Denne kommentaren gir uttrykk for journalistens meninger.
La meg først understreke at jeg er pro-feiring. Jeg er for at man skal feire enden av 13 års skolegang. Jeg unner alle og være sammen med gode venner, drikke - eller ikke drikke, ta russeknuter, gjøre rampestreker, sjokkere noen gæmliser og utfordre oss «satte» voksne på nye måter. Sterk kritikk av feiringens til dels utsvevende form med høyt alkoholinntak er en nesten like gammel tradisjon som feiringen selv. Tradisjonen med russefeiring har heller ikke latt seg utrydde, selv ikke med forbudet mot feiringen på 1700-tallet. Vi blir med andre ord ikke kvitt russen og dens høylytte, kostbare og utsvevende feiring - og det ønsker jeg heller ikke. Dog syns jeg at feiringen de senere årene ikke har hengt helt med på ulike strømninger i tiden. Fortsatt er det sterke kommersielle krefter involvert i russefeiringen og jeg tror neppe dette avvikles med det første, i hvert fall ikke så lenge det er penger å tjene. Jeg tror endringer som er opplagte i resten av samfunnet vil ta lenger tid å implementere i russefeiringen fordi feiringen er svært tidsbegrenset (hvem bryr seg det er jo bare for en kort tid) og fordi feiringen foregår separat fra resten av samfunnet, noe som gjør de aller fleste av oss til utenforstående. Tidvis fremstår det som at under russefeiringens svært korte levetid kaster vi, og da særlig kvinnene, alle våre hardt tilkjempe rettigheter over bord og later som at det er helt greit at guttene bestemmer hvem som er pene nok til å få være inne i bussen og således hvem som ikke passer inn - og dermed heller ikke får være med. Eller hvem som skal stemples som lett på tråden. Sistnevnte er en stempling begge kjønn aktivt bidrar til. Slike gammeldagse vurderinger gjør at russen tidvis fremstår som en barnehage på steroider med fri flyt av alkohol, og et kjønnsreglement vi kvittet oss med på 1950-tallet. Det er sikkert gøy for noen, men er det 2022 verdig? Jeg har for eksempel problemer med å se poenget med russesanger som omtaler kvinner på en nedsettende måte, etter at en hel verden har vært igjennom #metoo-bevegelsen og deretter inntoget av Time`s Up organisasjonen. Pytt sann sier du, er det så farlig om alle står og gauler om ei hore? Det er jo bare sang og moro. Vi kvinner har kjempet og klort oss frem til retten til å ligge med hvem vi vil - uten at noen skal kritisere oss for det eller stemple oss i ettertid. Dermed syns jeg det er trist å lese at russejenter oppgir at de frykter å bli stemplet som «løse» hvis de gjør nettopp dette. Eivind Grip Fjær disputerte ved Universitetet i Oslo med sin doktoravhandling Party morals. I avhandlingen fant Fjær ut at russejenter beskriver russefeiringen som en seksuelt liberal tid. Likevel er de forsiktig med hvordan de opptrer for å unngå «hore»-stempel. Ja, da er det kanskje på tide å slutte og synge om hvem som er horer - og heller bare likestille liggingen en gang for alle? At det i år dukker opp gjenbruksruss, som ønsker å spare miljøet og lommeboken er svært gledelig. Jeg tolker dette dithen at russefeiringen faktisk kan endre seg. Noe som er livsnødvendig skal den overleve kommende generasjoner. Hvis russefeiringen skal overleve og ikke ende opp som en moralsk forkastelig affære er den nødt til å underlegge seg noen regler - og en av de gruppene som faktisk kan begrense russen både i pengebruk og forhindre tvilsomme valg hvem er så det? Jo, det er mamma og pappa - i noen hjem kjent som tidenes kjipeste mennesker. Dermed var det særdeles gledelig å være tilstede på Langstranda natt til første mai. Her i Bodø var mødrene og fedrene i full gang med å passe på at sine små håpefulle hadde en fin og trygg feiring. De stod parat med nattmat og varme - noe som må være en absolutt nødvendighet når man skal avvikle russefeiringen i Nord-Norge.