Terminalkai Sør er blitt en dyr og vond affære for Bodø kommune. Foto: Preben Hunstad

Skandaløst sløseri
i Bodø Havn

Av Markus André Jensen
30.11.2017 20:43 - OPPDATERT 16.12.2017 14:16

KOMMENTAR: Når 121 millioner offentlige kroner kastes på hav, blir selv havnetoppenes reiseregninger til småpenger, skriver redaktør Markus André Jensen.

Bodø Havn later til å seile i full storm om dagen.

Ikke nok med at havnens tidligere direktør Ingvar Mathisen tilbrakte sine siste år i et åpent sjøslag med Hurtigruten, mens han samtidig reiste kloden rundt for 1,1 millioner kroner på arbeidsgivers regning.

Samme Mathisen innkasserte en saftig sluttavtale på nær én million kroner da havnestyret ville fjerne ham fra stillingen. 

Men både reiseregninger og sluttavtaler blekner mot det skandaløse sløseriet som nå åpenbarer seg.

121 millioner kroner i alt.

DETTE ER SAKEN:

Bygde kai til Hurtigruten for 121 millioner - nå vil ikke Hurtigruten bruke den

Det er summen som er svidd av på den omstride Terminalkai Sør. Byggeproblemene sto i kø, kommunen dro entreprenør Skanska for voldgiftsrett - og tapte attpåtil.

Alt for å få gjennomført det påkostede kaiprosjektet nedenfor NRK-bygget, slik at Hurtigrutens skip kunne få kaiplass i umiddelbar nærhet til sentrum.

Nå viser det seg at det aldri har vært noen avtale på plass med konsernet om å bruke kaia. Og Hurtigruten foretrekker sin gamle kaiplass. 

Enden på visa er at Bodø Havn og Bodø kommune har anskaffet et kaianlegg til 121 millioner kroner som slett ikke behøves.  

Det er alvorlig, av flere årsaker:

  • For det første vitner det om en spektakulær mangel på kontroll å iverksette et slikt prosjekt, uten å ha spikret en bruksavtale med den som til syvende og sist skal benytte kaia.
  • For det andre er det sløst bort 121 millioner offentlige kroner som Bodø kommune kunne hatt uendelig mye mer nytte av. Bare spør rådmann Rolf Kåre Jensen.
  • For det tredje er det tilnærmet utrolig at man, etter å ha brukt så mye tid, penger og ressurser på å få ferdigstilt skandaleprosjektet, ikke har klart å forhandle seg til en avtale med Hurtigruten om bruk.
  • Og til sist: Det faktum at kaia er uegnet for Hurtigruten burde vært avklart for lenge siden. Hvor har dialogen mellom partene vært underveis? Har man vært for opptatt med å kjøre en prestisjesak om kaiavgift til å snakke med en av sine største kunder?

Å la hurtigruteturistene slippe å spasere gjennom et industriområde i sine besøk til Bodø, er en nobel tanke og slett ikke dumt. 

Da er det ekstra synd at man nå har betalt 121 millioner kroner for ei hurtigrute-kai som Hurtigruten ikke skal bruke.

Hvilken eiendomsutbygger bruker 100 millioner på et bygg uten å ha leietakere?

Til syvende og sist fremstår hele seilasen som et av de verste eksemplene på offentlig sløseri i Bodø kommune noensinne. Det er en regelrett skandale.

Kanskje fokuset heller burde vært på hjemlige farvann, enn dyre reiser verden rundt?

LES OGSÅ:

Paret spiste og drakk på Bodø Havns regning 56 ganger - nå er de kjærester

Bodø Havn-toppenes reiseregninger: 736.807 kroner på ett år

Mathisen om reisene: – Ikke offentlige penger

Debatt
Bodø Nu oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.