikk det sakte, men sikkert fremover. Digitale løsninger var fortsatt noe som ble sett på med et snev av skepsis. Men det var fremtiden som ble bygget, stein på stein. I 1997 ble Dialog Exe etablert og i 2005 kom dagens daglige leder, Oddvar Haug Jenssen, med på laget.

Skjøt fart

– Vi lurte strengt tatt på om det var nok penger i bedriften til å lønne to personer, minnes Jenssen.

Det skulle det vise seg at det var – i godt monn. Kombinasjonen av et innovativt produkt og tett kontakt med kundene gjorde at veksten kom jevnt og trutt. Og de siste årene har det virkelig skutt fart for bedriften som i dag har hovedkontor i Bodø og avdelinger i Stavanger, Haugesund og Lyngdal.

Saken fortsetter under bildet.

Personlig kontakt: Oddvar Haug Jensen har hele tiden holdt personlig kontakt med kundene, og det har vist seg å gi god uttelling.

 En av suksess-kriteriene har vært at sjefen selv, Oddvar Haug Jenssen, hele tiden har sørget for et tett kontakt med kundene. Han har reist rundt og fulgt opp avtaler og sjekket at alt er på plass.

I fjor ble omsetningen 27,8 millioner (en økning på 3 millioner kroner) og et resultat før skatt på 6,6 millioner kroner. Det siste en økning på nesten 2 millioner kroner i forhold til året før.

Offensivt oppkjøp

I dag teller DX 28 ansatte, noe som blant annet skyldes at de i mars i år kjøpte opp skytjenesteselskapet Comunic. Dette igjen som et resultat av at man måtte skifte hele grunnlaget for de digitale tjenestene.

– Frem til nå har vi vært Windows-basert, men dette systemet var gått ut på dato, sier Jenssen.

I utgangspunktet hadde han regnet med at overgangen skulle gå rimelig greit, men det har tatt fire år og mye hodebry for å få alt på plass:

– Det ble mye tøffere enn jeg forutså, men jeg har klart å være tålmodig og la utviklerne få gjøre jobben skikkelig. Neste år starter vi utrullingen for fullt, sier Jenssen.

Saken fortsetter under bildet.

 Parken-kaos: DX ble tatt fullstendig på senga da interessen for Parkenfestivalen eksploderte.

Parken-havari

Grunnlaget for DX er i utgangspunktet billettløsninger for kinoer og kulturhus, i tillegg til festivaler og andre arrangementer. Selskapet har vært fast samarbeidspartner med Parkenfestivalen fra dag én. Og det var også der det smalt klokken 20:00 onsdag 12. november i 2014.

Oddvar Haug Jenssen og kona var på quiz med Liv Boye Okkenhaug på Sku Bare. Det ble tatt en pause for at folk skulle kunne kjøpe billetter til Parken 2015. I løpet av få minutter ble det klart at noe var fryktelig galt. Nesten ingen kom inn på billettportalen som DX hadde ansvaret for 

– Jeg måtte bare stupe hjem og få satt staben i alarmberedskap. Alle ble tatt på senga over den voldsomme interessen. Serverne knelte og vi måtte sluse folk inn i små puljer. Det er nok den svarteste dagen i karrieren, innrømmer Jenssen.

Aldri en garanti

Dagen etterpå var det krisemøte og tid for å sørge for at dette aldri skulle skje igjen.

– Sånn er det i denne bransjen. Ting skjer fort og du får ingen garanti for at ting går etter planen.

Det ble selskapet også enige om etter at heftig diskusjon på et strategiseminar i Sulitjelma. I utgangspunktet ville staben at DX skulle gå for mottoet: – 100 prosent fornøyde kunder.

– Men det er jo fysisk umulig. Det endte vel med at vi landet på 99 prosent, sier Jenssen og drar forsiktig på smilebåndet.

Saken fortsetter under bildet.

Flinke folk: DX jakter hele tiden på flinke folk. Her er Oddvar Haug Jenssen i en humørfylt samtale med utvikler Michael Kåring.

Han er tydelig på at suksessen ikke hadde vært mulig uten en gjeng med høyt motiverte og svært flinke ansatte. I mai i år ble alle invitert, med partner, til en firedagers tur til Provence for å feire jubileet.

– Det er flott å kunne gi noe ekstra tilbake til de som har skapt resultatene.

Selskapet benyttet også sjansen under årets filmfestival i Haugesund, hvor de samlet kunder og forbindelser til en skikkelig bursdagsfeiring, med blant andre Morten Abel på programmet.

Saken fortsetter under bildet.

 Storslått bursdag: 20-årsdagen til DX ble feiret under filmfestivalen i Haugesund, hvor de 400 gjestene blant annet ble underholdt av en opplagt Morten Abel.  FOTO: John Berge, Kinomagasinet

Opplevelser og Europa

Neste skritt for DX er å satse på alle virksomheter som har billettsalg, som badeanlegg, museer, kurs og reiseliv.

– Her kan våre tjenester så avgjort sørge for at bedriftene får en enklere hverdag og kundene en mer strømlinjeformet kjøpsopplevelse.

Men det stopper selvfølgelig ikke der. DX har allerede rettet blikket mot utlandet og Europa.

– Så snart vi finner den rette samarbeidspartneren, så er vi klare. Vi har stor tro på at våre løsninger er meget konkurransedyktige, også på et internasjonalt marked, sier Jenssen.

Saken fortsetter under bildet.

Den rette kjemien: Bedriftsrådgiver Kristina Høiem Rabben fant raskt tonen med Oddvar Haug Jenssen og DX. – Kjemien må stemme, eller så fungerer det ikke, sier Haug Jenssen.

Den rette banken

En slik satsing krever også at bedriften har en offensiv bank i ryggen. Og der er DX særdeles godt fornøyd med Sparebank 1 Nord-Norge.

– Én ting er vilkår, renter og betingelser. De kan godt være like hos to eller flere aktuelle banker. Det som da blir avgjørende er relasjonene, fastslår Jenssen.

Det betyr i praksis at kjemien mellom bedrift og rådgiver må stemme.

– Kristina skjønner hvordan vi tenker og ligger hele tiden i forkant i forhold til hvilke behov vi har.

For bedriftsrådgiver Kristina Høiem Rabben er DX en kunde det både er spennende å jobbe med:

– Vi er utrolig imponert over hva de har fått til. De har klart å kombinere hurtig vekst med solide resultater. DX har jobbet knallhardt for å være først ute med innovative løsninger. Nå ser vi virkelig frem til at de nye programmene blir rullet ut i 2018 og at selskapet kan satse internasjonalt 

Vinn-vinn

DX har valgt å legge hele porteføljen sin hos Sparebank 1 Nord-Norge, inklusive pensjon og forsikring.

­– Det er en stor fordel å ha alt på ett sted og kun én person å forholde seg til. Når betingelsene i tillegg er gode, så blir dette en ekte vinn-vinn situasjon, konkluderer daglig leder Oddvar Haug Jenssen i DX.