Bodøs egen F-104 Starfighter blir stående på bakken i år. Det er nå uvisst når og om flyet kommer til å ha luft under vingene igjen.

Setetrøbbel holder Starfighteren på bakken på ubestemt tid

Skrevet av Maiken Johnsen
14.05.2019 20:27 - OPPDATERT 14.05.2019 22:02

– Flyr vi i 2019? Det er dessverre høyst tvilsomt, heter det i en melding på Facebook-siden til Starfighterens venner.

28. september 2016 var en merkedag i Bodøs luftfartshistorie.

Da fløy en F-104 Starfighter for første gang på 33 år over byen. Det karakteristiske brølet fra Vestfjordoksens jetmotor er siden blitt hørt ved noen få anledninger, alt takket være en gruppe ildsjeler som kaller seg Starfighterens venner.

Nå ser det imidlertid mørkt ut for flyets fremtid. På foreningens Facebook-sider kan vi lese at rakettpakken som er montert under utskytningssetet i flyet rett og slett er gått ut på dato.

 

– Det er ikke forsvarlig å forlenge levetiden, mest av juridiske årsaker. Dessverre har Martin Baker stoppet all service av seter knyttet til fly i kategorien experimental. For oss medfører det at 637 blir stående på bakken. Flyr vi i 2019? Det er dessverre høyst tvilsomt, heter det i en melding.

Dermed blir Starfighter 637 stående på ubestemt fremtid. Flyets fremtid er uviss. Men foreningen er optimistisk.

– Selv om dette kan høres litt deprimerende ut for alle 104-entusiaster så kan jeg trøste dere med at dette ikke uten videre betyr slutten på 637-eventyret. Teamet vil fortsatt arbeide med å holde flyet luftdyktig. Når seteproblematikken finner sin løsning, så skal flyet være klart for å fly igjen, skriver de på sin Facebook. 

Før flyet lettet i 2016, hadde gruppen bak, Starfighterens venner, jobbet med å få flyet  flydyktig i 13 år. 

–Vi er ikke de eneste som sliter med service av utskytningsseter, da tenker jeg på det pyrotekniske spesielt. At vi opererer seter med rakettpakker gjør det hele enda mer komplisert, kan vi lese videre.

Løsningen kan koste flere millioner. 

– Dessverre finnes det ingen alternativer. Det er enten Martin Baker eller de originale Lockheed C2 setene. Ladninger til C2 har vi søkt etter før. Om de lar seg skaffe så vil kostnaden beløpe seg til flere millioner.

Debatt
Bodø NU oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.