Wenche Johansen føler seg dårlig behandlet etter en taxitur i april. Foto: Markus André Jensen

Wenche (59) er i sjokk etter taxitur: – Nå gruer jeg meg til å ringe etter drosje

Av Markus André Jensen
15.05.2018 18:00 - OPPDATERT 15.05.2018 20:28

Føler ikke at Bodø Taxi tar henne på alvor.

Det ble ikke helt den taxituren hun hadde tenkt eller var vant med, da den 59 år gamle Mørkved-kvinnen Wenche Johansen ringte etter drosje den 28. april.  

Hun bor i Tiurveien, i nærheten av Coop Extra, men på grunn av brudd i låret og beinet, samt benskjørhet, trenger hun transport for å få handlet.

– ET ORK

Den vanlige løsningen: Å ringe Bodø Taxi.

– Det begynte da jeg ble plukka opp. Jeg har denne gåstolen med meg, som jeg ba om hjelp til å slå sammen. Han visste ikke helt hvordan han skulle gjøre det med stolen, og det er for så vidt greit. Da forklarte jeg han at de andre pleier å legge ned baksetet, men jeg fikk inntrykk av at det var et veldig ork for ham, sier Johansen.

Deretter gikk turen på butikken for å handle.

Og da hun skulle slå opp gåstolen, var det ifølge Johansen lite hjelp å få.

– Han kom med stolen til meg, men jeg måtte stå og støtte meg til bilen mens jeg slo den opp selv. Jeg har en veldig svak kropp. Hadde det vært vinter kunne jeg slått meg skikkelig, sier hun.

– IKKE FERDIGHANDLA

Inne på butikken fortsatte problemene. Da Johansen var kommet seg til kassa, kom sjåføren stormende inn og hev varene hennes i posen, sier hun.

– Jeg var ikke ferdighandla men skulle inn for å ta med meg noe jeg hadde glemt. Men siden han kastet varene i posen, betalte jeg og gikk ut etter ham.

59-åringen hevder også at da hun satte seg inn i taxien igjen, hadde sjåføren tatt på en ekstra passasjer.

Da Johansen omsider ble fraktet tilbake til boligen, sier hun at hun til alt overmål ble spurt av sjåføren om å tipse.

– Da sa jeg klart og tydelig ”Nei!”. Det var ikke aktuelt å gi tips etter den turen der. 

– Samlet sett så var dette ingen hyggelig opplevelse. Jeg har brukt drosje veldig mye tidligere og det har aldri vært noe problem. For det første hadde jeg vondt da jeg kom hjem, for det andre var jeg lynforbanna. Nå gruer jeg meg til å ringe etter drosje, sier Johansen.

Saken fortsetter under bildet.

Wenche Johansen sier hun gruer seg til å ringe etter drosje i fremtiden.Foto: Markus André Jensen

FIKK IKKE SVAR

I etterkant av hendelsen har hun vært i kontakt med Bodø Taxi på telefon, ved styremedlem Jan Myking.

Johansen sier hun ble bedt om å sende en skriftlig klage, noe datteren Madelein hjalp henne med.

Denne klagen er imidlertid ikke besvart.

Bodø Nu har vært i kontakt med Jonny Sandmo, som er daglig leder i Bodø Taxi og også eier drosjen som hentet Johansen den aktuelle dagen.

– Jeg har ikke saksbehandlet dette, da det gjaldt min sjåfør. Men det er noe som skurrer her. Kart og terreng stemmer ikke helt, slik det blir fremlagt.

– Hva legger du i det?

– Du kan spørre de som har saksbehandlet dem.

EN ANNEN VERSJON

Nestleder i Bodø Taxi, Lars Lundquist, sier han har tatt den aktuelle saken opp med sjåføren – som har en helt annen versjon av det som har skjedd.

– Da vi fikk klagen ble jeg høvelig sjokkert. Dette er en dame vi kjører mye, som trenger hjelp, og jeg tenkte først at her må det ha skjedd noe rart, sier han.

– Men da jeg snakket med sjåføren var det mye som skurret. Hvorfor skulle han pakke i posene hennes hvis hun ikke var handlet ferdig? Sjåføren sier at han syntes det tok lang tid der inne, så derfor gikk han inn for å se etter henne. Da tilbød han seg å pakke i posene hennes. Er det galt? spurte han meg.

MISFORSTÅELSE

Den aktuelle sjåføren er også krystallklar på at det ikke skal ha vært en annen passasjer med i bildet.

– Hva er gjort med klagen hennes i ettertid?

– Etter at jeg snakket med sjåføren, så fikk jeg forståelse av at vi allerede hadde vært i kontakt med kvinnen. Da anså jeg saken som avsluttet. Hvis hun ikke har fått svar, så må det bero på en misforståelse. Samtidig er det ikke så lett å vite hva man skal si, da det er to sprikende historier. I utgangspunktet tenker jeg jo at det er hold i en slik klage. Men så er det ting som skurrer, og så var sjåføren såpass kontant da jeg spurte han om saken, slår Lundquist fast.

Wenche Johansen er sjokkert over at hennes versjon av historien ikke blir trodd.

– Hvilken sjåfør er det som tar en ekstra passasjer på og i tillegg ikke yter rett service og respekt overfor dem som ikke er helt gangfør? Hvis sjåføren mener det finnes en god unnskyldning for det, så har vi helt ulik oppfatning av hvordan man behandler en kunde, sier hun.

Her er gåstolen Wenche etter eget utsagn ikke fikk hjelp med på Mørkved. Foto: Markus André Jensen

Debatt
Bodø Nu oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.