EN NY DESTINASJON: – Mathavna vil sette et ytterligere fokus på havna i Bodø og bli en verdifullt tilskudd til de flotte opplevelsene som allerede finnes her, sier Alf Mangor Johannessen.

Vil realisere mathavna

Skrevet for AMJ-gruppen
15.12.2018 10:36

I 2012 vant AMJ-gruppen en konseptkonkurranse i regi av Bodø Havn KF og kommunen. Nå håper de å kunne realisere prosjektet.

 – Det handler om å la fortid møte fremtid. Havet har alltid vært den viktigste faktoren som har formet Bodø. Havna har alltid vært sentrum i nordnorske byer, sier Alf Mangor Johannesen.

 Garvet gründer

Han vet hva han snakker om, gründeren som i dag råder over 25 selskaper som har en samlet netto omsetning på 246 millioner kroner. De er lokalisert på 14 plasser i fem fylker.

Saken fortsetter under bildet.

TUNG ERFARING: Alf Mangor Johannesen råder i dag over 25 selskaper, med en samlet omsetning på 246 millioner kroner.
AMJ-gruppen er organisert med et sentralt service-kontor i Bodø, som sørger for alt av administrativ og økonomisk støtte til samtlige bedrifter.

Med på laget er også den prisvinnende kokken Rasmus Skoglund, som tok bronse i Bocuse d´or Norge i 2017. Han er en del av det norske laget i Bocuse d´or i Lyon i januar, og kapret nylig VM-sølv i tapas.

Saken fortsetter under bildet.

MESTERKOKKEN: Rasmus Skoglund bistår bedriftene i AMJ-gruppen med menyer og faglige råd.

Han er faglig leder i AMJ-gruppen, og utvikler menyer og sørger for at serveringsstedene hele tiden er faglig oppdaterte.

 Men tilbake til Mathavna. AMJ-gruppen vant konseptkonkurransen før det nye
Stormen-kvartalet ble åpnet. Det snøhetta-tegnede bygget hentet inspirasjon fra det faktum at havet har skapt den byen vi i dag kjenner som Bodø.

Saken fortsetter under bildet.

FORELØPIG SKISSE: Dette er et av forslagene til hvordan Mathavna kan se ut, men den endelige versjonen er på ingen måte vedtatt.

Det nye tyngdepunktet

En by hvor tyngdepunktet har blitt flyttet ned mot sjøen. En by i sterk utvikling, hvor flyplassen rykker ut i havet, hvor Breivika skal blir arena for 600 nye boliger.

– Dette betyr at havna blir det nye midtpunktet i byen. Og her er det så absolutt behov for et maritimt tilbud, sier Alf Mangor Johannessen.

 Han, og AMJ-gruppen, er inne i en konstruktiv dialog med Bodø Havn KF.

 Kulturelt samlingspunkt

 – Vi må skape nye opplevelser, og Mathavna vil være et godt supplement til de allerede eksisterende tilbudene i området.

 Et ikonisk bygg i to etasjer vil kunne fylle flere funksjoner. Restaurant, fiskehandel, delikatessebutikk, konferanse- og møtelokaler og et kulturelt samlingspunkt.– Når tradisjoner møter trender oppstår det en egen magi.

– Og hva om det kan realiseres et aktivt akvarium i forbindelse med prosjektet, som blir en attraksjon i seg selv, både for byens befolkning og turistene som besøker Bodø.

Populær møteplass

– For hva er det vi vil skape? Jo, økt trivsel og pur matglede. En pulserende tilvekst til en allerede vibrerende by. En stolt honnør til kortreiste matvarer. Et rom i havna som favner bredt.