Skal du kjøre kolonne? Dette er tingene du ikke bør gjøre

– Som bilist er kolonnekjøring er noe av det mest krevende du kan oppleve, sier rådgiver i NAF, Jan Harry Svendsen.


Derfor har NAF kommet med flere tips for hva du bør gjøre og ikke gjøre når du skal kjøre kolonne. 

Dette bør du ikke gjøre

Først ut: Husk full tank, eller fulladet batteri på elbilen. 

NAF er også tydelige på at du må følge rådene som gis av mannskapene som leder kolonnen. Ikke finn på egne «krumspring»: 

– Å stoppe, eller å snu i kolonnen, er livsfarlig fordi du kan bli stående fast alene på fjellet. Det er heller ikke tilrådelig å kjøre forbi bommen selv om været der kan være bra. Oppe på fjellet kan det være betydelig dårligere vær og om du kjører deg fast kan det i verste fall stå om liv, sier Svendsen.

Om det skulle bli stopp i kolonnen, ikke beveg deg bort fra bilen, understrekes det.

– Dårlig sikt kan føre til at du ikke finner tilbake, advarer NAF-rådgiveren. 

Klær og mat

Å holde øye med ditt potensielt eneste referansepunkt er nemlig avgjørende. Derfor anbefaler NAF at man holder øyekontakt med nærmeste bil, til enhver tid.

– Kolonnekjøring er krevende. Sikten er dårlig, føret er utfordrende og mange har ikke erfaring med å kjøre på denne måten. Kjør mykt og med jevn hastighet og pass på at du har øyekontakt med bilen foran, sier Svendsen.

Husk også varme klær, mat og drikke. For ventetiden kan bli lang før man ledes over fjellet. Varme klær, mat og drikke er viktig utstyr å ha med seg i bilen. 

– Ta på deg varme klær og send kald luft opp på frontruten når du kjører i kolonne. Bruker du varm luft kan du risikere isdannelse på frontruten om det er minusgrader ute. I tillegg bør du ha tåkelysene foran og bak tent og kjøre med varsellys, råder Svendsen. 

Blir du bedt om å vente? Smør deg med tålmodighet. 

– Det kan selvsagt føles urettferdig om man må vente lenge i en kald bil, men det er brøytemannskapene som har siste ord. De har ansvar for sikkerheten og ber de deg vente er det en grunn til det, sier Svendsen som legger til at elbiler ofte har en fordel i kolonnekjøringer. 

- Man kan få beskjed om å stoppe motoren i enkelte situasjoner, blant annet i tuneller. En elbil har ingen avgasser noe som betyr at man kan la bilen gå og dermed også bruke varmeapparatet. 

Slik kjører du i kolonne: 

  • Ha lykt, slepetau og snøspade lett tilgjengelig i kjøretøyet.
  • Det er lurt å ha med mat og varm drikke.
  • La lufteanlegget forsyne frontruten med kald luft.
  • Har du tåkelys, bruk dem (både foran og bak).
  • Tenn varsellysene.
  • Hold «øyekontakt» med bilen foran.
  • Hold mest mulig jevn hastighet.
  • Ikke kjør ut av kolonnen eller forsøk å snu. 
  • Dersom du må stoppe eller det blir stopp i kolonnen, må du ikke bevege deg bort fra bilen. Det kan være livsfarlig!
  • Er du usikker så gi beskjed om det til mannskapene – da tar de ekstra hensyn til deg. 
       

Debatt
Bodø Nu oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.