Fylkesråd for samferdsel, Svein Eeggesvik (Sp) vil erstatte dagens dieseltog med hydrogentog på Nordlandsbanen. En av årsakene til at samferdselsråden tar opp dette nå, er en rapport Vestlandsforskning har utarbeidet, der man har regnet ut at togene på Nordlandsbanen slipper ut åtte kilo CO2 per passasjer. Det gjør Nordlandsbanen til en klimaversting.
– Dieseltog er gårdagens løsning i møte med morgendagens utfordringer. Det er grunnen til at Samferdselsdepartement må vurdere om hydrogentog kan være aktuelt på Nordlandsbanen, sier Eggesvik i en pressemelding.
Tidligere er biogass-tog lansert som alternativ til dagens disel-tog på Nordlandsbanen.
– Det er spennende. Samtidig er det viktig at departementet vurderer flere alternativ før de konkluderer med hva som skal erstatte dieseltogene på Nordlandsbanen, sier Svein Eggesvik.
Hydrogentog har vært testet i Tyskland i noen år. For noen måneder siden ble det skrevet en kontrakt mellom leverandør og delstaten Niedersachsen, som omfatter 14 hydrogentog. De tyske myndighetene anser prosjektet som viktig, og støtter prosjektet med 8,4 millioner euro.
I 2015 fikk Jernbaneverket utarbeidet en strategi for hvordan dieseltogene kan fjernes fra norske baner. Sintef anbefalte allerede da at hydrogentog kan være aktuelt på Nordlandsbanen. Men det er altså nesten tre år siden.
– Nå er det på høy tid at Samferdselsdepartementet kommer et steg videre i arbeidet med mer miljøvennlig alternativ for Nordlandsbanen, sier samferdselsråd Svein Eggesvik.
(Pressemelding)